Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 2748 ggr
Lina
0

Pissar så halmen tar slut

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst pissar så mkt att halmen inte räcker till. Det ingår ½bal om dan i stallhyran. Jag tar 1bal varannan dag för det håller längre. Men ska vi köpa extra halm eller spån?

1 halmbal kostar 5:-

En spånbal 50:- 

Är torv något att rekomendera? vet inte vad det kostar tyvärr..

Vilket har bäst uppsugningsförmåga?

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bodde du inte i skåne lina?

jag har köpt torv av ohlssons råvaror i tomelilla. 54 balar fritt hemkört för 3510:- vilket ger 65:-/bal. på granngården kostar en torvbal minst 75:-

det blir jättefint hos mina killar. oskar kissar oxå  väldigt mkt, men det tar man ju bara upp. strör kalk över och sedan är det bara att strö mer torv över.

Annette
0

Jag ger 75:-/bal för torven. Det är nog lite dyrare än spån, men drygare och bättre för hovarna.

tessa
0

Lisette Vi diskuterar just nu halm vs. torv i stallet då stallägaren vill att vi ska börja med torv istället för halm. Halmen kommer antagligen inte räcka till betet nästa år, och det är svårt att få tag i mer.

Någon i stallet sa att torven lätt fryser på vintern och att det är väldigt besvärligt med detta. hur upplever du det? För - och nackdelar som vore bra att tänka på? =)

Detta ska tas upp på vårt stallmöte på onsdag, spännande värre då alla givetvis argumenterar och strider om att just SIN häst ska ha det bäst - "min häst och andras kusar" ;D

mvh Tessan

lisette
0

man får förvara torven i stallet eftersom de faktiskt fryser på vintern. men har man bara några på tining i stallet så är det ingen fara.

jag älskar torven. visst är det jobbigt ibland när man inte ser skillnad på skit och torvklump. men det är smidigt att jobba med och det går inte åt så mkt torv.

nackdelen är ju att man måste ge mer hö/hösilage eftersom de inte har ngt att pilla med i torven. samt att höet/silaget hamnar i torven, hästarna vill kanske inte äta det då. jag har satt upp hönät för att slippa slänga ratat hö.

Shailina
0

vad jag har hört från massor av stallfolk i norge så är torv det bästa för hästen, mjukare enn spån, bättre för höver (torkar inte ut dom så som spån lätt kan gjöra) och suger mer urin enn spån gjör. Det är vad dom säger dom som har användt det själv, som även har bytt från spån till torv. Nackdelen är att det är mörkare, ser inte så ljust och rent ut, några säger det dammar, men där finns dom som sälger dammig torv som "hästtorv" och tjänar bra mycket pängar på det. Det lär va drygare med va jag fattar, för mindre mängd torv suver upp mer urin enn spån osv osv. Själv har jag bara erfarenhet från spån då.. har inte hört nån prata om att torven fryser på vintern föruten där det är kissat då.. :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annette
0

#6. Instämmer i allt du skriver förutom att torven dammar, det har min aldrig gjort.

Jag har återgått till torv i år efter många år med spån. Jag trivs mycket bättre med torv, det är smidigare att mocka och drygare.

Shailina
0

7: nej ordentlig torv dammar inte, glömde kanske presisera det, att det är endast fel torv som dammar, då nån gubbe har plockat i hop jord och torv för att sälga som ren torv och sen tjäna mycket pängar på det :) jag har aldrig upplevd ren torv som dammar själv

― J.R.R. Tolkien

tessa
0

Tack för era svar =) Undrar hur det fungerar med kallstall, om torven fryser även då. Liiiite varmare är det ju stallet jmf med utomhus men inte alls som i ett vanligt stall.

Har hört/läst att torv kan orsaka strålröta, hovböld mm genom sin "fuktighet", men samtidigt har jag ju hört att torv ska vara bra för hästhovar så vad som är sant, kanske beror på vem man frågar =)

Jag gissar att ni som har torv, också har bädd eller?

Shailina
0

jag vet två som har bädd, och 4 som vänder alt hela året om

strålröta har ingen av dom fått på sina hästar då, så det vet jag inget om risken är nåt högre på torv eller inte

― J.R.R. Tolkien

gejsa
0

Gör en bädd av torv i botten och halm uppepå. Använd stalosan och kalka med så lägger sig bädden rätt så snart. Då kommer halmen att räcka.

En normalstor box behöver minst 4 torvbalar i botten.

jen
0

mina är också ena riktiga pisse-nissar. så det måste strös väldigt mycket. när jag bara använde spån gick det åt en bal/häst varje vecka. men det blir 600kr/månaden som jag tycker är för dyrt att ha ut på dyngstacken.  sen fick jag tag på hackad halm. och en rundbal på ca 200kg som har räckt i en månad ungefär. det har kostat mig 200kr.

och den hackade halmen suger upp ganska bra.

lisette
0

jag har mina på bädd. strör på lite ny torv varje dag. torv dammar inte, dammar den så har man lyckats göra något fel.

när man anlägger en torvbädd slänger man in en himla massa torv, sedan vattnar man och stampar (en jag känner har en vält hon har i stallet o plattar till bädden med) ordentligt. det tar ändå några dagar innan bädden är tillfixad.