Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1486 ggr
Zaphix
0

Min olycka..

I torsdags skulle jag och Storis ta en promenad tillsammans. Hade planerat att gå till en lägda och släppa honom så han skulle få beta en massa gräs.

Packade ned en hästfilt att sitta på, vatten och en bok till mig i väskan. För att kunna ta sig till lägdan så blir man tvungen att passera en ganska bred men  grund bäck. Jag ville inte bli blöt, så jag hoppade upp på Storis rygg, och så  red jag över bäcken.

När vi kom till lägdan var allt jättebra, massa grönt gräs och soligt. Jag la mig och solade medan Storis fick gå lös brevid. Men tillslut blev det för varmt, så vi begav oss hem.

Skulle hoppa upp på Storis när vi skulle passera bäcken igen, men jag hittade inte balansen på hans rygg och han tog några steg framåt, så jag ramlade av. For rakt i bäcken med fötterna först. Tänkte först att jag blev blöt, men sedan kände jag efter, och jag hade så ont i båda fötterna. Kunde omöjligt resa mig upp på dom, så jag ändrade ställning från att ligga på mage i bäcken till att sitta upp. Skrek rakt ut för det gjorde så ont.

Vörjade få panik, för jag visste inte hur jag skulle ta mig hem. Men efter en stund insåg jag att jag hade telefonen med mig, så jag ringde efter pappa som fick komma, han i sin tur ringde efter mamma.

Men dom var en bit bort, och jag hade problem med hur jag skulle göra med Storis. SMS'ade Rosa, en stallkompis och frågade henne om hon var i stallet. Som tur var hade hon nyss kommit dit, så rinde upp henne och berättade vad som hade hänt. Under det samtalet blev Storis less så han stack iväg upp till stallet, så Rosa fick fånga honom. Hon kom sedan ned och ville ringa ambulansen, men det tyckte inte jag behövdes. Men hon gick med på att gå och möta mina föräldrar i alla fall.

Så fort mamma och pappa kom och insåg att de inte kunde bära upp mig så ringde de ambulansen. Ambulansen kom farande, men eftersom jag satt i svår terräng så fick de ringa efter räddningstjänsten också.. Jobbigt med så stort pådrag.. Kände mig väldigt besvärlig. Och bättre blev det inte när ambulanssköterskorna kände på mina fötter och inte hittade någon puls och ville ringa helikoptern.. Då höll jag nästan på att skratta, för det kändes så stort allt, bara för mina fötters skull.
Men de hittade som tur var puls efter en stund, var svårt att känna för fötterna var så nedkylda av bäckens kalla vatten. De gav mig en massa morfin, och sedan fck de dra mitt brytna ben till rätta. Gjorde ordentligt ont..

Fick åka ambulans för första gången till sjukhuset. Slutet blev att de fick operera en fraktur på ena smalbenet och en rejäl stukning på andra foten och tre dagars sjukhusvistelse.. Inte alls kul.

Det jag ville säga med allt det här, HA MOBILTELEFONEN MED NÄR NI RIDER. Skriv också upp någonstans i stallet vart ni rider och vilken tid ni red iväg.. Massa viktigt.

Blev säkert en virrig text, men går på morfin nu, så är lite borta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Cilla89a
0

oj, vilken otur. bröt du smalbenet när du landade på fötterna? :O jisses..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zaphix
0

Ja, landade snett med fötterna. Maximal otur liksom.

Min och Dackes blogg

Anna
0

Förvånad

Hoppas du kryar på dig snabbt!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Zaphix
0

Hoppas jag med, men sex veckor med gips, sedan ska jag vara bra igen. Hästen får semester. :)

Min och Dackes blogg

J-Parnebo
0

ojoj :o
krya på dig :)

Manda29
0

Vilken otur du hade! Tur att du hade telefon med dig och att det var täckning.

Krya på dig.

mazze
0

Stackarn! Hoppas det läker ihop fint nu…

Alex
0

Men oj, snacka otur! En sån "liten" grej ändå, då tror man ju att man ska klara sig bra…

Kram på dig, och säg till benet att läka snabbt, fint och smärtfritt!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bell
0

Tur i oturen ändå. Hoppas du inte får några men i fötterna /benen Glad Krya på dig

WhoCares-01
0

va bra att du hade telefon. usch va läskit hade ju kunnat gå riktit illa =/. krya på dej jättemycke så e du snart i sadeln igen =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Cilla89a
0

#2 okej. hemskt tråkigt, men å andra sidan uppskattar hästen säkert lite semester Cool

jag har en vän som hoppade av en häst en gång, helt vanligt, och pajjade nått ligament i ena foten ;) otur alltså.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jn84
0

AJ! Vilken fullträff det måste ha blivit och jag förstår paniken över att inte ens kunna få fötterna upp ur vattnet! :/ Fast samtidigt måste det ju ha varit ganska bra att de blev nerkylda skador blir ju ofta mindre då :)

Hoppas att du snart är på benen!

Akerberg
0

oj, vilken otur att landa så illa!  Krya på dig!

Maja
0

Aj, aj, aj.. Låter inte kul!

Men du får krya på dig! =) Jag ska hålla tummarna för att du ska bli frisk och kry så snart som möjligt och att benen håller resten av livet! =)

Zaphix
0

Tack alla, värmer verkligen. :)

Min och Dackes blogg

Birke
0

Usch! Stackare - stilla sittande ett tag framöver :P

Dilizi
0

Aj, aj, krya på dig! Det bevisar verkligen hur viktigt det är att ha med sig mobilen när man rider ut, för även om man inte har täckning kan man alltid ringa larmcentralen :/

/Emilia

bubbelbubbel
0

men fy vad otäckt ! tur i oturen att det "bara" var smalbenet och inget annat, kunde ju slutat värre, även om jag förstår att det måste kännas jobbigt! hoppas du läker ihop snabbt :)

alskadeida
0

Oj.

Vad glad jag blir att det inte blev värre.

Hoppas du blir bra snart och kan ut och rida och njuta av sommaren.

Kramar Johanna

Trojaa
0

Men fyy, jag gnällde när jag bröt foten och hade gips i 5 veckor… Bröt du SMALBENET? Alltså det tjocka smalbenet, i vaden? Haha, krångligt, men hoppas att du förstår =)

Krya på dej!!

jn84
0

#17 Nä, har du ingen täckning så kan du inte ringa larmcentralen. Däremot kan din egen operatör ha dålig mottagning där du är, men andra operatörer ha bättre. Då kan du ringa larmnumret. Men är du helt utan mottagning från nåt nät så är du rätt illa ute…

Tin-Tin74
0

Åh vilken otur. Vet precis hur det känns när en liten skithändelse påverkar ens förmåga att rida. Var också med om en "olycka" i november, hästen slänger sig åt sidan (blir rädd för kossor) och det bränner till i min rygg. Kan knabbt sitta av vid stallet 10 min senare. Åker till sjukhus och där konstateras att jag fått diskbråck! Och jag ramlade inte ens av!

Bra att du påpekar vikten av att ha mobilen med sig. Med ljudet på! För skulle man skada sig så allvarliggt att man inte kan ringa själv, kan de som letar efter en höra signalen om de ringer till mig/dig. 

Skulle vilja lägga till att det är lika viktigt att ha reflexvästen på sig när man rider ut även på sommaren, idags ljus. Just för att lättare bli hittad om olyckan är framme.

Zaphix
0

#20 Finns två stycken ben i smalbenet, ett tjockt och ett tunt, jag bröt det tunna som tyr var. Hade antagligen klarat mig undan med bara en stukning ifall inte den fotleden redan var stukad rejält ett par gånger. För den andra fotleden, som varit bra förut, blev ju bara stukad, dock rejält stukad, ser ut som en balong och är blå hela foten typ.

#22 Ja, så små saker som ställer till det. Jag har ju ramlat av på hinder och på stenar och sånt. Men då har jag klarat mig, men en sån här sak som jag borde klarat riktigt bra, blev fel liksom.

Min och Dackes blogg

Dilizi
0

#21 Okej, det visste jag inte, fast det brukar ju finns motagning nån stans även om man är mitt ute i ingenstans, i alla fall där jag bor/rider :)

/Emilia