Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 848 ggr
QuickStep
0

hur hade ni gjort?

Min 3åring e hemma igen. inriden o kan skritt trav o galopp.

Hade ni suttit upp på en gång bara för o testa o ni inte kan hålla er? d va ändå 2½ år sen ja köpte han o man har ju bara längtat tills man kan rida på han.. 

Men ja vet inte. Nu när han är hemma, inriden och mycket välhanterad så har jag ingen bråttom alls. han går på bete nu me russkompis och ja vet inte…
hade ni åkt till ridhus första gången?
eller hade ni väntat tills betet e slut i september?
just nu står ja mest o gullar me han… o sätter på flugmedel som luktar satan… =(

Lorita
0

Jag hade ridigt mycket korta pass, redan nu och lärt känna honom, testat lite  hemma Skrattande vuxit ihop med honom Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Animal-3
0

Hade nog ställt av honom ett tag, ny inridna hästar behöver oftast en paus för att allt ska få sjunka in, sedan hade jag nog börjat sakta sätta igång honom.

Lorita
0

jag hade ställt honom i vinter då det inte är lika roligt att rida då kan dom få 1-2-3 månader ledigt Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Animal-3
0

hade satt igång honom under sen sommaren och hösten och get honom en paus igen under vintern. Unghästar kan ofta behöva flera längre pauser. Sedan kunde man sätta igång under våren igen. Det är iallafall hur jag och dom runt mig jobbar med unghästar. Första året kan de få både sommar och vinter lov.

QuickStep
0

Ja alltså han har varit blivit tränad hela våren o sommaren med vila inför 3årstestet så efter det skulle han fått ett långt sommarlov. sen att nu inte testet blev av för hans del spelar nog ingen roll. han har ju tränats iaf.
nää d blir nog vila för han. har ja väntat så länge o få sitta upp på han kan ja vänta lite till.
nu hinner ja ju lära känna han från backen först…

Peppe
0

Du kan ju sitta upp och känna på honom och njuta av arbetet dom gjort ett par gånger och sen ställa av honom för sommaren =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

QuickStep
0

Jag måste bara berätta…
På kvällen så går dem in för natten då russet han går med inte ska ha för mycket gräs. men iaf. ja tänkte att nån gång måste vara den första.
så jag på med repgrimman och gick iväg. En promenad runt vår klätterstig. tar ca 15 minuter. Det är väl lagom och gå.

Men jag skojar inte. Jag är fullkomligt livrädd för honom. Jag tror bara att han ska stegra sig och nocka mig som han gjorde innan han åkte till lösdriften för 1½ år sen. Hur ska ja kunna släppa och gå vidare. Han skötte sig iaf exemplariskt hela vägen.

Nästa tillbaka och vi går upp för en liten backe i skogen. DÅ flyger det upp en ÄLG 2 meter ifrån oss .
GIssa om jag fick en hjärtattack.
Men Quickstep hann knappt reagera förrän älgen va borta.

Men ja vet inte… Hur ska ja g någonsin kunna lita på denna häst igen. Slutar jag inte vara rädd för han så kommer han o känna d till slut.
Jag kämpar varje dag när ja ska ta ut han  till hagen och in på kvällen.
Det har inte hänt nånting och han har inte gjort nånting men det är som det är fast svetsat på hjärnan på mig. Snart stegrar han sig, snart stegrar han sig…… osv…

Man ska tänka som Ceaser Millan. Lev i nuet. inte då. Men när hjärtat går i 180 för man är så rädd då är det inte lätt!

Animal-3
0

#7 aj vad jobbigt. Men kämpa på om du tror det är värt det är han den häst som du älskar och vill ha går det att jobba igenom.

Peewee kan stegra också när man leder, händer sällan men det händer. Dock har han något trygt över sig han är väldigt tydlig med att han vet var man är och han kommer inte röra en.

T.ex. min faster, hon är jätte trygg med sin häst men så stegrade den en gång och då vart hon rädd. Inte hela tiden med just då. Sedan ledde hon Peewee en gång (som är bra mkt större) då han reste sig och sedan hörde hon av sig till mig och berätta, helt förvånad. Men det som shockat henne var att hon vart inte rädd…inte ett dugg. Peewee hade sett på henne på en sådant sett och stält sig och hon var inte rädd en sekund vilket jag inte häller är.

Inget har hänt än och inget kanske händer han kanske har släppt det. Jobba med dig själv det går att få bort och vem vet du kanske får samma känsla som vi om han stegrar igen att det inte är någon fara..han har kanske koll. håller tummarna för er!

Lycka till!

tantnett
0

Gällande din rädsla så ser jag endast två vägar, Du bestämmer dig att rädslan skall övervinnas eller så tar den överhand och då kommer aldrig din häst att få förtroende för dig.

Gällande att ridandet så anser jag att helt klart skall du rida nu över sommaren cirka tre dagar i veckan.

När det gäller en unghäst så har man så mycket hjälp av att dom är lite lagomt loja och grästunga på sommaren, mot onödig ysterhet sen dom blivit installade samt börjat äta kraftfoder.

Marsvin 4-ever Tungan ute.