Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 4762 ggr
tantnett
0

Egenheter på era hästar?

Fick idèn av tråden (hagmarodören) har era hästar små eller stora egenheter för sig?

Min häst har en egenhet att när han vill ha uppmärksamhet börjar han "flappa" med läpparna.

Även när han någon gång blir otålig då han står i stallgången och börjar skrapa med hovarna (vilket jag icke accepterar), så direkt när jag sagt ett bestämt nej så suckar han och börjar istället flappa med läpparna, då vet han att man inte kan motstå honom och en kram väntas.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

tezzie
0

Har tyvärr ingen häst kvar men Folly hade sällan något sånt för sig. Hon stannade alltid och brunstade när vi gick förbi hagen iofs…

*** Kärleken övervinner allt ***

jen
0

Kalle har egenheter för sig som tex att ALLTID ta tag i min  gubbes jacka och håller den i munnen. typ snuttar  haha! Aldrig på nån annans jacka

sen när han äter krafftfoder brukar han stå och suga ut det blöta ur fodret (snuttar)  med tungan liite ute.  Han är som en bäbis.

Wambezi vill alltid komma in i stallet och vara "ivägen" när jag mockar..   han är väldigt sällskaplig

Arkan
0

men häst slet alltid upp karborreflärparna på jackärmen som jag hade i stallet förut. Så fort man kom i närheten snappade hon tag i dom och slet upp dem och så stod hon där o ryckte, rätt gulligt. Sen hade jag ett litet balsnöre i dnm man drar upp dragkedjan med, så den grep hon också tag i och drog ner dragkedjan.. HAHA, synd att jag inte har kvar jackan, för det va rätt kul!

Cavello
0

Disa gäspar så fort man ska tränsa henne, mycket smidigt. Disa brukar gå och frusta lite när man rider och pratar med henne.

Sillen har börjat att göra detsamma. Och om man hoppar upp/sitter av henne så gnägger hon och hon brummar och stannar om man råkar att tappa balansen ;)

lisette
0

#3 du får väl fixa en annan jacka så den ser likadan ut..

Zaphix
0

Halvfoderhästen är ganska speciell.. Han kan gå och låta en hel ridtur, låter på varje andetag, som hästar låter innan de frustar typ. Ibland verkar det vara mysljud, och ibland protestljud, lite sött i alla fall.

Och jo, när han dricker vatten dricker han alltid med tungspetsen ute, så när han får upp huvudet efter att han har druckit ser der ut som han lipar. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tantnett
0

Ha Ha. Jag nog undrar man ibland vad som rör sig i deras huvuden.

Men ett är då säkert att dom verkar oftast nöjda när dom lyckats med sina små tilltag.

tantnett
0

Kom även att tänka på när min häst var unghäst och i det stallet han då stod i lyckades han under en period att nattetid öppna sin boxdörr.

Någon större skada skedde ju aldrig för han roade sig enbart med att plocka bland ryktsakerna som förvarades i korgar vid ryktplatsen. Men han var även snäll mot sina stallkompisar för alltid delade han med sig av diverse ryktsaker som han släppe in i vardera box. Alltid en sak per box.

Under denna period togs hästarna in vid 17.00 på kvällarn för kvällsfodring och det var den viktigaste tiden på dagen tyckte min häst. Först mat och sen kom matte och något kul var oftast på gång.

Så gissa vad alla fick sig ett skratt då han under en av sina nattliga rymmarturer även lyckats sätta ett präktigt  mulavtryck på väggklockan just på femslaget.

Bara så vi inte skulle missa det tänkte han nog.Skrattande

E_hjo
0

Haha, kan nog inte räkna upp allt som min häst håller på med. ;)

[Zkold]
0

Min häst är "pillig" av sig. När han står uppbunden börjar han tugga i sig sitt täcke som hänger på en täckeshängare på boxdörren, även grimmskaft brukar vara populärt att tugga i sig. Inget jag tycker om!
Sen brukar han plocka upp borstar från golvet, sen pillar han alltid med läpparna i mitt hår.
Har även märkt att han alltid gäspar när man tar av träns eller grimma.

IdaT
0

Min kompis foderhäst har egenheten att alltis "ha blinkersen ute" när man rider. Alltså har han tungan ute, lite snett.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

tantnett
0

# 11 Är det en nordis?

Dom brukar i vissa gångarter ha tungan ute. Dock inte alltid som din kompis. Min har det i galopperna den hänger och slänger i någon sida. Hm knappt så stilfullt. fniss.

Maliiin
0

Min har också mkt hyss för sig!

Om han står i gången å blir uttråkad slår han med huvudet upp å ner så att det låter som f*n i ringarna som grimskaften är knutna i! Riktigt jobbigt å irriterande!

Sen har min pålle en kompis som jämt ger honom äpplen å morötter! Å de vet han om minsann. För när han kommer innanför dörren så räcker det att han ställer sig framför Sixton och då börjar Sixton buffa på honom å slå med ena frambenet tills han får nåt!

Å när vi löshoppade härom dan så ville inte Sixton springa.. För hans kompis stod mitt i paddocken med godis i fickorna.. Så Sixton försökte helt enkelt gömma sig bakom sin kompis! Haha! Såg rätt kul utnär han sprang där bakom honom som en annan liten barnunge:)

Ledin
0

jag kan inte ha en hink i hagen för då tar Mango den över huvudet o kutar omkring o nar han tappar dom so vänder han dom rätt igen för att sticka i huvuder, dom går sönder med :) Detta är väl inget hyss men en lek o vad han får ut av den är väl en matte som står o asgarvar :D Kiwi när hon står inne o man borstar Mango står hon i skrapar med hoven mot boxdörren riktigt svartsjuk av sig. Mango e en surbulle som vill att matte ska vara själv i stallet annars är han sur mot mig o de andra som är där (öronen slickade bakåt o sur mule) Är jag själv ja då e han glad lten prick.

Spiritinthesky
0

silver är ju helt otrolig, så kan nog inte räkna upp allthan håller på med.

spirit drar också alltid i dragkedjor och kardborrar på jackor och så, sen i skosnören (favoriten) sen är det himla kul att dra u plastkedjorna i stallgången, det låter mkt och då kollar alla på honom (Y)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blacky räcker ut tungan när han vill ha godis. kan stå så hur länge som helst

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tantnett
0

#16 Och vem kan motstå den goingen.Tungan ute  Härlig bild. Blicken hans säger säger ju också hur väl medveten han är över sin charm.

Peppe
0

#17 hehe ja du ser ju allt dregel runt munnen också ;)

Hitstorien bakom är att han var väldigt bortskämd - *host* ;) - när han kom hit och typ kastade sig efter allt godis, men när han gjorde så så fick han inget godis. Han fick istället så fort han inte försökte ta det, bara det att just då så räckte han ut tungan. Så nu tror han att han får godis för att han räcker ut tungan ^^

Kom på när jag var i stallet förut att när man borstar bakom vänstra frambenet så sträcker han fram det så långt han kan, sköönt tycker han =)

Lyrik
0

Min gubbe har en hel del hyss för sig.

Gillar att kliva av skorna. Eller att skada sig på det mest konstigaste sätt, så "mamma" (jagSkrattande) blir orolig…

Sen är han väldigt kräsen när det gäller mat. Man kan inte blanda hans mat hur som helst. Han hatar soppa-mat då vägrar han äta, samma sak gäller om man har blött betforn för lite. Maten ska hällas i krubban i en viss ordning. Blöttmaten först, sedan torrmaten ovanpå.

Gillar inte när det är blött och geggigt i hagen. Då står han mest på ett torrt ställe i hagen och surar. Rullar bara sig om leran är AL DENTE…Skrattande

Gillar inte att bli omskött av en annan person än mig. Då nyper han den personen. Blir även svartsjuk om jag pratar eller gör något med någon annan häst i samma stall. Om jag någon dag är i stallet en snabbis för bara mockning, matblandning och snabbkoll, blir Lyrik mkt purken på mig och kan gå undan när jag ska hämta honom i hagen eller nyper mig…Skrattande

Ska alltid ha en morot för varje hov han blir skodd.

carrrrrooooo
0

varje gång man ska ge mat till min kära dam så hör hon att man håller på med maten då börjar hon att göra vacker hov X) hon skrapar ingenting utanbara håller på långt upp i luften:P.. så nu har hon börjat att göra så ibland när hon vill ha uppmärksamhet:P.. typ när man binder henne ute och ska gå in till stallet för att hämta något kan man komma ut igen när hon gör vacker hov hähäh:P.. sen är hon en mamma gris hon fastnar verkligen för en människa (mig) och så skyddar hon mig:p.. men det börjar vi att få bort genom att min mamma och syrra rider henne ibland:)

IdaT
0

#12 hehe, nej han är varmblodig travare. :)

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

LinaN
0

Min lelle kille har väl inte några direkta egenheter ännu, dock har han ju en hel del trots just nu. Och mycket trams…. Trotsen går just nu ut på att försöka ta herraväldet över matte… och det har resulterat i både chicken-race rakt mot mig, tvärstopp med nästan påföljande stegring, att vända rumpan mot matte och försöka hota med ett bakben….

Så just nu är det mycket lydnad som tränas…. Och de där dumheterna ska ur honom fortare än kvickt.

En annan egenhet är att han i perioder klättrar på vallackerna i hagen, vilket vi inte alls gillar, men det är pga at than är understimulerad, så fort han jobbas så slutar han med sånt trams.

Men annars så är han rätt rolig, mycket personlighet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Flaxii
0

Mandelman brukar plocka upp spön från marken och liksom gå och peta på folk med det x)

wewwa
0

Om man har ett longerspö och drar det på marken gillar vår stora häst att gå eller trava efter och försöka fånga snöret som en katt.

Vår shettis envisas ofta med at vilja gå på min vänstra sida eller med mulen i mina knäväck när vi är ute på promenad. :P

Chunsas
0

Min lille farbror visar väldigt tydligt om han gillar sina täcken eller inte. Är de bra så får dom vara, annars så biter han sönder dem fram i bogen (till mattes stora fasa…)

Har man gallret öppet så slänger han både grimma och krubbitarrem (har bara den ute) på golvet såfort man vänder ryggen till. Om jag hör honom och vänder mig om, slutar han genast och tittar oskyldigt på mig…

Han är väldigt sällskaplig. Man kan inte äta något i hans närhet, för då ska han ha; han gör verkligen vad som helst. Om han sedan får och inte tycker om det så spottar han ut och börjar om. Han vill bara ha för att visa att han också är med Oskyldig

Han tigger genom att sätta en framhoven långt fram, som om han skulle buga, och sätter huvudet mellan frambenen.

Mary "flappar" med underläppen; bara när man rider. Såfort hon har bett i mun så börjar hon. Har ingen aning om varför..

jupiter00
0

jupiters egenhet är att när han bli rastlös i stallgången så börja han slänga med huvudet ..

niare
0

min pålla har tendens till att se bruna fläckar i det gröna gräset och måste stanna när man kommer i galopp/skritt/trav och köra ner huvudet och kolla på just dessa fläckar :P

Marrsson
0

Mitt troll springer och rullar sig när han ser min bil… Skrikandes knäpp idé han fått nu i vinter.. Extra lång rykt väntar ju då. ha ha

Sen så kan han ställa sig helt obstinat och "hets" gäspa för att liksom via "se hur himla uttråkad jag är" men han är så söt så..

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

attika
0

Min plockar ut alla morötterna på kvällen och lägger runt matskålen, så äter han dom när fibergin är slut. Ibland plockar han tillbaka dom in i matskålen igen innan han äter dom.Glad

sus-sharon
0

Sharon "knyter" alltid loss uppbindningslinorna när nån av de andra hästarna står på gången.

Hon snuttar också så fort hon fått något gott, och när man rider och driver på henne för att trava suckar hon och låter ("u-uh-uh-uuuh") innan hon börjar jogga..

Nova kan tvärnita på väg in/ut från hagen och  vägra gå framåt tills man klappat henne på halsen och backat henne ett steg..

shettisarna har så mycket galenheter för sig att det skulle bli spaltmeter att skriva här…

medarbetare på djurskydd.ifokus

Marija
0

Egenhet vet jag inte..

Men hon bajsar ALLTID i stallgången när jag tagit in henne! Jämt, jämt, JÄMT! Hon brukar också piska med svansen när hon tycker att det är jobbigt, när man kommer åt henne i ridningen Flört

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

jackiejohn
0

Egenheter vet ja inte om man kan säga..men haha

Jackie brukar alltid skrapa med framhoven i stallgången elr boxen när hon vill ha uppmärksamhet men de tkr ja inte om och säger ett bestämt nej då tittar hon på mig med en blick som säger "men ja har inte gjort nåt Oskyldig" så när vi går ut/in från hagen kan hon bara hoppa till för att de är kul(?) xD och när ja ska kamma pannluggen så får ja alltid en stort blöt puss xD

Oskar är shettis o har så många egenheter för sig att de skulle ta hela natten o skriva xD men när han har tråkigt ute i hagen står han alltid o suger/gnagger i sitt täcke haha

Animal-3
0

Korre har väl inte jätte mkt egenheter. Vist har han en hel del för sig men inget som inte många andra hästar skulle göra:)
Dock hans största skräck är kanske lite ovanlig: små tanter i långrock med hög hat. Han tror han ska dö när han ser dom stackarn.

Tuffis en hyper aktiv matglad shettis. Kan inte komma på så många egenheter ^^;

Peewee…var ska jag börja… o.o

1. han är lås expert! finns ingen grind eller dörr som kan hålla honom inne om han inte vill.

2. lägga saker i stl ordning. Tex hade han rymt ut i stallgången en kväll och rivit ner alla borstar. Under natten har han sedan haft nöjet att lägga dom i stl ordning i en rad på golvet. Såg väldigt kul ut.

3. Riva sönder allt tyg han kommer åt.

4. bära runt på ryktborstar, grimsfakt, grimmor, petflaskor och en massa annat i munnen.

5. Drick en festis. blås upp den och ge den till honom han slänger den på marken och stampar på den så det smäller. Det tycker han är skit kul.

6. Jaga katter är kul. även leka med hundar.

7. Möter man an joggare eller liknande när man är ute och rider så börjar han alltid följa dom. Om dom sedan stannar och srtechar eller något är det ett jäkla jobb att få honom att gå vidare.

8. Han kan bestämma sig att en vis person ska dra honom i tungan. Du tycker han upp mulen i handen eller nyllet på dom och räcker ut tungan så långt han kan och han get sig inte för en just denna person tar tag i tungan och "drar" lite. Ingenannan en just denna person som han valt få dra. För då vänder han snabbt bort huvudet och drar in tungan.

9. Han kan lägga sig, sätta sig eller ställa sig i kompliment lite när som. Om man är ut och går, eller rider, eller tömkör eller longerar, eller om han bara är i hagen. Ser jätte mysko ut när man går och så helt plötsligt ställer sig hästen i kompliment mitt på vägen. För att after en stund resa sig och gå vidare. Eller som en gång en kompis kom med sin häst bakifrån. Så vände sig Peewee om och satte sig på rumpan som en hund och gnäggade glatt där han satt (mindre glad ryttare satt barbacka och hängde rung halsen på honom ;P )

10. Han älskar att jaga andra hästar med plast.

11. När han hade skor åkte dom konstant av. En kväll fick jag och en vän se varför det var bakskorna som rök föst. Hästen backade upp och satte sig snett på rundbalen i hagen. Böjde sig runt och bett fast i skon. Sen satt han där och slet. Undra på att dom blev glappa och trillade av.

12. Han älskar att sitta på rundbalar. eller klättra upp och lägga sig rakt över på mage så benen hänger och dinglar på varje sida.

13. Han tycker om att sopa stallgången då håller han sopen i munnen och för huvudet fram och tillbaka "sopa" så att säga. Han försöker sig även på att sno grepen då håller han längst up och pressrar den mot skiten.

14. Vatten rädd men älskar att bada.

15. snor mössor vantar eller annat som sitter löst och sticker så att man ska jaga honom.

16. Tröttnar han på att vara uppbunden så knuter han upp och går iväg, har klarat alla knutar vi provat hittills.

17. älskar att tugga på skor. eller knyta upp skosnören. Öppna dragkedjor är också kul.

Kan nog fortsätta hur länge som hällst…o.o usch min kille låter olydig… haha ja det är typiskt Peewee. Sen är det alltid extra kul för allt detta gäller bara om han har lust! har han inte lust så gör han inget av det.

Bråkmakaren själv på bild;)

hannabrink
0

Hmm, hon pissar nästan alltid i stallgången och ser alltid så oskyldig ut ^^ Annars är hon väl allmänt nyfiken och vill alltid komma fram och hälsa på en och leta igenom alla fickor i fall det skulle finnas något gott!

HannaT
0

Ibland när man samlar ihop Kalle efter att man skrittat fram så går han som i spansk skritt. Jag funderar på om någon lärt honom det någon gång i tiden?

Numera har han också börjat skrapa frenetiskt med framhovarna i marken när han blir uttråkad av att stå still under ett ridpass.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

SHV-Pysen
0

#33 oj oj, kan inte vara lätt alla gånger med en sån häst ^^ fast man säger ju att ett gott skratt förlänger livet…

Pysen har ju en del egenheter för sig, fast han kommit på en ny nu för ett tag sen. Jag är ju ofta ute och går med honom och vi springer en del, joggturer osv. På senaste tiden så har han börjat sega och vill liksom inte gärna springa fast han brukar tycka det är så kul. Då har jag stannat och kollat hovarna efter ev. sten å liknande. Varje gång är hovarna helt smutsfri, skon sitter fint och ingen brodd saknas, efter en koll så är det bra sen. Efter ett tag så plockade jag bara upp en hov och satte ner den igen innan vi skulle börja springa, och visst. Han kutar på i full fart han…

Tycker kanske han förtjänar en vilopaus innan vi ska jogga ^^

silvery
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

film på min hahah

Peppe
0

#37 du missade nog filmen ;)

lisette
0

#38 finns ju efter hahah… lilla blå pilen!

lisette
0

#37 lite knäppt det där. men du, hiva upp grimman en bit! ;)

silvery
0

varför ska jag göra det? den sitter bra där på honom han gillar att ha den där

lisette
0

sitter lite långt ner.

silvery
0

den sitter bra där tycker jag, han trivs med att ha den långt ner, och det spelar väl ingen roll vart den sitter, han står lös i gången alltid utom nu när jag filmade

Magster
0

#43 Lite längre upp kan den nog vara. Rycker han till han det bryta näsbenet på honom om han har otur, väldigt känsligt ben där framme.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Peppe
0

#39 lustigt, den fanns verkligen inte där innan XD

Peppe
0

För övrigt hade jag också tagit upp grimman lite, av samma anledning som #44

silvery
0

men som jag skrev så STÅR HAN LÖS I STALLGÅNGEN i vanliga fall, det var denna gången jag satte fast honom för att jag skulla filma sitter han fast av någon anledning har jag en annan grimma som också har käkrem det har inte denna

Tusseboll
0

vad gulligt att han gör så med läpparna :D

tantnett
0

#33 Ha Ha. Trodde först när jag läste om hans egenheter att det handla om en shettis.  Nåväl den gossen har ni nog fått för era synders skull. fniss.

[trollduva]
0

mit sto flemar alltid när man borstar halsen på henne=)

Tusseboll
0

:P sen är som så bra på att när dom hittat på hyss se så oskyldiga ut x')

Tusseboll
0

vår shettis har man jakcor med blixtlås brukar han ta tag i den och sedan så och drar han, brukar även leta igenom ens ben på jakt efter godis. xD

min häst Demba när man ridit och tatt av tränset och ska sätta på grimman då trycker hon alltid ner huvudet i grimman och drar, sen inan hon ska frusta låter det precis som hon hakat upp sig det låter lite kontigt ibland xD

sen när hon gjort något dumt och jag sagt till henne arg så tittar hon alltid så oskyldigt på en för då vet hon att man inte kan vara sur länge :)

JenD
0

#33 Egenhet 8 känner jag igen, hade en travhingst som passhäst som stod och dinglade med tungan utanför boxen hela tiden. Gick man förbi så sträckte han huvudet emot en precis som om han sa woohooo kom och ta den om du kan haha.

#37 Va sööt :) Känner igen det där oxå :) Travare där med :) Mina gjorde ofta så när dom stod selade, speciellt innan lopp.

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

liljegren
0

Bellan har lite grejer för sig..

när hovslagarn kommer och skor henne ska hon pilla med min jacka/tröja.. Lika dant när något är obehagligt, då tar hon tar i jackärmen och håller i där tills dess att vi gått förbi det "farliga"

När hon blir sur/irriterad brukar hon stampa med framhoven..

I början trodde jag att det bara var ren tillfällighet att hon alltid nickade när jag sa att hon var duktig, men hon gör det fortfarande efter ett års tid, så.. ja.. :P

Papaya
0

Fölungen står och trampar med hovarna när han diar… haha ^^

Ena ponnyn kan vara riktigt svårfångad i hagen ibland - men när hon fått bajsa följer hon gärna med ut. När hon druckit räcker hon ut tungan.

Ardennern (som är mamma till fölet) "flappar" med läpparna när hon vill ha uppmärksamhet.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Trojaa
0

Bobby kissar alltid innan han får hö =) Och så kastar upp höet i taket, och så dräller han ut betforen på marken, sen äter han upp det :D

Och så nosar han alltid på mej för att se om det är jag, men om jag går med nån annan så nosar han först på den andra sen kommer han till mej och följer efter när han vet att det är jag =)

scth
0

vi hade ett äppelträd i hästhagen förut(kollade så de inte fanns för mycket äpplen att få tag i ).

Min dåvarande arab, åt från grenarna pch när han tillslut inte nådde ställde han sig på bakbenen för att nå :) Ganska smart tycker jag!