halt häst
Andalusiern jag rider är halt. Jag red i torsdags en lite kort sväng i solen barbacka. Hon kändes då bra. Fredag morgon när morgonpersonalen skulle släppa ut henne så stod hon med ena frambenet i luften. Veterinär kom och hittade ett sömstick. Hon trodde att hovslagaren som skodde i början av veckan ahde sömmat liiite långt upp och hästen måste ha kommit åt skon så den vridits lite och därmed fått sömsticket. Hon fick smärtstillande, lite antiinflammatoriskt och blev gipsad. Igår såg det inte bättre ut på dagen. benet i luften och benet är svullet. Vi klippte upp gipset lite för att det blivit så himla trångt runt karleden. Jag lindade båda frambenen. Ringde vet som sa att medicinen nog borde kicka in snart.
Idag ser det likadant ut. Veterinären sa at det inte var bra. "Åk in och röntka imorgon" var hennes uppmaning. Hon var rädd att det kunde vara en hovben/hovledsspricka. Vad innebär detta?
Har veterinären kollat efter hovböld? Ett sömstick kan ge hovböld, och det kommer ofta akut och hästen blir blockhalt. Så har inte veterinären kollat det, ring en hovslagare och be den komma ut och kolla. Är det en hovböld blir det garanterat billigare att ta ut en hovslagare som fixar det än att åka in till kliniken och röntga.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Säger detsamma som Alex, ta ut hovslagare först.
Jag åkte in till klinik en gång och fick hästen behandlad för kotledsinflammation, sedan när hovslagaren kom för att sko hittade han en gammal hovböld…

intressant veterinär.
Har också fått vara med om en veterinär som skrev ut tjugo tusen olika mediciner och sen gipsade benet.
Hästens hov blir inte bättre.
Nej tillkalla en hovslagare som har hanterat hovböld förut. MYCKET billigare än att åka och röntga.
Jag tror inte det ligger i priset när det gäller en så pass skadad häst. På ATG kan dom nog också hitta en hovböld antar jag.

#4 Jo de e klart men de är också snällare mot hästen att behandla hemma på plats än att åka transport på tre ben… Ibland tänker inte veterinärerna på "basic" grejor som hovbölder utan vill gärna krångla till de. De kan vara värt att be hovslagaren komma ut i allafall. Hoppas att de blir bra i allafall.. Håll oss uppdaterade :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Nu vet vi! Hon hade bara en jättelik hovböld. Håller på behandlas i detta nu! *puh!*

De va tur i oturen att de var såpass "lindrigt" :) de är läskigt om dem blir blockhalta… man tror ju att varenda ben i hästen är trasigt :(
Tog ni henne till kliniken?
// Marielle
Jo hon åkte till ATG!

Jaja tur att de löste sig i allafall.
// Marielle
Ännu inte bättre.. Blev skadad på valborgs och ATG säger att de aldrig sett på maken på hovböld! Stackarns liten.
Fick de inte bort hovbölden alltså?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
De håller på för fullt. Karvar och karvar, bara mer och mer var och blod varje gång. Mer mediciner, mer bandage, gips och lindade ben. Och så börja om igen.
Är det på ATG ni gör det?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jo och under helgerna är det distriktsveterinären som kommer ut.
Ni ska inte testa en hovslagare istället då…?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

De låter ju helt konstigt att de inte läker ut…
// Marielle
#15, det är en hovslagare med på ATG också.
#16 ja visst! Vi förstår ingenting. Undra om hon kan ha dåligt imunförsvar eller vad kan det bero på?

#17 Ja något måst ede ju vara, fö ren hovböld brukar ju bli bra bara man lättar på trycket…
// Marielle
ja jag vet ju det…. Någon som varit med om något liknande?
Någon? Hoppas på svar!

min häst fick ena hovbölden efter den andra hela förra våren. Visade sig att det var dålig hovslagari och så hade jag en dålig hovslagare som tog vara på hovbölden.
men antaligen så har henens sula blivit väldigt tunn så då hon går på en liten sten eller liknade så kommer det upp en ny. Nej det ända som finns att göra är faktis att garva ut hoven och på med jodopax bandag.
Byt bandaget en gång varje dag och så är det boxvila. om du kan gå med henne så ta dig en liten promenad på 10-15 min varje dag. Så hennes leder inte blir för stela.
Om du vill spara dina pengar så skit i bedövning. Hästar klarar sig bra utan det.
#21 Hur kan du säga att de klarar sig utan bedövning för att man ska spara pengar???
Tycker inte ett djur ska behöva ha ont om det finns något som hjälper mot smärtan
#21, Hästen har inte nya hela tiden, utan det är samma hovböld som inte läkt. Hon får mediciner, nya bandage samt är inte till ATG varannan dag, så hon sköts hon nog lillan. Men att ta bort smärtstillande skulle nog varken hjälpa eller vara snällt. Eftersom att hon har ont så belastar hon de andra benen för mycket, vilket givetvis inte är bra, samt att jag så klart inte vill att hon ska ha ont i onödan. Det rä kalrt att det kostar, men det är ju därför man har en försäkring.
Idag gäller det. Om det inte ser bättre ut idag kommer hon "läggas in" på ATG.
#23. Håller tummarna för dig! usch så träligt det låter, Lord hade en gammal hovböld som vår gamla hovslagare missat. Fy säger jag bara, han blev frisk rätt snabbt igen, men som sagt. Jag håller tummarna och hopaps att det börjar bli bättre nu! =)
Du måste skriva här hur det går.. Så vi får uppföljning på det…
Medarbetare på westernridning.ifokus