Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2608 ggr
Huntedhorse
0

Problemhäst

Hej alla! Jag har problem med min häst och vet inte vad jag ska ta mig till så nu vänder jag mig till er!

Jag har ett fullblodshingst på 5 år. Han är underbar på alla sätt och vis, men har ett väldigt jobbigt problem. Han är väldigt stirrig och pigg. Något tips så han lugnar ner sig för det är väldigt jobbigt att ha en häst som är så pass pigg.

hestellen
0

Haha, det här låter väldigt klyshigt, men med tanke på att han är fullblod och hingst och bara 5år så är det nog bara att finna sig i det. Hade jag haft en 5årig fullblodshingst som inte varit så hade jag blivit orolig;)

Men han får givetvis inte va elak.!

swedensess
0

om han får havre kan du sluta med det :P
sen är mkt motion bra, tex sådant som han måste använda skallen till =)

AnnaLundin
0
MLphoto
0

Ursäkta mig men det har ingenting med att han är hingst o göra. (Syftar på tidigare svar.)
Mitt tips är bara att sätta gränser och träna mycket lugnande övningar, både vid hand och uppsuttet. Så som att lära honom att sänka huvudet när han går upp i varv, skrittövningar med lång låg hals osv.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Yessica
0

Kanske får hästen för mycket kraft och för lite att göra, så att energin den får in inte används, utan då måste hästen själv hitta på något. Eller så har det med att han är hingst att göra… Blir inte dom lätt stirriga..?

#4 Varför skulle det inte ha att göra med att han är hingst? Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

AnnaLundin
0

#4 - ärligt talat, jag har jobbat med tillräckligt många hingstar för att veta att det absolut kan ha just med hingsthormonerna att göra, att han blir pigg och stirrig. Jag har sett såna hingstar bli totalt förändrade när kulorna är borta. Och då har det varit allt från små ettriga shetlandsponnyhingstar via welsh och new forest till halvblod med stort fullblodsinslag, under de dryga 30 år som förflutit sen jag påbörjade min "hästkarriär".

Det är inte alls säkert att det hjälper att "sätta gränser" och träna lugnande övningar.

MNarabian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inga direkta bra tips eller så men det låter som vissa har fördommar när det gäller fullblodshingt och är ung? Hallå, min fullblodshingst, när han var 5 år var han kolugn. Han gick bara utställning och var avelshingst. Jag liksom visade ordentligt för honom att här får man inte göra hur man vill. Asså serriöst, alla kan bete sig stirrigt, både som sto, valack och hingst. Men som Mlphoto säger, gör lugna övningar och så fort han gör något bra så beröm honom. :) Hoppas det kommer bli bättre för dig!

Jag kan visa er en bild på min hingst när han var 6 år och hur han är på en utställning, en ko rent ut sagt.

gejsa
0

Stirrig och pigg får mig direkt att tänka på fel foderstat och att han är hingst, det är ju vår nu tex.

Kimmie
0

#7 Menar inte att säga emot dig nu, men fullblod är framavlade för att springa och vara så snabba som möjligt, då kan man kanske tänka sig att majoriteten inom denna rasen har mer spring i benen, vilket också påverkas lite av åldern då yngre hästar inte upplevt så mycket. Dock, kan det finnas fullblod som är lugna, som din, eftersom man inte bara kan klassificera dem utifrån rasen :) Jag har själv ägt ett fullblod som var 18 år gammal, hon var otroligt pigg när man red henne

MNarabian
0

#9 Jag förstår hur du menar, han var också jätte pigg men han väntade tills han fick signaler till att springa, så var det med vår första hingst också. Det är det jag är lite fundersam över mitt ungsto, hon är jätte lugn, lite för lugn tycker jag :P

Men jag fårstår hur du menar och det är inte att säga emot, utan det är ju lite utan en sanning :)

Kimmie
0

#10 Precis, det är ju det man vill uppnå med fullblod, eller iallafall jag, att de väntar på signaler och inte bara springer iväg. Hehe hon verkar vara en härlig häst! :)

Lorita
0

Jag håller med #3(#6) kastrera, om man har problem så man vill klassa hingsten som problemhäst kastrera (man ska ändå inte avla på problemhästar) så ge honom då en chans att bli en lycklig valack.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MNarabian
0

#11. Ja det gör vi med :) Vår första hingst, han hade väldigt brådis att ge sig iväg när man skulle upp i sadlen, men vi kom på att man lutar sig ju framåt när man ska upp, han var gammal galopphäst så han tog det ju som en signal så man kunde inte bli arg på honom. Ja hon är otroligt härlig :) Vi hämtade hem hästarna igår och så gick vi på an ganska stor landsväg och hon reagerade inte en ända gång en bil körde förbi, och det var andra gången hon var på en väg :) Men sen hade hon lilla mamma som stöd :P

AnnaLundin
0

#7 m.fl - det handlar inte om fördomar om hingstar, det handlar snarare om att man genom åren har skaffat sig en viss erfarenhet. Hingstar är faktiskt inget man leker med eller har för skojs skull. Framförallt den här tiden på året och ett antal månader framåt så är de FULLA av hormoner som påverkar hur de beter sig. Det handlar inte på något sätt alls om hur uppfostrade de är, utan det är ett naturligt beteende.

Det är så sorgligt för det finns alldeles för många som envisas med att låta bli att kastrera sina hingstar för att de själva alltid har drömt om att ha just en hingst - att hingsten ifråga kanske inte mår bra av att vara hingst, just pga hormonstormarna, finns ingen förståelse för.

Ja, jag vet mycket väl att det finns hingstar som inte får dessa hormonstormar och som kan vara hur lugna som helst även under betäckningssäsongen. Jag har själv haft såna också! Men läs #12 igen - om man nu har en hingst som är så svår att man vill klassa den som en problemhäst så är DET garanterat inte en sådan.

MNarabian
0

#14. "Hingstar är faktiskt inget man leker med eller har för skojs skull". Ursäkta? Det gör man varken med sto eller vallack heller. Djur över huvudtaget leker man inte med. Tro mig jag har haft olika "stortes" betenden på mina hästar och serriös, hingstarna har varit de bästa att ha. Ja VISSA hingstar har fullt med hormoner nu. Men frågar du mig och MLphoto så har vi inte råkat ut för det med våra hingstar.

Min hingst brydde sig inte ett skit när mitt sto stog och högbrunstade 5 meter ifrån honom. T.om min shettis vallack reagerade och betedde sig hingstigt.

Kimmie
0

#14 Det ligger mycket sanning i det du säger, men samtidigt kan du inte säga att en hingst kan må dåligt av att vara hingst, detta är deras naturliga födsel, det är människan som har hittat på kastrering och inte hästarna. Visst, många hästar kan bli bättre och fogligare vid kastrering, men jag tror knappast att kastreringen är för hästens skull utan för människans.

gejsa
0

#14# Håller verkligen med dig Anna. Till fullo.

#16# Visst kan hingstar må dåligt att vara hingst. Dom har en drift som inte en valack har. Dom kan t o m sluta äta om dom inte får använda den driften bl a. Kopplar inte av någon timma på dygnet osv osv osv.

Kimmie
0

#17, Ja, kan hålla med om påståendena om hingsten inte får använda driften, visst då kan den må dåligt av att stå i närheten av ston , fel av mig.

Cattix
0

Är det ett stort problem så tycker jag absolut du ska fundera på att kastrera. Frågan är om det är för sent att ändra på hormonerna, de brukar ju säga att man måste göra det tidigt. Fast, jag har inte så bra koll på det där.

Annars; kolla foderstaten och blanda lugnande övningar med motionsövningar, mycket galopparbete och skritt på lång tygel.

Skruttan-1
0

Att en hingst lungnar ner sig vid kastrering håller jag med helt, men så finns det givetvis coola hingstar som tar livet med en klackspark men vid brunstiga ston ja då är dom itne så coola längre :D Är detta ingen hingst som ska bli godkänd så råder jag givetvis till att kastrera. Fullblod ja de kan ha lite nerver :) men han är ju inte så gammal heller så åldern får han att lugna ner sig med ska du se. Jag har haft hand om en fd galoppsto himmel det var en snäll dam aov när man pyssla med henne men ute var hon defenitivt pigg arlert :D ridmys kunde man glömma ;) Men så var hon avlad till detta och tävlat och vunnit en hel del i sina yngre dagar.

MNarabian
0

#19. Ja oftats så brukar de lugna sig när de har blivit av med hormonrena (om det är de som orsakar problem) Men om man kastrera de för sent så kommer de ha kvar hormonerna, min shettis var hingst till han var 11 och han var välldigt hingstig när jag hade honom. Men det beror ju som sagt då om det är försent eller inte.

#20 Det med att vissa hingstar tar livet med en klackspark och är coola men inte när de är vid ett sto, där har du liiiite fel. För så var inte någon av våra hingstar.

Cattix
0

Sen skulle jag nog kastrera även om det finns en chans att hormonerna inte ändras. Så länge man inte ska avla är det ju en valack helt klart att föredra, imo.

MNarabian
0

#22 Ja det är ju upp till personen ifråga. På min skolan har vi 2 nordsvenskhingstar som inte ska gå i avel och den ena hästen är helt knäpp, det är precis så stallchefen kan ta in honom utan att han sliter sig, då hade jag kastrerat honom för han är så ung så hormonerna kanke ändras. Vi brukar skämta på skolan att han har fel namn för han heter Respekt.

AnnaLundin
0

#16 (och lite till #17)

Jodå, det finns hingstar som mår dåligt av att vara hingstar, eftersom vi har den typ av hästhållning vi har, med tamhästar i stall och hagar.

Det finns både hingstar som används i avel och de som inte får betäcka, som mår dåligt av det. Det är inte alldeles ovanligt att avelshingstar fullkomligen rasar i hull under betäckningssäsongen, trots enorma mängder mat. Det är inte heller helt ovanligt med hingstar som inte klarar av att hålla isär sina uppgifter och inte kan kombinera avel med träning och tävling - antingen för att de gör slut på all energi på avelsbiten eller också just för att de inte klarar av det "i huvudet".

Sen blir jag lite uppgiven, eftersom det är just unga tjejer som med näbbar och klor försvarar hingstarnas rätt att behålla sina kulor med att "jag har aldrig träffat någon hingst som reagerat sådär". Det är liksom så typiskt för företeelsen att vilja ha hingst för sakens skull. VÄnta till den dag någon av era hingstar får en hormonrusning och skadar både sig själv och en massa andra, då får ni nog en annan insikt i att det faktiskt är ett stort ansvar att äga och hantera en hingst. För det ÄR det.

Kimmie
0

#24 Jag har väl aldrig använt mig av "jag har aldrig träffat någon hingst som reagerat sådär" ? Nu vet jag inte om det var det du menade, men det kändes lite som du riktade det mot mig. Jag har själv jobbat med många hingstar och har också själv ägt en, som är vallack nu. Och jag vet vad det innebär att äga hingst, så där kan du inte försöka skrämma mig…

Sen så menade jag inte heller att alla ska behålla sina hingstar som just hingstar, utan jag trodde du menade över lag att hingstar mådde dåligt av att vara hingst vilket jag utifrån mina erfarenheter inte skulle dra som slutsats, men detta fick jag förklarat av en annan tjej i tråden som du kanske såg, och därför erkände jag att jag dragit fel slutsats. Så, vad jag menar är att alla hingstar mår inte dåligt av att vara hingst, har arbetat med jättemånga underbara hingstar, men jag säger inte heller att man inte bör kastrera, beroende på hur hästen hålls.

MNarabian
0

#24. Jag har träffat hingstar där homoner har tagit över men det betyder inte att jag säger att de ska bli av med kulorna, det KAN också vara dålig uppfostran, för även om hästen är hingst så ska den ju för f** ha respekt för sin ägare eller hur? Jag har haft 2 hingstar och den sista hingsten var en stor avelshingst och det var fullt med brunstiga ston hemma hos oss och han gjorde ingenting, han hade RESPEKT för oss, alltså, han var uppfostrad på ett sätt som gör att hormonerna inte tar över.

AnnaLundin
0

#26 - det är DÄR du behöver få mer erfarenhet, för det handlar inte om uppfostran när hormonerna tar över. Hormonerna GÅR FÖRBI uppfostran. Hästen kan vara lydig och lyssna på sin ägare/skötare, men samtidigt väldigt stressad pga sina hormoner. Och jag kan lova dig att stress inte går att uppfostra bort.

MNarabian
0

#27. Hmm jadu.. Mina hingstar var aldrig stressade, hormonerna tog aldrig över. Nä men om hästen är så förbannat stressad då kanske man bör fundera på vad det är som är fel? För det verkar ju lite konstigt för det verkar som du bara har träffat stressade hingstar :S Du har aldrig tänkt på att de dels kan vara fodret? Havre = dum energi (som mamma brukar sä) Sen kan det vara sjävla hemmet som kan vara fel på. Det har jag stött på, min C-Ponny var stressad när han kom till oss p.g.a sitt hem..

gejsa
0

0# Återigen till trådskaparen. Har du analyserat hö/hösilage? Jag tycker att man börjar med fodret först. För det kan verkligen spöka mycket om du har fel foderstat. I andra hand borde du kanske kastrera din häst. Om du har analyserat skriv upp det här och vad du ger så kan vi kolla tillsammans. Vi är många här på iFokus som kan hjälpa till och snabbkolla vad du ger.

AnnaLundin
0

#28 - jag har träffat MÅNGA hingstar genom åren, vissa väldigt stressade och andra kolugna.

Det som är fel är just att hingsten inte mår bra av att vara hingst, när han blir sådär stressad. Han skulle må mycket bättre och leva ett mycket bättre liv som valack.

ja, det kan i vissa fall vara foder - fast havre behöver inte alls ge "dum energi", som du uttrycker det. En av de hingstar jag själv har ägt kunde äta hur mycket havre som helst utan att bli stressad av det.

Men generellt så finns det ingen anledning att behålla kulorna kvar på en häst som inte ska vara avelshingst. Det krånglar till saker mer än nödvändigt. Och detta är också skälet till att det faktiskt finns flera exempel på att man har kastrerat godkända hingstar - just för att de blir bättre ridhästar som valacker. Och detta har jag sett både bland halvblod, ridponnyer och andra ponnyraser. Det finns även exempel på travhästar som blivit bättre presterande individer när kulorna tagits bort - om jag inte minns galet så var detta fallet med t.ex Victory Tilly. (jag kan ge konkreta exempel på hingstar av andra raser också som kastrerats och sen presterat bättre)

Lorita
0

#29 det är en hingst som inte ska vara hingst, om problemet kvarsår efter kastrering kan man börja fundera foder eller avlivning.

-----------------------------------------------------------------------------

Jag har haft hingstar, som snällt åker transport med bruntiga ston men jag har också haft hingst som var nära att kost mig livet (han är lycklig valack idag Skrattande ) när det gällde honom var det hormoner och inget annat, två veckor och sen var han ett lamm och en lycklig valack. Jag förlåter mig aldrig att jag inte befriade honom tidigare Skäms

gejsa
0

#31# Vad vet du om trådskaparens häst? Hur kan du sitta och skriva att man ska fundera på avlivning om inte kastration eller foder fungerar? Du är inte lite drastisk du. Suck! Av det lilla jag har läst om ts så kan man inte komma med sådana påståenden utan att ens fråga mer eller ens träffa hästen. Och det kan inte du heller såvida du inte känner ts och hennes häst

Lorita
0

#32 nu får du ge dig foder OK det är viktigt men att det löser, en överkåt hingst, nej glöm det.

gejsa
0

#33# Haha ska jag ge mig. Du är rolig du.

Läs ts inlägg innan du skriker ut avlivning. Hon skriver att han är stirrig och pigg. För mig är inte det samma sak som elak och jobbig. Det kan tex vara att han vill galoppera jämt ute. Det är ju typiskt fullblod tex. Så vänta du med dina svar innan vi får veta hur hon menar.

Fast det verkar inte som hon tycker det är så viktigt eftersom hon inte är ute och läser våra svar ens. Sitta här och gissa är inte någon vits med iaf. Och visst kan det vara så enkelt som fodret. Har haft flera hästar som varit svåra i både hantering och ridning som blev lugna vid rätt foderstat. Det är mycket viktigt för vissa hästar. Och på en del märker man ingenting fast dom kan få en jäkla fel foderstat.

Lorita
0

vad skulle ts i foder påverka, det är torr substansen, ge hästen mer vatten och den blir lugn Tungan ute eller var det mindre Obestämd

Ska inte hästen gå i avel ta bort juvelerna, det är det absolut bästa då, för man inga stirriga gener vidare av misstag Flört

AnnaLundin
0

#52 - ts står nog i detta fallet för "trådskapare"… Flört

Lorita
0

#36 men det är ju  Huntedhorse Skrattande inte torrsubstans Flört

gejsa
0

#36# Precis! Tungan ute Vill man förstå så gör man det.

AnnaBrandell
0

Att hästen är stirrig och pigg ligger ju i att den har överskottsenergi, sen om det beror på att den får för mycket mat eller ifall den bara har mycket överskottsenergi vet jag inte.

En ridhäst som inte tränas speciellt hårt (gissar att du inte brukar träna ihäl din häst.) klarar sig oftast på bara hö om du har någorlunda bra hö.
Om din häst faller ur kan du prova ge korn eller något havrefritt kraftfoder för att få en så "lugn" energi som möjligt. Olja är också ett bra alternativ till hästar som har lätt att falla ur.

Sen så är väl det viktigaste av allt MOTION! Du får nog vackert lov att motionera din häst mer, göra av med den där överskottsenergin som gör att den blir stirrig och pigg.
Och nu menar jag inte att du ska skritta din häst 20 min extra utan RID! Rid i backar, sandtag och ojämn terräng så att hästen får jobba sig trött. Om du har möjlighet så rid flera gånger om dagen. En timme om dagen minst tycker jag.
Om inte annat så blir hästen så mycket mer lyhörd och lättlärd efteråt ifall den inte bara fokuserar på att få springa fortare.
För tro mig, hästen dör inte av att bli lite andfådd.

Sen angående det här med att den är hingst så är jag FÖR att kastrera om man inte ska använda dom till avel.
För mig handlar det mest om den sociala biten, visst att en hingst i dagens sammhälle kan få se andra hästar men den får ingen som hellst social kontakt om den inte går i avel på fribetäckning. Då gör jag helre valack av den och ser att den får ha hästkompisar. Som den faktiskt kan umgås med. För ingen häst är gjort för att leva ensam.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Kimmie
0

Nackdelen med fullblod när man ändrar fodermängd och så är att man måste göra det otroligt försiktigt, iallafall utefter mina erfarenheter som fullblodsägare så tappar de lätt hullet

gejsa
0

#40# Ger man en rätt foderstat så tappar dom inte hullet. Blir jämna i humöret och har bra hull. :)

AnnaBrandell
0

#41, ja men i balans med motion.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Kimmie
0

#41 Nej det är ju självklart  :) men mitt fullblod var lite knepig, hadr själv problem att räkna ut rätt foderstat till henne för att hon gick antingen upp eller ner i vikt hela tiden, så fick hjälp av en jätteduktig hoppryttare och hästmänniska med över 40 års erfarenhet, men han kunde inte heller för allt i världen komma på varför hon inte stannade på jämn vikt, men tillslut fick jag perfekt balans mellan foder och motion så hon blev riktigt fin :)

gejsa
0

#42# Ger du rätt foderstat så tappar dom inte hull eller blir ojämna i humöret oavsett om dom motioneras eller inte. Men det gäller att veta vad hästen behöver. Många gånger så blir man förvånad när det gäller fullblod.

Kimmie
0

#44 Känner att det här tappar tråden lite, men jag vet hur man räknar ut foderstat till en häst… Man ska inte vara för snabb med att dömma, du har inte vetat hur situationen har varit.

Toltaren
0

*har inte läst igenom alla svar*

Det är jätteviktigt att du själv är lugn och avslappnad när du gör övningar, och inte tänker på om han blir stirrig osv. Kom ihåg att andas! Kanske låter lite gammaldags, men det funkar!

jen
0

#46 absolut!

Kroppsspråket är den sorts kommunikation som hästen förstår bäst :)

TS!

låter som att du kanske skulle behöva hjälp av någon. Har du någon som är duktig på NH?

tantnett
0

Som sagt var trådskaparen har ju överhuvudet taget inte kommenterat sina svar.

Så nu vet vi ju egentligen för lite om Huntedhorse hingst.

Men AnnaLundin har helt rätt i sina uttalande om varför hålla en hingst som är problematisk?

Hormonerna styr enormt så att det kan gå dom på huvudet, jag anser rent ut sagt att det är djurplågeri att behålla dessa hästar som hingstar om dom inte får vara i avel.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Skruttan-1
0

#21 vad jag menar att har man en avelshingst och de vet att det kommer ett sto som är till honom så är det inte så lätt att hålla honom lung jag har vart med flera hingstar från halvblod,arab,shetland dessa hingstar var bra att hanskas med men när det gäller ston o brunst vart dom lite stolliga för dom viste ju vad som gällde. Att ha en hingst som inte ska vara inom avel är för mig (stoägare) lite vaksam av mig för det e så lätt att de blir tjuvbestäkta… Jag väljer ett stal utan hingst om jag har ett sto därför att jag inte kan lita på att ett elstaket håller inne hingsten.

Linnea
0

ni vet väl om att många westernhingstar (nh-tränade då alltså) kan stå lugnt brevid ston? uppfostran är en viktig del, hingstar kan också lyda. har själv en ponnyhingst (5 år) han blir uppjagad när man kommer nära valacker men det räcker att jag petar till han lite så lugnar han sig direkt. kan säga att det gjorde han inte när min mamma ledde honom, så det visar ju att han har respekt för mig. tex när han och hans valackkompis är i hagen så kan han få för sig att hingsta sig lite, skria och så mot honom. då tiitar jag argt på honom och tar ett par steg mot honom och han backar undan direkt även om vi är på 2-3 meters avstånd från varann. han har visserligen alltid varit väldigt lugn men jag höll på med galopphästar (även hingstar) under några år och dom var ju helt annorlunda men jag vet så här i efterhand att där var det mycket hanteringen som spelade en stor roll. man blir inte ledare över en häst för att man har stigbett i munnen på den… i det första galoppstallet jag var fick jag ett sto som passehäst. ägaren kallade henne för rivjärn. hon var riktigt svår att både hantera och rida. när hon slutade gå löp var det bra jag som hade hand om henne och hon blev väldigt mycket lugnare efter ett par månader. i början kunde jag knappt leda henne med stigbett men sen kunde jag ta henne med bara ett rep runt halsen. hanteringen är skitviktig!

men det är klart man ska nite ha hingst i onödan, jag tänker själv kastrera min om han inte blir godkänd eftersom han är lite för taskig mot sin kompis, men hingstar kommer alltid att behövas och om individen funkar som hingst så kan man ju ha den som det om man vill.

det här med problemhästar.. har ni aldrig hört talas om problemmänniskor? det är oftast dom som skapar problemhästarna. ta inte detta personligt men så är det. alla passar inte heller ihop med alla. hästar försöker göra sitt bästa, det är människan som inte förstår. tänk om alla fick lära sig hästpsykologi..

Till ts: har han gått löp och hur rids han idag?

Skynda långsamt så går det fortare.

MLphoto
0

#27, Du skulle ha träffat mina hingstar, så skulle du fått se att det går visst att uppfostra hingstar till att kontrollera sina hormoner och instinkter på ett sätt vi tycker är okej.
Men har man inställningen att det inte går, så är det ju självklart att man får problem.

Huntedhorse, hur har det gått för dig?

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Trojaa
0

Våran hingst blev värre när han blev kastrerad, men jag tycker att man kan ta bort juvelerna om man inte ska avla, eller, egentligen så vet jag inte, har inte tänkt och skaffa mej någon hingst till, och om jag skulle det skulle jag antagligen avla på den eller kastrera.

Men funkar det utan kastrering så är det väl bra, men jag tycker att om man ska behålla juvelerna så kan man faktiskt låta hingsten göra det den är till för…

Foder och kastreing skulle nog jag säga, men så klart är det väl upp till dej om du vill kastrera eller icke. Sen är ju fullblod livliga och pigga hästar, det blir ju inte bättre av att han är hingst och bara 5 år =)