Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6247 ggr
Zabbio
0

Trampar av framskorna..tips?

Vad kan man göra?

De flyger av i hagen men ibland har han trampat även under ridning. Vi arbetar på att bygga upp honom och förhoppningsvis blir han mer och mer välbalanserad iaf under ryttare.

Men vad kan jag göra under hagen? Även med vettig överrullning fram trampar han så lngt under sig med bakbenen att han i princip kan stå stilla och trampa av dem..

Har funderat på boots, men tror att han får skav av dem inom ett par dagar om han har dem i hagen, han är mkt skavkänslig..

Vill inte heller att hovslagaren ska börja sko för trångt, men får höra med honom om han har några förslag.. :/

Hästen har fin hovkvalitet annars, får biotin men mest ''för säkerhets skull''. Går/gick barfota utan problem men sliter ner hovarna för mycket då han rids mycket på grusvägar.

Har funderat på t.ex. easyboots eller liknande men gillar inte ideen och hur de påverkar hoven på olika sätt utan vill ha honom skodd med vanliga skor.

Några fler tips?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sus-sharon
0

du kan inte ha viktade skor på honom?

eller korta av tån "lite extra" bak.

sen vet jag att det finns de som skor med i princip runda skor - de har smitt in skänklarna väldigt mycket alltså, och som säger att det fungerar bra. har aldrig provat själv, så jag vet dock inte om det är att rekommendera.

däremot vet jag att travare som är snabba i bakfötterna ofta går med viktade skor bak för att minska risken för att de trampar av sig skorna.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Lorita
0

Om du kalkar karleden innan du tar på bots så minskar risken för skav.

Tyst om det funkar med easyboots, då hade jag hellre tagit det så hoven får röra sig naturligt Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0
  1. byt hovslagare, kan göra underverk
  2. Boots, samt korta framtårna och läng baktårna för att påverka överrullningen, då hinner framhovarna undan snabbare samtidigt som bakhovarna tar längre tid. (ytterst små justeringar det handlar om)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Stallmima
0

För att förhindra skav i karlederna av boots kan jag rekomendera "svettarband", sådana man har på handlederna när man spelar tennis. Men testa gärna att byta hovslagare oxå som #3 rekomenderar. Själv har jag haft problem med avflugna/ tappade bakskor

Lina
0

svettband var ju en jäkligt smart ide! Skrattande men hur trär man på sånna på en hov av storlek XXL? Tungan ute

Zabbio
0

Lorita.. varför måste du påpeka easyboots när jag redan i första inlägget tydligt säger att jag inte gillar hur easyboots fungerar och inverkar på hoven? Försöker du starta en diskussion i ämnet? För jag tänker inte diskutra den biten, det har jag gjort ofta nog och det är inte det tråden är till för. Jag har full rätt att ha min åsikt om ''gympadojjor'' för hästar och jag tycker att de är sämre än skor, om hästen nu inte klarar att gå barfota. Punkt.

#1 Njae… viktade? Hur påverkar det rörelsemönster osv? Vill inte sko fram ett rörelsemönster som är mot hans natur med hjälp av vikter och konstigheter, sån't brukar leda till förslitningar högre upp..

Kan fråg hovis om skorna.

#3 Det är en bra, utbildad hovis som jobbat bl.a. på djursjukhus och även skott travhästar. Och han skor på ett sätt jag känner mig trygg med :) När hästen var borta på inridning anlitades en annan hovslagare; skorna satt visserligen kvar men de gav ingen plats åt hoven utan var för små, hoven stack utanför några millimeter redan när han var nyskodd. Dessutom kan ju knappast hovslagaren klankas för att hästen trampar av sig skorna pga överrörlighet..

Kan ju fråga om det med överrullning också, men känns inte som att problemet är att han inte hinner undan när han kan stå stilla rätt upp och ner och trampa av dem..

Tack för tipsen om skav.

AnnaLundin
0

några saker man generellt kan göra för att förhindra avtrampade skor är:

• tårikta framskorna - för en ännu snabbare överrullning
  • tårikta bakskorna - så att det blir svårare för bakskon att trampa loss framskon
  • raspa av kanterna på framskorna - så att bakskon "glider av" om den trampar på framskon
Zabbio
0

Tack för tipsen.

Oliviahack
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En häst som jag sköter om ibland har förlånga bakben och då kan hon trampa av sig sina skor. Då har hon ett par kotringar på frambenen, och dom är väldigt bra.

79:- 2-pack på Hööks.

Linnea
0

jag har för mig att travare ofta har problem med detta eftersom dom naturligt har väldigt långt baksteg. har haft samma problem själv. nu har ju min häst så pass dålig hornkvalitet så i hans fall är det kanske bättre men easyboots men med vanliga skor så kortar man av framtårna så att den blir lite rak längst fram, då flyttas framhovarna snabbare och risken för att bakhovarna ska komma ikapp och trampa av framskorna minskar rejält.

Skynda långsamt så går det fortare.