Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 5240 ggr
Cavello
0

Hästen gäspar vid tränsning?

Om hästen gäspar flertalet gånger vid varje tränsning, vad beror det på och vad betyder det?

Någon som vet? :)

vicc
0

kanske vill att ryttaren ska tro att den är trött, så den slipper ridas ;) haha nej då, jag vet inte.

änglaflickan
0

Det där är något som jag med har funderat över många gånger, varför vissa hästar gör såTungan ute

Någon som har något bra svar?

WhoCares-01
0

så gör min pajas ^^  haha tror han försöker slippa jobba =D

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

tantnett
0

Kan det inte vara en slags överslagshandling?

Hundar kan ju ofta börja gäspa mitt i glädjen över att dom exempelvis skall ut på promenad.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Lorita
0

Dom gäspar när dom tänker, ta det som possetivt, en gäspning ökar syret i blodet och ger mer kraft åt hjärnan Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Linnea
0

dom gäspar när dom är avslappnade (vilket också inträffar vid trötthet) vilket innebär att hästen i fråga inte är spänd/orolig inför det den förknippar tränset med (ridningen då alltså). en spänd/nervös/orolig häst gäspar inte.

Skynda långsamt så går det fortare.

Cilla89a
0

haha, Japp gäspade ALLTID när han skall tränsas och har alltid gjort, och det är enbart för att komma undan ;) innan tänkte jag vara snäll och vänta till han slutat gäspat, men han kan gäspa 10 min ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Linnea
0

#7 vilken luring.. han kom på nåt där.. haha

Skynda långsamt så går det fortare.

SofiaOfSweden
0

#7 Hahah sådär gör Marabou också, och jag VET att det är för att han försöker komma undan att jobba ;) Brukar även ibland stanna vid vattenkaret i hagen och dricka extreeeeeeemt länge (dricker knappt, suger bara på vattnet) för att slippa gå upp till stallet :D

Men sedan är han superpositiv när vi väl börjar arbeta, så det är inte för att han är trött/ont etc.

elasive
0

#7, så gör "min" fd häst oxå också, och när han märker att jag inte är snäll börjar han slicka på saltstenen istället! ;D

Akerberg
0

Min fd medryttarhäst gäspar alltid både när man tränsar o tränsar av =P Vet inte varför han gör så

Cavello
0

Tack för alla svar! Disa gäspar ofta och gärna när hon ser tränset så det är ju positivt.

Hästar är härliga med sina små egenheter som gör dem unika :)