Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 592 ggr
elasive
0

Hänsynslösa Ryttare

Jag har tänkt på en sak som gör mig ganska irriterad, trots att jag själv är ryttare.

Scenariot:

Jag kommer cyklandes på en lång grusväg, en raksträcka. Framför mig rider två eller tre ryttare i bredd. Jag saktar in för att inte skrämma hästarna genom att komma upp bakifrån på en skramlande gammal damcykel, och väntar artigt på att ryttarna ska rida upp på led, så att jag har en chans att komma förbi. Jag vet att de har sett mig, men inte flyttar de på sig för det! Till slut så får jag hoppa av cykeln och leda förbi den, i stort sett nere i diket! Samtidigt som ryttarna tittar konstigt på mig.

Jag är alltså själv ryttare, så jag har ju inget emot att de är ute och rider. Men jag anser att kommer det en cyklist på en smal väg så måste man göra plats. Tänk tex. om det kommer någon som är livrädd för hästar.

Är det fel av mig att bli irriterad?

Invisible
0

Nej, det är absolut inget fel på att bli irriterad över detta, jag har varit i liknande situationer och blir minst lite sur. Många gånger vill jag bara be dom fara och flyga, men där tar förståndet över, haha. ;)

NataliTM
0

Oh herregud, jag skulle inte ha klarat att snällt passera utan att skälla ut de där ryttarna efter noter. Jag blir tokig på sådant och kan inte hålla käft…

Men jag blir å andra sidan förbannad på hänsynslösa bilister, cyklister, hundägare etc också :P

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod

Oliviahack
0

Oj, jag skulle inte heller klara av att bara vara tyst.
Jag är också ryttare och när jag är ute o åker moppe så saktar jag alltid ner om jag möter hästar, för jag vet att alla är inte så himla trafikvana. Och folk tackar när jag gör så = de lönar sig att vara artig.

lisette
0

självklart ska de flytta sig!

Julia-Sirocco
0

Det är inget fel alls att du blir sur, men jag skulle nog inte kunna hålla käft. Jag blir så sur på såna egoistsiska ryttare som inte kan tänka. Jag är ju ryttare själv och gillar att se när andra rider, men vissa är bara för mycket.

WhoCares-01
0

du har all rätt att bli irriterad. det är inte att ta hänsyn.

ja å mina vänner rider ofta i bredd men om det kommer någon gående ller cyklist så är det för mig en självklarhet att man lämnar plats. men det händer att man blir irriterad på cyklister också.

jag och en annan tjej i stallet var ute och red vid vägen på gång/cyckelbanan. allt gick jättebra tills någon skrek "flytta på er!" två sekunder senare kommer en gubbe på cyckel i full fart och försöker pressa sig förbi. vi hade ingen chans att hinna flytta oss innan han var upp i röven på hästarna. då blir man arg!

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Zadeira
0

Åh, med tanke på hur jag kommenterar förfärliga gångtrafikanter med barnvagnar i bredd när jag cyklar så hade jag definitivt inte varit snäll i munnen mot de där ryttarna.

Jag lägger alltid av kommentarer som "jaså, här går ni i bredd utan hänsyn till andra som vill komma förbi" eller "ja folk i den här staden tror de äger gatan och får blockera för andra hur som helst". Jag hade garanterat sagt något liknande åt dem på hästar.