Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 4426 ggr
CarolineO
0

Djurpoliser

Hoppas det är OK att lägga ut länken här…
Länken nedan går till en namninsamling som jag knåpat ihop. Den kommer skickas till jordbruksminister Eskil Erlandsson.
Djurpoliser behövs lika mycket som vanliga poliser.
Skriv under nu!
Skicka gärna till alla vänner också  =0)

http://upprop.nu/TTEE

Sverige är ett av de länder i världen som har den mest humana synen på djur.
Vi behandlar dem som våra vänner och de har rättigheter.
I många andra länder kan de behandlas i stort sett hur som helst.
Sverige har ett antal lagar som reglerar behandlingen av våra djur, men vad hjälper det när polisen inte har tid att agera?

För ca 1 år sedan fann jag och en vän en död hund i en lada. Hunden hade övergetts av ägarna som flyttat därifrån. Ägarna hade djurförbud, men hade bevisligen flera hundar eftersom en annan länga vad full av avföring på hela golvet. Var de andra hundarna tagit vägen vet ingen.
Det fanns flera vittnen som var beredda att vittna om att familjen bröt mot det ålagda förbudet.
Anmälan gjordes till polisen. Kontakt togs med media.
Allt tystades ner.
Polisen hade inte resurser…
Vad som hänt med hunden idag vet jag inte. Polisen förbjöd oss att åka dit mer, eftersom vi var där 1g/vecka några månader efter att vi funnit hunden, och varje gång ringde och ifrågasatte varför hunden fanns kvar!

Ja, det finns många anledningar att inrätta djurpoliser.
Inte minst vardagsmisskötseln.
Varje dag finns ett oälskat djur som far illa. Varje dag är den värsta i många djurs liv!

Vi tycker det är orimligt att ha fina, högtravande lagar, om de inte kan upprätthållas.
En del av poliserna skulle kunna erbjudas att inrikta sig på djurskötsel.

Alla som tittar på Animalplanet's "Animal Cops" och känner att det är fruktansvärt, och "tur att sånt inte händer här" - Ni har fel!

Det händer här! Man har bara inte "resurser" att ta hand om saken!

Vi kräver att djurpoliser inrättas snarast, och att djurens liv räknas även i verkligheten, inte bara på pappret!

Marrsson
0

Nu har jag skrivit under och även delat på FaceBook !

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

CarolineO
0

Det ser lovande ut!

Jag startade den vid strax efter 11,00  & redan har 20 personer skrivit under!! =0)

Jag mailar Eskil med jämna mellanrum om detta, men får altid svar att det inte finns några planer på att inrätta djurpoliser just nu, så kanske en namninsamling kan göra skillnad om många skriver på =0)

jen
0

japp, jag har också lagt ut den på Facebook

Caspianowner
0

Tycker inte att det här med cm mått är något jag vill betala mina skattepengar till.

Ser hellre intresse i att mina skattepengar används till folk som vill arbeta inom typ Skola, äldrevård och handikappade.

lisette
0

#4 det vill inte jag heller. däremot att de djur som verkligen lider blir omhändertagna direkt!

Caspianowner
0

¤ 5

Det är det som är problemet !

alltså menat, Pengarna går inte till lidande djur !  ! !

Om en bur är si eller så kortare så skriker folk djurplågeri.

Där går jag inte in och stödjer upp.

Caspianowner
0

För att ta det kort !

Lagar är inte alltid skrivna efter sunt förnuft.

Om dagens djurskydd hade ägnat sig åt att leta efter djur som for illa istället för att hålla på och bråka om ovidkommande skitsaker. Så borde de mkt väl hinna med sin uppgift.

Det behövs inga flera bara än omprioritering.

CarolineO
0

Precis.  
Om det ska vara ngn nytta med det ska de ju ta hand om de djur som verkligen far illa.
Det där med burmått sköter ansvarig på Länsstyrelsen, så det är inte det det är frågan om. Djurpoliser omhändertar de som verkligen far illa. Inte småsakerna… Det är därför jag anser att det ska inrättas!

Caspianowner
0

# 8   Då ställer jag frågan

När börjar ett djur fara illa eller anses fara illa ? ?

Är det när en häst går ute vid -13 grader utan täcke eller 

är det när det råkar stå lite grejer i stallgången eller  .. … ????

Ja, listan kan göras hur lååååååååång som heslt

lisette
0

#9 inget av det är lidande.

däremot en vanvårdad häst är lidande.

Caspianowner
0

# 10

Som jag sa tidigare, om de inspetörer som finns idag begränsar sig till det som är vanvård, så får de nog inte några problem med att hinna med sina uppgifter.

Då behövs heller inga hästpoliser.

lisette
0

det är först och främt byråkratin i sverige som behövs ändras. det kan gå ÅR innan ett djur omhändertas av djurskyddet.

Caspianowner
0

# 12

Här förekommer det ingen byråkrati i det länet jag befinner mig i. Här skjuter myndigheterna hästarna i hagen utan att ägaren behöver vara hemma ens en gång, lite hälta räcker.  

Kommer hem och hittar en lapp i brevlådan om att hans avelshingst ligger under en pressäning.

Vid obduktionen kunde man inte hitta några fel på hästen. Allt belöpte dock utan någon större byråkrati.

I vilda western hängde man ju åtminstånde hästtjuvar ! ! !

JenD
0

#13 Herregud är det sant!! Det var riktigt sjukt!!

Jag skriver på utan att tveka, dags att gör någonting åt det!! Ger mer än gärna mina skattepengar till detta!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

CarolineO
0

#11   Djurpoliser kommer inte ha tid att ägna sig åt cm mått, det får länsstyrelsen sköta. De kommer ta hand om hästar som är magra så att de knappt kan stå på benen, övergivna djur, djur som är illa medfarna.

#13   Men fy!! Det där kan väl ändå inte vara lagligt?!   Ägaren ska först få ett föreläggande om att åka till veterinär och sedan visa upp intyg på att ha varit där och vad man kom fram till etc.etc. innan nåt kan göras!!
Om det verkligen var ngn från myndigheten som gjorde så, så kan du anmäla det!!!

Caspianowner
0

#  15

Lagligt ? Försök hävda lagen mot myndigheten här du, ha ha . …..

Här förstår du i denna kommun, är det rena rama Vilda Western.

Det är inte jag som drabbats, utan min granne en bit bortom.

Caspianowner
0

!5 . Som jag sagt och säger igen.

Som jag sa tidigare, om de inspetörer som finns idag begränsar sig till det som är vanvård, så får de nog inte några problem med att hinna med sina uppgifter.

Då behövs heller inga hästpoliser.

studs
0

jag vet hur extreemt lång tid det tar att få tex, en häst i sämmre skick att bli om händertagen.. jag höll på i 4 månader, förra året hade jag en tjej på sommarbete ,med 2 hästar en på 8 år o en som var över 20 år.. hon skulle sköta allt själv och betala "markhyra" en dag red jag förbi hagen och såg att bara ena hästen stog där, tänkte inte mer på de utan fortsatte min runda, kommer tillbaka till stallet och ser att alla saker som personen till dessa 2 hästar haft så som sadlar o likn var borta, det enda som alltså fanns kvar var hästen som var över 20 år, jag ringde,sma,knacka på,skrev mejl och brev ,ringde igen och tillslut gjorde jag polisanmälan,, den lades ganska fort ner eftersom de finns så mycke annat att göra… så ja där stog jag med en häst som inte var min,tänkte flytta över henne till mina hästar så hon skulle få sällskap iaf, märker då att hästen knappt kan gå, Halt på 3 ben, tar av flughuvan för att inspektera hela hästen o ser att den är konstig i ögonen, vi stapplar ner mot stallet o ringer ut en vetrinär, som konstaterar hälta i extrema grader på 3 ben,hälta av mindre grad på de fjärde, blind på ena ögat och början till blind på de andra…

Ja där stog JAG med en SJUK häst som jag INTE äger..

efter många om och men kom en inspektör ut, inte 1 gång,inte 2 inte 3 utan 8ggr innan hon beslöt att ta hästen, men hästen flytta inte ifrån mig utan nu skulle de läggas i någon rättsproces,för dom kan bara omhänderta sen är de polisen som hämtar häsetn och placerar om de/avlivar..

I 4 månader fick jag lägga ut pengar,blod,svett och tårar,komma denna häst nära o strida för allt som fanns i min makt för att få hästen avlivad, de han bli så illa att hon blev blind på båda ögon och hältorna bara värre inna slaktbilden äntligen kom ut, på den grönaste äng vi kunde hitta,fick hon iaf ett någorlunda värdigt slut på sitt lidande!!!

Jag tycker inte att inspektörerna som är idag räker,färre ska dom dessutom bli, iaf sthlm/uppsala trakterna, o polisen gör heller inget,, min stulana ponny är fortfarande borta o nu har över 2 år gått…

SÅ DJURPOLIS I SVERIGE JAA TACK!!!!!!!

lisette
0

#13 det där tror jag är halva sanningen bara. det finns säkert mer bakom som du inte vet om. har det stått om detta i tidningarna?

Caspianowner
0

# 19

Det här är en sann händelse och oja, detta har även stått i tidningar att läsa.

De som driver med Curly känner till den här historien mkt väl.

Själv bor jag inte mer än ca 2 mil därifrån.

Jag ska leta fram händelsen på nätet och PM dig länkararna.

Caspianowner
0

Från tidningen ATL

Fredag 11 maj 2007

Hästavlivning utreds av JO

JO ska utreda om miljökontoret i Örebro begick några fel i samband med att Lennart Östergrens häst avlivades i höstas.

ATL har tidigare skrivit flera artiklar om hovslagaren Lennart Östergren från Odensbacken utanför Örebro. Vid en oanmäld inspektion i november beslutade ansvarig veterinär att en av Östergrens hästar skulle avlivas på grund av en fraktur på benet. Men en obduktion som gjordes senare visade att djuret var friskt.

Hästen mådde bra
I slutet av januari tvångsomhändertog miljökontoret en annan av Östergrens hästar med motiveringen att den var uttorkad. Men länsstyrelsen konstaterade senare att hästen mådde fint och skulle lämnas tillbaka till sin ägare.
I samband med omhändertagandet JO-anmälde Lennart Östergrens ombud miljökontoret. Nu har justitieombudsmannen Nils-Olof Berggren valt att utreda fallet.

- Det är bra att allt det här blir granskat. Det behövs ju verkligen, säger Lennart Östergren och skrattar.

Fler utreder
- Det är JO:s uppdrag, så det kan inte jag ha någon uppfattning om, säger Thomas Åkesson, enhetschef på miljökontoret i Örebro.

Det är inte bara JO som utreder händelsen. Fallet är anmält till Veterinära ansvarsnämnden. Även på länsstyrelsen i Örebro sker en utredning angående den ansvarige veterinärens agerande i samband med avlivningen i november.

- Vi inväntar hans version, säger länsveterinär Per Norström.

Lennart Östergren ger inte mycket för länsstyrelsens utredning.

- De här människorna känner varandra, umgås privat och är kolleger. De sitter i knät på varandra, säger han.

Birgitta Kabinger företräder Lennart Östergren.

- Hela vägen kantas av grodor och tjänstefel. Allt är så dåligt skött, säger hon.

Johan Joelsson
040-601 64 82
johan.joelsson@lrfmedia.lrf.se

Mamatill1
0

Jag kopierar Studs berättelse och lämnar den till min vän på Djurskyddet, så ska det verkligen inte få gå till. Och hon kommer få reda på exakt vilket fall detta är. Men tänk på att alltid vara ärliga då mened (påhitt) inte är populärt i sveriges domstolar.

Usch det lät ju hemskt för den där gamla hästen….

lisette
0

#21 fast där är det ju veterinären som gör fel, inte inspektören. inspektören beslutar att omhänderta ett djur, sedan har de ju veterinärer som kollar hästarna.

Caspianowner
0

# 23

Det framgår inte i denna artikeln, men,

Det är inspektören som bett om hjälp av en vet att avliva hästen.

Jag ska inte ta upp de andra fallen som denna Inspektör varit orsak till, i detta län. Ser redan nu att det här fallet bara är för svårt att få folk att ta till sig.

Problemet är att folk har som oftast en bild av hur ett system fungerar eller som det ska fungera och så kan de inte ta till sig att så fungerar inte systemen hos vissa.

Lorita
0

#24 är inte det här det gamla fallet om ABC- hästen som veterinär och inspektör trodde var dålig/uttorkad just för den krulliga pälsen och för att den tappat manenObestämdgrannarna var väl på och anmälde också just för att hästen inte hade man och svans mm

Jag tror det bästa är att vänta tills fallet är avklarat rättsligt innan man dömer någon. Det finns ganska många frågetäcken i denna historien Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Caspianowner
0

# 25

Fallet är avklarat !

Finns inga frågetecken.

Fallet detta är inte en enskild isolerad händelse i denna kommun.

.

Marrsson
0

Caspianowner: Dem fallen du tar upp är ju skamligt att de kan hända överhuvudtaget. Men vad har det egentligen med tråden att göra. Vi vill ha riktig ordning. Det är ju hemskt att det får gå till så som de gör hos dig men t ex i Västra Götaland och Halland så har ju djurskyddet gått upp i Länsnivå och vi har ingen i kommunerna att vända oss till längre.

Här tar alla processer tid. Ofta så lång tid att när dem väl får tummen ur så har djuret i fråga redan dött i missär.

Jag lider med dig och dina grannar att de får gå till så de är ju fel i systemet när det kan bli så fel.

// Marielle

Caspianowner
0

# 27

Det som sker hos er är heller inte försvarsbart !

Men !

Om de inspetörer hos er begränsar sig till det som är vanvård, så får de inte heller några problem med att hinna med sina uppgifter i er kommun.

Då behövs heller inga djurpoliser !

Marrsson
0

#28 problemet är väl att dem måste ju koma ut och göra en bedömning om det är vanvård eller inte, de är väl de som tar mycket tid. Dem kan ju inte avgöra om det är vanvård via telefon.

Jag vet att de har vart lite problem med "falska" anmälningar som har tagit tid när det är t ex ett par hästtjejer som ringer och säger att det står en häst ensam i en hage och den ser halt ut, står på tre ben och ser medtagen ut osv.. Då kan de ju visa sig att hästens hagsällskap är ute och motioneras och den va inte alls halt den stog bara och vilade.

Det som många här vill uppnå är ju att det finns ett fungerande system som sköter om dessa ärenden. Så man kan byta ut de arbetssättet som finns idag till ett nytänkande och mer effektivt sätt.

En enhet som inte arbetade med förbyggande djurskydd såsom boxmått osv utan arbetade direkt mot djurens hälsa i dagsläget.

Sen givetvis ha kvar en enhet som arbetar i förbyggande syfte med djurhållning.

Det kan du väl hålla med om att det hade vart de bästa.

// Marielle

Caspianowner
0

# 29 Det skulle jag kunna skriva under på !

Men vad ska de som idag ska egentligen sköta detta jobbet istället arbeta med ?

CarolineO
0

Caspianowner Bra att ägaren anmält saken, så får det inte gå till.
Det kan ju också vara som ngn mer påpekade, att det finns mer bakom än vad vi får veta.
Hur som helst är detta ett tydligt undantag. Ofta tar processer för lång tid och flera djur hinner dö under tiden. Därför behövs djurpoliser som kan åka på de akuta ärenden, så inspektörerna kan sköta det de ska.
Jag tycker inte det är rätt att hunden som lämnats i längan och dessutom verkar slagits ihjäl med ett slag mot huvudet av en sten ska ligga där en hel sommar utan att ngt görs.
Inte minst pga smittorisken! Tänk bara på katter eller vilda djur som går in där och "snusar" lite, sen går vidare och träffar nya djur och sprider ev. smitta…  Det är jättefarligt, särskilt eftersom detta var i Maj månad när det var jättevarmt!
Dessutom borde man spåra ägarna så att de kan ta sitt straff. Det gjordes inte heller. Man visste var de befann sig, men hade inte resurser att ta tag i saken…

Lorita
0

#29 dom åker runt och inventerar stall just för att veta var hästar finns och gör sen en snabbkoll i olika stallar runt om en gång varannat år. I alla fall när dom är hos mig så frågar dom om jag vet andra stall som dom kanske inte känner till och ger då möjlighet att komma med rapport om stall om det kanske är lite si och så i.

Nu vad jag hörde senast, så är GBG två man kort, så därför hinner dom inte med vad dom ska riktigt. Sen tar utredningar tid om det ska gå rätt till, det är inte bara att komma och hämta hästen/hästarna, då kan det ju gå som med den hästen som avlivades.

vad jag bara har så svårt att förstår är varför folk skaffar djur (ofta många) och sen inte kan ta hand om dom. Dom ska komma till hösten och inspektera mitt stall, får se om dom hinner komma.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mamatill1
0

Tycker även att det är hemskt när folk överdriver och hittar på för att få historier att låta värre än vad de egentligen är samt får sig själva att låta som om de gjort något bra i denna värld.  Djurskyddet fann ett mål norr om sthlm som #18 beskriver MEN enligt papperna har det ej gått till på det vis som hon beskriver här på forumet.

Hästen i fråga (om det är samma?) blev ej omhändertagen av stallägaren då hon ansåg att hästen var "för svårhanterlig". Sen ska man även komma ihåg att när Djurskyddet tar över får EJ ägaren längre ta hand om sin häst. I detta fall som jag berättar om (som sannolikt är samma fall som #18 skriver om) var det tydligen en fodervärd som blivit lämnad med hästen då ägaren vägrade att hämta hem den. Hästen var halt men på ett ben, hästen var ej blind hästen var i bra hull och djurskyddet hade under hela tiden kontakt med fodervärden dock kunde fodervärden inte hjälpa till med hästen längre då djurskyddet hade tagit över och inblandade parter i målet skall inte vara delaktiga.

Folk gör dumma saker, ALLA har vi någon gång gjort något dumt i våra liv men vanvård får ej förekomma, det får heller inte förekomma lögner/påhitt/ försköningar av vad personer gjort/inte gjort.

Ingen är felfri men fortsätt det goda jobbet NI gör och ta hand om djur som behöver hjälp.

Caspianowner
0

# 33   Bara en undran,  

Det inte så att du själv är djurinspektör ? …….

Oliviahack
0

Jag kollar en massa på Animal Cops på Animal Planet, och gug. jag vill verkligen jobba som de!

Mamatill1
0

#34 Nej det är jag tyvärr inte, men tycker det är viktigt att berättelser kommer ut korrekt tycker inte du?

studs
0

#33 Då är det INTE samma fall vi pratar om!! Vad tjänar jag på att sitta och ljuga??

Fruktansfvärt att du sitter och målar ut mig som en lögnare!!

LostHorse
0

Ja,"studs" verkar ha fullständigt rätt,ÄGAREN..sitter nämligen i skrivande stund o håller på få en hjärtinfarkt(visste fortfarande ej ens om var den tog vägen),dvs den avreggade ägaren!!!-,något som glömts i sammanhanget är att hästen lånats på foder och enl.kontraktet skulle varit tillbakalämnad d 1 juni samma år .  …när detta ej "gillades",undanhöll hon med flit hästen!!!+omregistrerade den på sig,egenmäktigt..(bevisen finns på STC)-när jag som dåvarande djurägare,ville gjorde en polisanmälan om STULEN HÄST,,vägrade man helt enkelt följa upp den. Kan detta bero på att svägerskan till fodervdärden är den djurinspektör som kom ut o kollade hästen?      När sedan djurskyddet fortfarande ej ville tala om var hästen stod,hade man redan som ägare blivit avreggad (utan o veta om det)..skall man då åka o leta i blindo och STJÄLA,tillbaka en sjuk häst(som man ej äger?)   Något som ej heller framkommer är att fodervärden själv ägde hästen i 7-8 år,innan hon lämnade den till en hästhandlare i småland som sålde den på kvitto till mej för 6000,hon har ej heller betalt för de 9 åren jag o min familj hade hästen(vilket var meningen),och tog hand om den.    Hon fick den på foder endast för att jag skulle vara säker på att "hon verkligen ville ha tillbaka sin gamla häst",men när jag skulle börja kolla upp hur hästen verkligen hade det för att ev.skriva över henne…började problemen…och VI blev plötsligt skyldiga till hennes oförstånd!  Jag kommer aldrig att ge upp kampen om den hästen,så här får det inte gå till. Vi har lämnat ärendet som civilmål till en jurist.  annars  är det ju bara att medge att "svågerpolitiken" är ordentligt förankrad i området där händelsen begav sig..