Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 10037 ggr
tessa
0

OJ det var en.... hovböld!

Hej!

Jag har ju tidigare skrivit om min kära tös som slog i höften i boxdörren för ett tag sedan, och efter det blev halt. Vetten var ute förra fredagen men kunde inget se, förutom en mycket liten, engradig hälta på höger bakben. Den senaste veckan har jag upptäckt att Yrla har varit mer varm på höger hov, jämfört med den vänstra och att hovarna blivit mer jämnvarma - eller kalla efter motion. Hovslagaren besökte oss igår och upptäckte då att hon har en ytlig hovböld i höger bakhov! Förvånad Den hade öppnat sig och såg förhållandesvis "ok" ut. Jag ska nu göra/spola rent med spädd jodopax varje dag, lägga i lite "tjärgummi" som jag fick av hovisen och stryka på tjära för att snabba på läkningen och förhindra det hela att bli sämre. Vi klurade lite på om vi skulle sko henne bak (är oskodd, ska skos på alla fyra nästa gång) och lägga en sula för att skydda, men hovslagaren kom fram till att det bästa nog ändå var att lämna hoven som den var, för att kunna hålkla rent på bästa sätt.

Är hovböld något som ni själva har varit med om? Något särskilt man bör tänka på? något bra tips som behandling?

Mvh Tessan

Globen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min hadde en hovböld förra året i december..  hovslagarn skärde upp de en bit, men han kunde inte längre.. fick åka te ultunna o skära upp de.. för den var så stor.. Dom skärde upp hovbölden o sköljde rent.. o så fick han ha Sorbact.. längst in.. o sen så fyllde dom gips ända ut o runt hoven.. o han fick ha boxvila i ca 3 veckor, tills de gick att sätta på en sko.. under skon så hadde ja fortfarande längst in sorbact, o sen fyllde ja på me gips.. Böt gips varje dag i början sen öka ja de me varanann dag.. Allt läkte jätte fint.. o på kort tid så läkte den=) Sköljde varje gång me koksalt, o så va de någon mer vätska, som ja inte kommer ihåg va den hette. MVH sandra..

gejsa
0

Ja, hovbölder kommer då och då. En del hästar får det mer och en del mindre. Det är nästan det första jag tänker på när hästen börjar bli ömfotad tex.

Har ju en häst som inte kan ridas utan sulor på sommaren. Då får han direkt en stengalla som blir en hovböld.

Om en hovslagare slår lite fel så kan det direkt bildas en hovböld. Det märks redan dagen efter en skoning tex. Har din häst inga skor bak är det nog bäst att sko efter att bölden är borta. Din häst har troligvis tunna sulor som min har.

Sedan ska man inte ha skor fram och inte bak vintertid enl min hovslagare. Fram kan hästen böja benet åt sidorna och så men inte bak. Därför kan hästen lätt fläka sig bak om det inte finns skor bak men bara fram. 4 skor eller inga enl min hovlsagare. Vilket jag tycker låter rätt så logiskt faktist.

Maja
0

Ni hade tur som såg det i tid!! Din häst kommer att bli bra snart!! :)
"Våran" f.d. hovslagare påstod att en häst i vårat stalls hovböld inte var så farlig.. Han fixade lite, skar i den m.m. Men hästen blev inte bättre, så veterinären fick komma till stallet efter ett tag.. Det slutade med avlivning, eftersom veterinären insåg att det hade gått för långt.. :/

MiaMaria
0

Jag hade en travare hemma på bete när jag va yngre som va blockhalt båda fram en dag när vi kom till hagen. Tog hem vet och dom sa att det va fång, så han fick gå i lerhage o fick smärtstillande/anitinflamatoriskt. Blev inte bättre och tog hem en annan veterinär som oxå sa att det va fång. När det sen inte blev bra åkte vi in på kliniken med honom och det visade sig att det va hovbölder båda fram som va så långt gångna att dom fick skära bort mestadelen av hoven. Han gick sen i gips, vet inte hur länge men blev iaf bra och hade sen inga mer problem av det. Tyvärr omkom han i en olycka förra året.

gejsa
0

Usch vilka otäcka historier ni berättar. Ja, min hovslagare säger att en böld kan ju även komma och gå innan det blir helt mogen. Kan hålla på och spöka i över ett halvår. Folk åker in och ut till veterinären  och dom hittar ingenting. Till sist går bölden bort eller mognar så den hittas och kan skäras upp. Men ibland kan ju en böld sitta väldigt tokigt till så det är svårt att skära upp den.

Maja
0

#5 - Ja usch.. Han var inte heller så gammal.. 8-10 år tror jag.. :/ Ganska nyutbildad, otroligt härlig att rida, finaste galoppen i stallet, busig, rolig, vacker.. :) Han var en exakt kopia (samma fuxfärg, man, svans, bläs) som en annan häst i det stallet.. Man kunde bara skilja dem åt genom att se om manen låg på höger eller vänster sida.. ;)

Paparazzi
0

Usch, vad hemskt! :( Men varför får hästen hovböld? Fång är ju t.ex. för hastigt på grönbete. Skrev det bara för att ni skulle veta vad jag menade med min konstigt formulerade fråga Flört

MiaMaria
0

#7 Dom kan få det av sömstick eller om dom kliver på en vass sten bland annat

tessa
0

TACK för era svar! Vilka ledsamma erfarenheter en del av er har.. =(

Globen: Vilken otäck hovböjd din häst hade, läskigt! Men skönt att läkningen gick snabbt och att hästen blev återställd! Synd att du inte kommer ihåg namnet på det medel du hade att skölja med, hade varit intressant att veta.

Gejsa: Jag tror också att hon har tunna sulor. Den förra ägaren sa övertygat att hästen inte skulle behöva skos bak, men det beror ju på hur mycket och var man rider så ett sådant svar är svårt att ge. Tidigare reds ju Ýrla sporadiskt medan hon numera rids regelbundet.

fast jag förstod inte riiiktigt detta med fyra skor eller inga. I yngre år hade jag en foderponny och hon var oskodd på alla fyra och var den som halakde minst på vintern, av stallets hästar. Så om man har snösulor och broddar fram och oskodd bak, så behöver ju hästen nödvändigtvis inte halka så himla mycket mer baktill… eller? Hovisen kommer i mitten av januari och skor Yrla på alla fyra, förutsatt att hovbölden läker som den ska så att han inte behöver komma ut tidigare.

Vet ni ungefär hur lång tid det tar för en hovböld att läka? Så att jag vet på ett ungefär när jag kan förvänta mig resultat på vår lilla behandling och se om hoven svarar på den eller inte. Hovbölden ser ju oansenlig ut på utsidan, det jag ser men jag är rädd att den ska vara lurigare än vad man tror. Yrlas hov är fortfarande varm, men det är kanske ändå ok med tanke på att det är ett tecken att hoven försöker läka..?

Mvh en nojjig hästägare ;)

tessa
0

Juve: Vår hovslagare hävdar ju också att denna hovböld inte är särskilt allvarlig, så man blir ju lite nojjig när jag läser ditt inlägg men å andra sidan kanske ni inte gjorde något åt den efter att han varit ute hos hästen? Vad otroligt ledsamt att hästen var tvungen att avlivas - pga hovbölden alltså? Vad sorgligt… =(

Själv fick jag ju som sagt lite råd hur jag ska ta hand om bölden så jag hoppas innerligt att detta ska räcka för att få bort den. När jag läser era inlägg och erfarenheter av hovböld så har ju era behandlingar varit så mycket mer drastiska med gips och klinikbesök - så jag börjar nästan bli orolig att det jag gör inte ska räcka, men å andra sidan så har kanske "era" hovbölder varit värre och längre gångna än min Yrlas.. Fundersam

ja, jag ÄR nojjig. på riktigt. ;)

Maja
0

#10 - Du kan vara lugn.. :) Denna hovslagare som vi hade var nog inte den bästa man kan ha.. Han var bara tillfällig eftersom den andra precis hade flyttat.. Usch.. :/ Hästen visade inte några "allvarliga" symptom heller, utan det kom ganska fort.. Vet. insåg sedan att det hade gått för lång tid och att hästen aldrig mer skulle kunna springa.. Han var ju ung också, så vi ville inte låta honom leva ett långt liv stillastående..

Alla är lite nojjiga.. ;) Jag vet själv hur det är.. Ett litet sår på en häst kan få mig att tro att hästen kommer att få en inflammation och inte överleva.. ;) Usch, nej.. Bort med alla negativa tankar och fram med de bra!! Yrla kommer att bli frisk!! :D

gejsa
0

Redan dagen efter en tömning på en hovböld brukar hästen gå utan att halta. OM dom inte fått skära upp mycket förstås utan jag tänker mer på en vanlig hovböld då.

Ang 4 skor eller inga. Det är ju eg rätt så logiskt. Att bak får dom inte halka tex rätt ut med bakbenet för då brister muskler och dom fläker sig. Men frambenen däremot kan dom ju röra både åt sidorna och och framåt givetvis då. Så ska man sko med bara 2 skor så ska man sko bak för att slippa en tråkig fläkning.

Men det gör man ju oftast inte. Skor bak bara alltstå för det ser ju kul ut. Därför skrev jag att man ska ha 4 skor eller inga skor.

tessa
0

Tack Juve, det känns lugnande.. =) men sommsagt, sorgligt att ni förlorade er unga häst.. =(

Gejsa: Ok, i vårt fall behövde ju inte hovisen tömma hovbölden eftersom de hade öppnat sig själv utan nu är ju arbetet att hålla denna så ren som möjligt, - vilket är ett litet elände =) Ok, men då först¨r jag hur du menar med skorna. Visst låter det logiskt, men vi får väl se hur det går med halka och annat nu i vinter då det blir som det blir med Yrlas hovar. Blir det alltför jäkligt får väl hovisen komma ut och slå på bakskor. Än så länge är det milt, blött och snö lyser med sin frånvaro.

Yrla står dock taggad med finfina snösulor som gör att hon får en extra stunds hovvård varje kväll för att hållas någorlunda rena.. men snön är dock välkommen av den anledningen att det gör bakhovarna gott, och skonar dom lite extra jmf. med barmark. Så länge det inte är isgata förstås.. aldrig får man vara nöjd! ;D

Thinka
0

En av hästarna hade för nåt år sedan en jobbig sommar med hovbölder. Jag fick ha våt värmande omslag dvs bomull som dränktes in i jodopax som lindandes runt hoven, därefter en linda den där självhäftande och sen en plast påse. i tredagar. Därefter kom både vet. och hovis ut.  En gång fick hovis borra "upp" hovbölden. (nu talar jag om olika hovbölder vid olika tillfällen)

kacka
0

Jag hade en unghingst som har haft det. Det skars upp tills det kom blod (var inte infekterat än) och fick gå i en REN hage (byggde en på gräsmattan som flyttades succesivt. Tvättade med Jodopax en gång om dagen. Han blev helt bra på två veckor.

Shailina
0

jag red i ett stall där en häst fick hovböld. Dom hadde ingen möilighet till ren hage, så han fick en easyboot i stället, dom tryckte bomullstussar med jodopax i hovet och lot honom ha easyboot på, som dom lindade från utsidan så det inte kom smuts ned i booten

Det funkade rätt bra när han fick en liten "sjukhage" så han inte kunne springa och busa.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

horspawer
0
tessa
0

Oj, vilka berättelser.. det låter ändå som "era" hovbölder har varit värre än Yrlas, eller så är jag tokig som inte gör de åtgärder som ni gjorde.

- Yrla går i den vanliga hagen, "oskyddad". Bölden var som sagt redan öppen på två håll då hovisen upptäckte den så han gjorde inte så mycket mer än att skära ur den lite. Nu borstar jag rent med tvål och vatten, och försöker göra rent med sådana där miniborstar från apoteket som man gör rent mellan tänderna med. Sedan jodopaxlösning i spruta för att skölja igenom (så gott det går)och "gumgum" - någon slags tjärgummi som jag petar in i bölden. Sedan penslar jag på tjära..

LinaN
0

Det är ett saligt kladdande med alla hovåkommor. Hade problem ett tag när jag ahde en dåligt anlagd bädd till mina shettisar….. Den bädden var helt ok sålänge det var minusgrader i stallet, men belv det plus…. urk….. Den åkte ut rätt fort kan ajg tala om, men då hade ponnyerna redan fått strålröta….. itne farligt men det luktade ju illa o vilket pillande det var med jodopax o blåsten…..

men det gick över på 1 vecka så det var rätt skönt….

har itne bädd på mina hästar längre…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tessa
0

Vad uschligt Lina, förstår att du inte diggar bädd. Vad hade du som strö?

Blåsten pratar folk om, vad är det egentligen? Min hovis tyckte inte att det behövdes till Yrlas hov..

tessa
0

Foto på bölden… kanske lite svårt att se men ni ser nog bölden och var den öppnat sig upptill:

Fotona tog för några dagar sedan men jag får för mig att hoven ser lite bättre ut nu. Önsketänkande kanske..

tessa
0

lite för bra skärpa.. ;)