Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2530 ggr
PillanN
0

Hur höga i mkh?

Alla har vi ju olika hästar och erfarenheter och så kom jag på.

Hur hög mkh är den största häst ni ridit någon gång och erfarenheter av det?

Den största jag ridit på var ett sto på 181 cm/mkh som brukade få för sig att skena hela vägen hem när man red henne i skogen! Detta var jättemånga år sedan jag red henne och bland det värsta jag varit med om,man såg livet passera i revý. Foten i munnen

WhoCares-01
0

red ett sto på ridskolan ja jobbade på för två år sedan. hon å dom andra hästarna skulle skrittas till sommarbetet. 160-170 skulle ja tro atthon va så lilla osmidiga jag kunde inte komma upp utan pall xD

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Maja
0

Rider man bara islandshästar så behöver man inte kämpa med att ta sig upp på hästar höga som hus.. ;)

Hihi, nej, men högsta hästen jag har ridit på? Hmm, om man bortser från "suttit på och skrittat igång" så måste det ha varit varmblodsherren på ca 170 cm och det var en mycket trevlig kille faktiskt! =) Enormt steg och en sjukt fin galopp!

Cilla89a
0

Min nuvarande häst är drygt 180 :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Rita-S
0

184 är det högsta jag nånsinne ridit. Jag gör inte om det, jag kände mig som en pytteliten mygga på en elefant ;) Tur att han var världens näst snällaste. Vet ni vad han het? Lille Lord! >.< tala om ironi!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zadeira
0

Den högsta jag suttit på var väl inte mer än 167cm ungefär, men å andra sidan var jag kortare än 150cm vid det laget, så det kändes rätt mycket större än det hade gjort idag då jag är 158 cm i allafall ;)

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De två största har varit 176 tror jag. Amazing Swede o Kastell heter de. Kastell (alias Älgen) på bilden

NataliTM
0

Jag vet faktiskt inte hur hög han var, men jag red en sommar på en ståtlig herre vid namn Goose Green Appache (Shirevalack som var 5 år då om jag inte minns fel). Jag var 14 och har aldrig varit särskilt storväxt. Min överkropp var ungefär lika stor som hans huvud. Men vilken härlig häst! Samma sommar flög jag av ett russ så illa så vi fick åka in och limma ihop min skalle, den ironin gillar jag Skrattande

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod

[Angel88]
0

ja tror han var 175 eller mer

Lagerquist
0

185/186cm tror jag Kingen då Glad

Peppe
0

174, min tränares häst

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

petronellaa
0

170, stallets största :)

[EmiliaHann]
0

Den högsta jag har ridit var 171 cm, och då var jag själv kring 8-9 år och väldigt kort, så den hästen var grymt hög för mig då. Även om den nog skulle vara det nu också ;)
Han var en gammal travare och hade lite svårt för galopp, så det blev oftast bara väldigt snabb trav. Han var dessutom väldigt skumpig i traven så jag tappade stigbyglarna flera gånger och höll på att glida av. Som tur var stannade han varje gång jag gjorde det, så jag slapp ju ramla av i alla fall. Det var ju lite väl högt, så det hade kanske inte varit så kul Oskyldig

emeliekarlssoonn
0

Hmm. borde vara Vivantika som stod på stallet jag red på för typ 5 år sen. Hon var 1.82 i mkh.  I stallet jag är i nu är största hästen 1.80. Red helgkurs på honom för 2 veckor sen. Var livrädd för honom eftersom jag sett honom slänga av 2 av mina kompisar. (Dock var det i skogen men man blir ju skraj ändå)

cordenia
0

dem största jag har lite var ca 180 och det var en häst jag red en sommar bara
men sedan har jag tävlat en ridskolehäst som är 177 i mkh och jag var tvungen att använda pall kan jag säga Tungan ute tävlade honom i ca 1½ år.

alskadeida
0

175 cm tror jag,, inte säker men över 170 iaf.