Nu har jag tävlat!
Ja, eller njae.. Tävlat är nog fel ord. Snarare suttit stilla på en tjurig häst som växte fast i marken och totalvägrade gå framåt..
Dagen började klockan 07.30 - frukost, hämta bilen hos kompisen, hämtade transporten, åkte till stallet, slängde i hästen (tog ett par minuter), åkte till Norrtälje och lastade ur henne. Redan där var hon så svettig att det droppade om henne..
In i boxen med henne, småpratade lite med folk (Alex: Sylgja mår så bra så och håller på att betäckas, såg henne dock inte) och njöt av vädret. Strålande sol, lite för varmt för hästarna, men hingstarna ville minsann showa lite när jag lastade ur en dam mitt framför ögonen på dem!
Flätade manen, satte i blommor, flätade svansen, satte i blommor. Sedan var det dags för trail - leda hästen runt en bana i grimma och ett grimskaft.
Banan bestod av ett hinder, över en pressenning, slalom mellan koner, in med hästen i en liten ruta medan jag själv sprang runt en kon några meter bort, hämta hästen, springa med hästen och en skottkärra till en hästtransport utomhus och lasta den.
Inte så svårt va?
Jo, är man en tjurig dam som undrar varför man ska göra så här när alla tittar på så blir det svårt. För oss (läs: hästens tankar) var det mer:
Hinder? Eh, nej. Glöm att jag ska hoppa över det där.. Eller okej, jag kan tvärstanna framför det och kliva över det och springa vidare till pressenningen. Pressenningen. Bara namnet får mig att rysa. Jag tänker inte sätta en hov på den där! Nej, jag springer bredvid den istället. Slalom? Okej, ja, det går jag med på. Det går ju fin-fint!
Vidare fram till rutan där jag ska stå medan ryttaren springer iväg utan mig. Utan mig?! Glöm det, jag följer efter.. Eh, varför ställer hon tillbaka mig i rutan? Jag vill ju följa med! Vänta på mig! *springer efter mig* Fram till skottkärran, ut till transporten och in. Eller ja, In med framhovarna. Bakhovarna får stå kvar på asfalten. Det räcker så..
Fast jag fick minsann in henne efter ett litet tag med hjälp från tjejen som äger stället. ;) Okej, det tog väl en si så där 3 gånger så lång tid som för alla andra hästar, men vi kom runt i alla fall!
Sedan var det hoppning! Men det var ju då som hon kom på att man kan växa fast i marken, precis som man kan göra hemma när man inte orkar jobba.. Och den här hästen lyssnar inte på någonting när hon har bestämt sig för att växa fast. Står man stilla stå står man stilla. Man skulle kunna smälla en atombomb bredvid henne och hon skulle inte ens röra en min.
Så efter ett antal mindre barnvänliga ord inombords så fick vi till slut bli ledda runt banan med hjälp av en bekant som har en häst i samma stall som "min" dam står i. Men vi kom ju runt i alla fall! Även om (även det) tog minst 4-5 gånger så lång tid som för de andra..
Men sedan var hon slut! Hon var så trött, grinig, tjurig och irriterad så vi gav oss. Jag skulle egentligen ha ställt upp i tregången men:
1. Hon var för trött
2. Jag hade ingen ork att bråka med henne
3. Hon hade ändå bara stått stilla
Så det fick ta slut för oss där! In med hästen i transporten och hem!
Hon ville bara hem och de andra som var med oss hade bråttom hem så vi åkte innan allt var klart.. Men även om det inte gick vägen idag så var det i alla fall en upplevelse!
Bättre lycka nästa gång!
..och ja, jag tog bilder. Men nej, jag har sladden som kopplar kameran till datorn hemma i Örebro så bilderna kommer en annan dag någon gång i framtiden!

hoppas det går bättre nästa gång ;)
Tack, ja, men å andra sidan så måste jag säga att jag ändå är nöjd över henne!
Hon har inte lämnat gården på de senaste 6 åren, aldrig varit helt ensam utan sina hagkompisar, inte gått (på riktigt) på ett par veckor och inte heller har någon kondition! =)
Jag har ridit henne en 5-6 gånger de senaste 10 månaderna också så vi hann inte träna alls heller! =)

Haha, jag skrattade när jag läste "Hästens Tankar"! Det fångar väl ganska bra vad som rör sig i huvudet på dem? xD Haha!
Bättre Lycka nästa gång!

Jag beundrar att du är lika envis som hästen :B Hoppas det går bättre för er nästa gång.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Tack, tack! =)
Mjo, jag hade ju kunnat ta den andra islandshästen, men det hade inte varit en lika stor utmaning för mig, så jag kände att jag skulle bita i det sura äpplet och utmana ödet! =)
tråkigt att det inte gick bättre, men bra att du ändå inte verkade bli tävlingsrädd? :)
Tävlingsrädd har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli heller.. :P
Jag visste att det skulle sluta så här redan innan jag åkte dit, men detta var nyttigt för henne och det var mycket därför vi åkte! :)

Ni kom iväg i alla fall och det är väl det viktiga. Tycker om när man tänker så och inte på att det bara ska bli bra resultat, någonstans behöver man ju börja.
Bättre lycka nästa gång!

jösses. va modigt o åka iväg o veta hur d kommer gå. jag vågar inte ens anmäla mig längre.
jag har helt kört fast i botten. ja tränar hopp o dressyr lite blandat på honom när jag hinner. medryttaren va ute o red 1.10 bana på han i hoppning o dem kom runt med 2 nedslag. åh ja vågar inte ens anmäla mig till typ 90… kanske ska börja me 70 om d ens finns.. 
Ja, det var väl inte helt oväntat egentligen, nånting säger mig att du hade blivit mer förvånad om hon gått runt banan utan problem..?
Det hade i alla fall jag kan jag lova!
Jag är fortfarande ledsen att jag inte kunde följa med, men ser fram emot bilderna!
Trots att du inte tog nån på min tjockissocka.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#10 - Marica tyckte att jag kunde komma tillbaka på orienteringen.. Men då tar jag nog mammahäst! ;)
#11 Haha ja det tycker jag också att du ska göra! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#12 - Tar du Dúfa då så blir jag glad.. ;)
Det konstiga var att hon utan problem (eller ja..) lullade runt i paddocken ett antal varv innan hon bestämde sig för att tvärnita.. Och jag kunde enkelt trava ner mot "stora" vägen på asfalten, men tillbaka gick det inte, nej, då växte hon fast!
Men Nero blev bästa vän med Úlfur i alla fall.. ;)
Aww min Ulf!
Mvh Alex
Värd för Ridsport

o bilderna dåå?
Maja i Uppsala, kabel i Örebro. ;)