Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 6177 ggr
LinneaG
0

Löshoppa - vilken ålder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har läst många trådar, annonser och bloggar om att många löshoppar sina unghästar i ganska tidig ålder.

När kan man börja med löshoppning?

Jag har en hingst på 1 år. Han har visat att han kan hoppa, han har hoppat över staket och hoppar över stenar och stockar i hagen.

cillaw
0

jag tycker personnligen att man kan börja "löshoppa" tidigt….   redan när de är ett par tre fyra månader gamla, men givetsvis tillsammans med mamman och över bommar eller pyttehinder.  seadn är det bara att bygga på, tillsammans med en vän som ettåring och allt ska vara på lek och jätteenkelt.  sedan som tvååring kan man börja lite mera på allvar, aldrig högt utan bara för att det ska vara lätt för självförtroendet skull.  Från när  hästen är treår skall den kunna hoppa högre hinder.

Strumpan
0

Jag tycker att man ska vara försiktig med det. Det beror helt på vilken ras man har. Man kan paja ryggen på dem riktigt ordentligt.

Mvh Jenny

hestellen
0

Det där är så svårt tycker jag.. På fölmönstring (halvblod iaf) "hoppar" dom ju, dock bara på typ längst ner på stöden.

Sen personligen tycker inte jag man ska börja hoppa för tidigt. Det sliter ju ganska mycket och en unghäst är ju inte färdigväxt. På treårstest hoppar man dom ju ganska högt däremot, men tvivlar på att så många hoppar dom så högt hemma.

Har själv en 2åring ( mini british spotted pony) som jag skulle vilja löshoppa, dock bara vääääldigt lågt och 2-3 språng bara för att se om det finns nån teknik öht i hästen=) Och det skulle bara va en gång och sen vänta tills nästa år kanske=)

Men det är bara hur jag tänker! Sunt förnuft brukar man komma långt med=)

Jag skulle absolut inte löshoppa ett föl-1år!! Fölmönstringen är ju obligatoriskt men det är bara en bom som sagt.

Man kan säkert testa en 1åring om man vill se anlagen men då som sagt väääldigt lågt o max2-3gånger. Men som sagt det är bara min personliga åsikt=)

vicc
0

när jag gick i skolan så löshoppade vi fölen som vi hade där och dom va ½ år. men bara små skutt med mamman.

mazze
0

Jag har "löshoppat" min åring ett par gånger, dock bara bommar på marken och något enstaka kryss, ca 20cm. Mer vill jag inte göra och skulle inte göra det varje vecka.

Peppe
0

Asså är det din kuse till höger på bilden? Vilken sjukt underbar färg han har fått i så fall!!! den perfekta isabellen =D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

tror för övrigt att du kan småhoppa lite lugnt och lågt om han inte är inne i en kraftig växtperiod, med få antal språng =) kan vara bra att börja tidigt så bommar blir nåt naturligt samt stärker det ju om det görs i lagom mäng =) (liksom, ett 50 cm hinder är ju inte värre än en sten i hagen, eller ens ett bocksprång)

Invisible
0

Jag är inne på samma sak som #7. Hästar -och då särskilt en unghingst-, busar ju en hel del i hagen; bockar, sparkar oc skuttar omkring. Och då förstår jag inte anledningen till varför man inte kan löshoppa hästen på lägre höjer ? Jag menar, det sliter ju inte mer än vad hästen själv sliter på sig i hagen.

Men vad som är otroligt viktigt i hos unghästen, och då även hästar i allmänhet, är att allt ska vara enkelt, det ska vara roligt och hästen ska inte behöva anstränga sig fysiskt mer än vad som är nödvändigt för just den hästen (då tänker jag på ålder, kroppsbyggnad, kondition osv..).

Lorita
0

Jag börjar lågt när dom är föl då får dom hoppa efter mamma häst Skrattande sen så rullar det på, huvudsaken att dom tycker det är kul och det inte blir för många språng, varje gång, höjden anpassar jag efter hästen Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar! Jag har nog tänkt att lägga några stockar i hagen, där det är helt plant. Så de kan hoppa själva och att man kan leda de över. Alltså borde detta inte vara något problem.

#6 - Ja, han har blivit väldigt gul nu mot vad han var när vi hämtade honom. Men uppfödaren tror att han kommer bli lite mörkare.

Lorita
0

#10 han kommer vara mörkare på sommaren och ljus på vintern, isabellen har bara pigment längst ut på stråna och det är det som får dom ljusa, titta på man taglet Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

#11 men han är ändå en oerhört fin isabell! det är inteså vanligt att dom är så mörka ens på sommaren

LinneaG
0

#12 - Ja, det är kul att han fått sån fin och jämn färg. Som föl hade han en ganska grå/beige färg, så är glad att den ändrades ;)

Peppe
0

#13 får hoppas det håller i sig då, isabeller kan vara rätt nyckfulla och bli mörkare vissa år och ljusare andra =)

Hanna-D
0

Börjar löshoppa mina unghästar på våren som tvååringar för att hinna hoppa ca 6-8 ggr innan talangjakten. Hoppar varannan vecka.

Linnea
0

det finns en del som föder upp hopphästar som bygger små hinder i hagen som dom måste ta sig över för att tex komma fram till maten. jag är för att man börjar tidigt med hästarna, tycker att många börjar allt för sent och sen ställer stor krav för fort. bättre att börja tidigt och gå väldigt långsamt fram så har man en rättså musklad häst när den är tre år och ska ridas/köras in.

Skynda långsamt så går det fortare.

Cezanne
0

Mitt första föl löshoppade första gången när han var 2,5 vecka gammal. Bebiskryss en 20 cm höga, han hoppade i mitten och hans mamma i kanten.

När han var en månad någonting började han spontanhoppa över saker på egen hand utan att mamma sprang före.