hovspricka
vad gör man åt hovsprickor?
min stallkompis började ge kiselgur eftersom hennes pålle hade sprickor i hovarna! och nu är han finare. även manen,håremmen och svansen har blivit finare
Vet ej om det var pga det, men kanske

min kompis halvblod har en spricka som var väldigt stor ett tag. Hovslagaren stiftade för att den inte skulle växa men det gjorde den ändå. Hon började ge biotin och det blev lite bättre. Värst var det under sommaren då det är så torrt i marken.

#1# Kiselgur ger jag alltid min islänning kanske därför han har så fina hovar.

hmm oskar har nämligen fått en spricka. hovslagaren sa att jag skulle ha koll på den så den inte går upp i kronranden.
hon sa att vi kanske får sätta skor på honom (med två kappor) för att få ihop den om den inte självläker.
kiselgur säger ni… hmm ska se om det finns på schaette.

jag med mina dumma frågor. var hittar man kiselgur? :D

varför blir det hovsprickor eg? och allra helst nu?

#6 hovsprickor kommer för att nåt är fel i hovformen/balansen. en spricka dyker ju inte upp av sig själv för att den känner för det.
min teori (och som jag sett med egna ögon) är att verka så hästen får kompfort och hovmekanismen funkar ordentligt. då kan hoven växa flera mm per dag!!! Utan hovar-ingen häst och det vet dom om.
den hästen jag pratar om är en fjordning som stod i vårat stall innan. hon hade skor, fick sprickor och hovslagaren gjorde en massa konstiga onödiga saker. sprickan blev bara värre (upp till kronranden) så ägaren ringde AANHCP, efter 4 månader utan nån förbättring, som tog av skorna. bara nån månad efter det va den helt borta. sen har vi en travare som går oskodd och han har sprickor på båda fram. hovslagaren har huggit på sprickan som om det nu skulle hjälpa *ler*. behöver ju knappt tala om att inget hänt efter 1,5 år förutom större spricka. trots att han är barfota läker inte hovarna för dom får inte rätt verklning.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Vi har också en fjording inackorderad som hade problem i flera år med en spricka som höll på att gå upp till kronranden. Då satte vår gamle hovlsagare en sorts metallbit som han borrade dit för att stoppa sprickan. Minns inte om det hjälpte. För vi bytte till vår nuvarande hovslagare i samma veva. Han gjorde något annat, minns inte vad. Kan ju fråga när han kommer om du vill lisette.
Vår hovslagare och en till ska förresten jobba i globen nästa helg och vara jour ifall någon behöver ha hjälp med skoningen då.

#8 det gjorde hovslagaren med *min* fjording me, men de hjälpte inte ett skit, blev bara värre.

Ja, men den hovslagaren har vi inte kvar tack och lov. Min nya är som jag har haft i över 3 år nu är bra mycket bättre än den andra.
Han skodde trångt också den förra osv.

#10 ok, den jag hadde förr vet jag inte vad han höll på med. på bara 2 skoningar hade Peppe hovar som tallrikar. om ca 3 månader är dom normala igen då allt växt ner och vinkeln blir lite normal :D

Biotin är bra för bla hovarna.
Leran som är i hagen kan ha en påverkan oxå, den torkar nämligen ut hovarna.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#12 det där vill jag inte riktigt hålla med om..Peppes hovar är jättesmidiga och fina. Vatten är nyckeln till det, och de finns de gott om i lera.

#13 Jo jag vet att vatten är bra för hovar som envisas med att spricka, rent vatten vill säga. Leran i sig är väldigt uttorkande.
Om peppes hovar håller sig hela och fina så är ju det jätte bra, det är ju inte så att leran är uttorkande på alla hästar, min gamle blev inte heller påverkad i hovarna.
kiselgur finns på granngården

var faktiskt på öb idag, de hade ett parti med biotin. köpte tre burkar.
gejsa, du får gärna fråga vad din hovis gjorde!
hmm lera är uttorkande, så mao måste jag spola av hans fötter varje kväll när jag tar in honom?
#15 tack jen!

#16 Ja för när leran torkar så suger den åt sig den lilla fukt som finns i hovarna.
Spola av eller skrapa bort överflödet och torka bort med en svamp, eller låt de sista resterna som blir kvar efter att du skrapat bort leran torka och borsta bort det.

undrar om han är villig att bli spolad… :D

Ja, jag frågar honom när han kommer hit nästa gång och skor inackorderings hästen.
Lyrik får nu både Kiselgur OCH Biotin sedan nyår, innan dess bara Biotin. Har sett stor effekt sedan jag började ge kiselguren, mkt fina hovar som växer bättre - och sedan har jag fått tag på en superbra hovis!

#18 Ta en hink med vatten och en svamp isf :o)

#21 will do.. :D