Hästen gäspar vid tränsning?
Om hästen gäspar flertalet gånger vid varje tränsning, vad beror det på och vad betyder det?
Någon som vet? :)
kanske vill att ryttaren ska tro att den är trött, så den slipper ridas ;) haha nej då, jag vet inte.

Det där är något som jag med har funderat över många gånger, varför vissa hästar gör så
Någon som har något bra svar?
så gör min pajas ^^ haha tror han försöker slippa jobba =D
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Kan det inte vara en slags överslagshandling?
Hundar kan ju ofta börja gäspa mitt i glädjen över att dom exempelvis skall ut på promenad.
Marsvin 4-ever
.

Dom gäspar när dom tänker, ta det som possetivt, en gäspning ökar syret i blodet och ger mer kraft åt hjärnan 

dom gäspar när dom är avslappnade (vilket också inträffar vid trötthet) vilket innebär att hästen i fråga inte är spänd/orolig inför det den förknippar tränset med (ridningen då alltså). en spänd/nervös/orolig häst gäspar inte.
Skynda långsamt så går det fortare.

haha, Japp gäspade ALLTID när han skall tränsas och har alltid gjort, och det är enbart för att komma undan ;) innan tänkte jag vara snäll och vänta till han slutat gäspat, men han kan gäspa 10 min ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#7 vilken luring.. han kom på nåt där.. haha
Skynda långsamt så går det fortare.

#7 Hahah sådär gör Marabou också, och jag VET att det är för att han försöker komma undan att jobba ;) Brukar även ibland stanna vid vattenkaret i hagen och dricka extreeeeeeemt länge (dricker knappt, suger bara på vattnet) för att slippa gå upp till stallet :D
Men sedan är han superpositiv när vi väl börjar arbeta, så det är inte för att han är trött/ont etc.

#7, så gör "min" fd häst oxå också, och när han märker att jag inte är snäll börjar han slicka på saltstenen istället! ;D

Min fd medryttarhäst gäspar alltid både när man tränsar o tränsar av =P Vet inte varför han gör så
Tack för alla svar! Disa gäspar ofta och gärna när hon ser tränset så det är ju positivt.
Hästar är härliga med sina små egenheter som gör dem unika :)