Kan ni kolla hit?mkt viktigt.
Efter att vi tog in hästarna ifrån hagen då det ösrgnade och blåste halv storm så kollade jag som vanligt igenom henne.
Upptäckte då att vid hennes kronrand på båda fram hovarna att den var mjuk och det liksom lossnade ifrån den,, var samma som när vi har löshud på hälen efter ex bad.
Har aldrig sett detta på häst tidigare så nu måste jag höra med er.
Vad kan detta vara?
Blev dem helt för blöt i detta kladdväder eller ngt fel?
Lägger in en bild så ser ni.
ser ut som hoven blivit ordentligt blöt och blötts upp o blivit mjuk…tror den blir hård igen av o få stå och torka…vet våra hästar blivit såna om hovarna ngn gång när det varit väldigt blött i hagarna..

Har varit med om samma sak en gång på några hästar o ponnyer som gick på bete, när det varit fuktigt väder ett tag så såg allas hovar ut sådär, hovslagaren sa bara att den inte var någonting att oroa sig för utan att det berodde på vätan! Men exakt vad det var eller om det finns något namn för det har jag faktiskt ingen aning om.

pensionärshovar..

Inget som helst farligt. Fullt normalt vid väta.
Alla mina får det, mer eller mindre. Varför kan jag däremot inte svara på, men är nyfiken på svar från nån som kan.

/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
#4 ?
Varför pensionärshovar nr 4?
Hon är ju bara 9.
Trodde nästan det var fångdax =/

#6,7 ni vet när vi själv badat så blir man ju helt skrynklig i huden. likadant med hästarna.
sådär hade en häst i förra stallet när det hade regnat jättemycket.
Hovslagaren sa att det berodde på regnet.
Åhh vad bra.. vad glad jag blir.. har ju inte sett det förr.
Tack för svaren =)
Sådär blir alltid min foderhästs hovar när det är blött. Lite äckligt tycker jag, men helt normalt.
Fullständigt normalt. Så ser alltid några av mina hästar hovar ut efter blöta.
Normalt :) Om hästarna varit ute på natten och man går ut på morronen är hovarna ofta såna av daggen i gräset :P
Barfota hovar blir lätt lite mer benägna att slitas ner när de är uppluckrade av vattnet, så det kan vara bra att inte rida på för mycket grus eller asfalt direkt efter att hoven blivit genomblöt och uppluckrad efter att ha stått i väta länge.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.