Naturliga Beteenden
Hur pass insatta är man egentligen i hästens naurliga beteenden. Kan Ni ärligt säga att Ni vet vilka behov Ni måste uppfylla hos Er häst? Efter min etologi kurs i skolan så är det faktiskt mycket som man tänker på och som man får en tankeställare på. För egentligen, även om man nu vet om vilka naturliga beteenden som måste uppfyllas varför finns då dessa stereotypa beteenden som vävning och krubbitning? Vad tror ni om detta?
Emmelie
Jag försöker tillgodose min hästs behov genom att i förta hand se til ls åhan får mycket utevistelse, tillsammans med andra hästar. Att fodret håller en god kvalite, att kommunicera med mi nhäst istället öfr att tvinga den till något….
men etologi hade vart spännande o läsa.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ja det var absolut en spännande kurs! Vi han visserligen inte fördjupa oss i något speciellt djur så vi skulle hinna med ett par stycken. Men att bara få de grundläggande kunskaperna gör ju att man kan anpassa sig och även förstå vidare utan att behöva läsa sig till det hela.
Vad tycker ni är naturligt för en häst att få göra?
Emmelie

Min Gobban vävde ju när jag fick honom december-99. Då skulle han bli 15 år gammal vid årskiftet. Han hade inte blivit riden. När jag började att rida honom och hantera honom över huvudtaget så vävde han mindre och mindre. Nu får han gå med unghästarna som jag har och leka med dom. Han får mat regelbundet. In- och ut släpp regelbundet. Vara ute länge i hagen osv osv. Det är naturligt för en häst enl mig.
Vävning kommer ju av att hästen är nervös och ostimulerad.

Naturligt för en häst är att ströva fritt över slätterna. Nu är inte det förenligt med dagens hästhållning, men i princip handlar det väl om att göra så få avvikelser från det som möjligt. Min häst går på lösdriften på www.hjelmskyl.se och då hon är dräktig nu och inte rids (det sista mest pga min egen handskada) klipps hon heller inte.
Min önskan, om det är möjligt, är att Mangis ska få fortsätta på lösdriften även efter att fölet är avvänjt nästa vinter. Men då blir det klippt och med täcke för ridningens skull. Alternativet är att hon får gå tillbaka till uteboxen och daglig utevistelse med kompisar 8 timmar och "själv" på gårdsplan (nära till ungston och fölston) resterande 4-5 timmar till kvällsfodring. Fri tillgång på hösilage och vatten, inga skor så länge det går.
viktigast för mig är att man "pratar" med hästarna på deras naturliga sätt, kroppsspråket och att man visar att man bryr sig om dom. Men att de får fri tillgång till ströfoder, regelbundna tider med allting, gå ute minst 12timmar per dygn ihop med annan häst. kommer inte på ngt mer just nu.
Jag har problem med ditt första inlägg nu…
Tycker du blandar ihop beténden och behovn lite hipp som hopp i det.
Ett naturligt behov är bland annat att få röra på sig, att få äta och andas ;) Något som är gemensamt för alla inom samma art.
Beteénde handlar ju om uppförande, handlingar, beteéndemönster… Det är mer inviduellt även om vi föds med vissa beteénden inprogramerade eller får det redan i mkt tidigt stadium…
Behovn kan man inte totalt iglonera. Då kommer hästen inte hålla. Sedan kan man svälta hästen till en viss del, man kan låta den stå lite mer än vad den egentligen borde osv. Mina hästar står lite mer, har lite mindre hagar än vad som behövs för att de ska kunna ströva riktigt fritt och bra på, lite för lite hästsällskap för att de ska kunna få ut sitt sociala behov ordentligt, men det är en kompremiss ifrån min sida, för de är trots allt inte vildhästar och ska de hålla för det användningsområde som jag har dem för så blir det som så… Är inte konstigare än så enligt mig, även om jag vissa dagar känner mig som en dålig hästägare för att mina hästar till och från får gå ensama, inte kan gå ut osv. (Hingst, hästar med dålig uppväxt som inte kan gå med andra riktigt, mkt resande osv gör att de till och från måste gå själva & i mkt små hagar/ingen hagvistelse)
För mig handlar mitt hästhållande mkt om prioriteringar och varför jag har häst.
…. håller med dej lite om det där med prioriteringar, men inte allt.
Usch, läser etologi i skolan nu, intressant men jobbigt!

Joo…men naturliga beteenden styrs väl mycket av behoven? Naturliga beteenden är t.ex. att klia kompisen (kanske inte så jätteprioriterat behov), skrapa efter mat med hoven, springa för något som är otäckt… Allt detta är ju beteenden som vi vill att hästarna vänjer sig av med när de är med oss. Det mesta vi utsätter hästarna för är onaturligt. Det behöver inte skada dem, tvärtom vet jag många hästar som har jättekul när de arbetas, men onaturligt är det ju. Dock är det som sagt ofta svårt att tillgodose många behov i dagens hästhållning.
Själv anser jag att det många tävlingsmänniskor glömmer eller förtränger är att en häst som kan röra sig på stora kuperade områden faktiskt både tränas allsidigt och förebygger skador. Särskilt om de får göra det tidigt… Det skulle vara intressant att se en "tävlingsmänniska" (ursäkta om jag generaliserar lite) som vågar låta hästarna röra sig och ha kul i hagen.
#9 Mina hästar går allihoppa i stora hagar, mycket kuperade. Jag tävlar på hög nivå. Men en häst som går själv. Hon är speciell och förstår inte hur en häst beter sig mot andra hästar.
#9 Finns två beténden väll, mdvetna och omedvetna. Hästar är väll oftast inte medvetna om varför de handlar som de gör/väljer att handla som de gör = de styrs utav omdevetna beteénden/inlärda. Och de lärs ju in utav deras naturliga behovn, nästan allting hästar friviligt väljer görs för att uträtta något av sina grundbehovn i stort sett, för de har inga andra drigmotorer…
Stora kuperade hagar = större chans för skador i bus & lek… Vill man samla kraft och inte att hästen ska råka ut för något sätter man dem i små, tråkiga platta hagar…
Mina egna tävlingshästar får som bäst gå i stora platta hagar, med utvalda kompisar. Just för att undvika skador. Visst hade det varit trevligt med självmotionerande och stärkande häst, för hästar som busar mkt i hagen sätter ju bra med muskler, men skaderisken är för stor helt enkelt.
#10 men om den hästen går själv, så kan den inte lära sig att umgås med andra hästar. på vilket sätt kan hon ej gå med sällskap? vad gör hon då?

#11 måste säga att det är mycket sällan hästar (vanligtvis) busar i hagen så länge dom går i en stor hage hela dagen varje dag. då är det ju inget speciellt med att gå ut där, helt naturligt och det blir inget spring. jag resonerar såhär: det handlar om livskvalité, inte kvantitet. hellre att Peppe får det jättebra i ett år och är lycklig än att han mår dåligt i 10 år. sen betyder ju inte det att jag inte bryr mig om ifall han dör bara för att han har varit lycklig. men det känns nog lite lättare om man vet att han haft det bra om nu nåt skulle hända.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#12 Jag kan också svara eftersom jag har hästar som jag medflit har ensama eftersom de "inte kan beté sig som de ska".
Det är hästar som inte vuxit upp i bra flockar, de har ingen stabil bas över socialt betéende och hur man betéer sig med andra hästar. Jag har det problemet med både två ston och min hingst, hingsten är uppvuxen i en hästkultur där hingstar inte får gå i hagar alls, utan bara står i stallar och släps på sin höjd ut i rundcoraller/maneger lite till och från, det ena stoet är uppvuxen i en liten ohälsosam flock och den andra är jag inte helt säker på.
De läser helt enkelt av andra hästars kroppsspååk lite fel ofta, reagerar inte som de ska på andra hästar, förvararnar inte alltid eller säger ifrån som de ska osv. Gör att de både skadar andra hästar och blir själva skadade om de hamnar i fel situationer med fel typer av hästar…
#13 Men den prioriteringen har du antagligen för att du har häst/Peppe för att Peppe är Peppe. Jag har mina hästar som tävlingskompisar/träningskompisar och duger dem inte för de uppgifter jag köpt dem för säljer jag dem och köper någon som passar in på mina behovn.
Sedan så är det inte så svart/vitt att hästen antinge mår bra eller dåligt, finns en gråskala om hur bra, hur dåligt och hur det påverkar individen… Vissa individet håller inte för att få stå inne mkt, resa mkt osv, då skulle jag självklart inte behålla den hästen, eftersom den itne skulle må bra och inte heller prestrera något bra.
#12 precis som #14 säger. Hon är uppvuxen på nappflaska i ett kök, hon förstår helt enkelt inte.

#15 usch tycker det är så hemsk när hästar har det så
nu sjönk du avsevärt i mina ögon. har du nånsin älskat en häst?

Jag tycker absolut att beteenden och behov hör ihop. Ett behov är ju att utföra naturliga beteenden, eller? Jag vill endast starta en disskussion om vad man själv anser vara naturligt och nödvändigt för en häst att få göra. Är det naturligt för en häst att stå inne i en box mer än den går ute i hagen? Svar: Nej, men det är oftast inte förrns man ställer sig frågan som man faktiskt inser det och då även inser fler saker som inte är ett dugg naturliga för hästen. (Nu vill jag inte att någon skall ta illa upp med det). Sätter vi idag vår bekvämlighet före hästens? Och vad kan vi ändra på för att anpassa oss själva och miljön runtomkring till hästens bästa?
Emmelie
#17 Bara för att jag har dem för ett syfte betyder inte att jag inte gillar mina hästar ;) Har ju fortfarande kvar min gamla ponny som jag inte kan skiljas ifrån och gör ju dumma köp för att en häst råkar ha söt mule ;)
Tror det mkt ligger i varför man rider, vad för hästsyn man har och en hel del i ålder. Att kunna skiljas ifrån saker man gillar för att man inser att de & jag inte passar ihop och att det är det bästa för oss båda är rätt hårt att inse varje gång, men det är ju för hästens bästa. Är dyrt att ha häst och om hästen och jag inte har samma mål /gillar samma saker så blir det dyrt att bara ha den ståendes hemma…
#18 Jag skulle inte säga att "behov är ju att utföra naturliga beteenden". Beteénden kommer ifrån behovn. Sedan så hänger de ihop åt det hållet, men det är bara en ensidig länk eller hur det ska beskrivas, beteénden hänger ihop med behovn, men behovn hänger inte ihop med beteénden, förklarar det vad jag försöker säga?

#19 varför skulle just tävlingshästar få speciell behandling? varför måste dom ha minihagar-om dom ens har nån öht? hästar är hästar. visst dom är dyra, men skada sig kan dom göra i boxen elelr var som helst ändå.
Detta vill jag att min häst ska ha
- Lösdrift
- Barfota
- Utan täcke
- fri tillgång till grovfoder
- stoora hagar med hästkompisar
- och nån måtta får det väl ändå va med kraftfodret
jag tycker det är sorgligt när en häst ej får gå med sällskap, och ännu sorgligare när de går i platta fyrkanter. 
de ska bara stå still och vänta på att ridas och få komma in?? inget knallande med polarna i skogsdungen och knapra på träden för att hålla tänderna i trim.
inte heller få gå i kuperad teräng som är bra för hästens muskler och leder.
nä, jag vill nog hellre ha en nöjd och glad häst som kommer när man ska hämta från hagen, än en häst som står uttråkad och vill komma in för att det äntligen ska hända nåt.
visst är det tråkigt när olyckor hästar emellan händer, men som sagt hellre det, än ha en ledsen häst.
#21 Du måste se att det är Större chans för att skada sig. I en box kan jag kontrollera till väldigt stor del alla moment som finns, i en stor hage är det klart mer som kan hända och som finns.
Att tävlingshästar blir anorlunda behandlade är för att de tränas hårt och är elit-idrottare om de ligger på högre nivå. De är många gånger värda mkt mer pengar och nerlagd tid, ja. = Det kostar ägarna rätt mkt mer pengar, tid och besvär om en häst blir skadad + det känslomässiga besvären som ridhästägaren får.
Ni är mevetna om att det utomlands inte alls är lika vanligt som i Sverige med att hästar går i hagar..? Här finns tom lagar för att hästar MÅSTE göra det. I många länder utomlands är det som så att både tävlingshästar och vanliga ridhästar helt enkelt inte får gå i hagar för att det inte finns några.
(Är en anledning till att jag faktiskt bor i Sverige, jag vill ha hagar åt mina hästar.)

#20 De har ju behov att utföra naturliga beteenden.
Emmelie

#20 Kan du ge bra exempel på varför det är så som du säger? Varför går det inte att se det på andra sätt och därmed få det till vad jag säger?

Vill gärna ha min häst i flock o stor hage men funkar inte flocken så har jag faktiskt henne hellre själv. I det vilda så kan hästarna själva välja vilka och var dom vill gå. Men här är det vi som bestämmer och det är inte alltid hästarna går ihop, tyvärr! Går dom dessutom med en dålig ledare så blir ingen i flocken säker och det blir mycket skador.
Jag säger som så: anpassa hästen efter situationen! Vem vill ha en häst som ständigt är skadad pga dålig sammansättning? Inte jag iaf…
#20 där förstod jag inte alls hur du menade…
#22 Gör skillnad på platta hagar som är okuperade och små sjukhagar.
Frågan är; vilken annan häst skulle du vilja sätta ihop med hästar som rättså ofta är hårdhänta och sparkas? Jag har haft sviniga problem med det och därför fått en skadad ponny som sällskap till min hingst nu, för vad för annan häst skulle jag offra att den skulle bli mer skadad? Han är inte uppvuxen så att han vet hur man leker ok = finns tre alternativ. 1. Gå själv. 2. Gå med hagkamrater som det är hyffsat stor risk att de kan få brytna ben (har tyvärr redan hänt med honom). 3. Får gå med en häst som det inte gör lika mkt om den kommer till skada.
Är trist, men vad fasiken ska man göra??
#28 men du som har så många hästar borde ju kunna få ihop några som passar ihop iallafall 
jag vet också att det finns skaderisker. jag hade själv en skadad pålle i somras pga ett ihopsläpp.
och visst kan ej alla gå med sällskap, men då borde de ha en rolig hage iallafall…
#24 Jag skulle inte kalla det ett behov.
#25 Behovn är saker som man måste ha. Så som att äta, andas. Beteénden är handlingar. Handlingar skapas efter våra behovn. Behovn skapas inte efter våda beteénden.
Exmpel: Behov: att äta. Beteénde: sättet hästen skaffar sig födan. Du kan inte börja åt andra hållet, att genom ett beteénde skaffa ett behov, om du inte går över till något annat än grundbehovn och pratar om framkallade behovn, alltså inte riktigt behovn, utan inbillade behovn.
Vilka andra sätt är det du menar att man skulle kunna se det?
#29 Du har nu lyckats få mig rätt irriterad, ursäktar i förväg eftersom jag känner på mig att jag varit lite för snabb i de senaste inläggen, även till andra, att ilskan till.
Och vilken häst skulle jag offra ihop med Hingsten som jag haft som exempel..? Jag vill ju inte skada några andra av mina hästar.
Är varför jag köpt honom en egen ponny, som tyvärr rinner stor risk på att bli skadad.
Varför Hingsten inte har roligare hage/beteshage:
1. Han står på en stor anläggning med mkt hästar som kommer och går. Jag kan alltså inte lita på att ston inte kommer lösa & tar sig in till honom eller att han tar sig ur.
2. Han får absolut inte komma lös alltså. Han måste därför gå med trä staket.
2. Det finns fler hingstar & andra hästar på anläggningen som måste gå med trä-staket.
3. Trä-staket för hela beteshagar kostar en del att sätta upp.
Han varierar nu vanligtvis hemma med hagar som är ca 20x80m stora, så så förjäkligt små är de inte. Men det är ju fortfarande så att de hindrar det naturliga behovet att kunna ströva fritt, är ju rena rasthagar & inget annat.
#31 OJ! förlåt så mycket då! jag frågade ju bara!
det var inte meningen att få dig irriterad.
är det en hingst så kan jag ju förstå det, men det kunde ju inte jag veta…

hästar ska enligt mej alltid ha daglig utevistelse. och då inte typ 2timmar. fast besluten på den punkten.

#10 - skönt att höra! Även om jag är väl medveten om riskerna, för viss risk är det såklart. Jag menar dock att risken för allvarligare skador är ännu större om hästarna INTE rör sig fritt. MEN precis som med allt annat är det såklart individuellt; det finns hästar som klarar den psykiska och fysiska påfrestning det innebär att stå still större delen av dygnet. Kanske är det därför de trivs så bra med att tävla? Och kanske är det ett sådant psyke/fysik man söker i aveln… Själv har jag ju en ridtravare som jag har för mitt eget höga nöjes sätt, helt utan ekonomisk vinning (he,he…definitivt!) och kan alltså kosta på mig att ge henne det jag tror att hon bäst behöver. Faktum är att hon är gladare och trevligare när hon går på lösdriften, mjukare att rida och presterar bättr…

En häst lär sig oftast till sist hur den ska vara i flocken. Har ju berättat om min Gobban. Han hade ju inget hästsällskap innan han kom till mig. Han förstod inte deras sätt att tala till varandra. Han blev oftast bortskuffad och sparkad, biten etc mycket i början. Därför satte jag honom med mina unghästar. Nu är han lilla pappan som visar och bestämmer. Det är perfekt åt honom.
Gillar inte att man skyller på att man har en hingst och är rädd för att den ska komma lös etc. Då ska man inte ha en hingst om man har så dåliga staket. En häst ska kunna få gå ute minst 8 timmar per dag tycker jag. Allt annat är djurplågeri. För så mycket rider man inte att en häst är nöjd att bli riden ca 1-2 timmar per dag och resten inlåst i boxen.
Tur att det snart är lag på att alla hästar ska vara ute en viss tid. För den lagen har väl inte kommit än eller är det lagen om sällskap som inte har kommit än?
min önskedröm för min häst (när jag blivit millionär och köpt egen gård) är kallstall:
Ett stall med boxar, en stallgong. Egen dörr från boxen ut till stallgongen, och egen dörr från boxen ut. Då är det altså ett stall med bara en rad boxar. Alla boxar står öppet ut i hage till lösdrift. Dom skall kunne gå ut och inn som dom vill.
även ute i hagen finns det en eller två stora ligghallar. Hela stallet är då kallt till varje tid. Vattenkoppar som rymmer 30 liter vatten med värme i så det inte går under 10 grader vinterstid. Uppbinginsmöiligheter i stallgongen, och även ett "varmt" rum för frusna ryttare där det håller 10 grader vinterstid (kan även användas som spolspilta om det behövs)
Foderkammare och sadelkammare tycker ajg är ett måste.
ute finns det höhäckar på marken så hästen får äta med huvudet ned. Det finns fler så inte alla hästar måste stå på samma platsen.
Hagen är stor och rymmlig så dom har massor med plats att springa på och har även några träklyngor här och där för naturlig skugga och le för vind/insäkter..
*dagdrömmer*
men, jag tycker alla hästar borde få va mycket ute :) och ha stora areal att röra sig på.
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Min häst måste egentligen ingenting (min vuxna häst). Han klarar av mindre hagar och kan gå själv i hage. Kan även stå inne själv utan problem. Han är inte överdrivet förtjust i andra hästar, men har lärt sig tycka om min andra shettis. Han är egentligen inte överdrivet förtjust i något, utan lever lite i sin egna värld.
Han har dock hästkompisar (4 st) och stora hagar att röra sig i, och jag intalar mig själv att han mår bäst så. Men samtidigt så har han aldrig visat motsatsen när han gått själv (han har fått gå ensam i en hage pga betet). Hade gärna sett att han varit ute dygnet runt pga astma.
Mitt föl däremot vill jag ha ute dygnet runt - året om, massa jämnåriga kompisar av stamma storlek och inte mer mänsklig kontakt än vaccinering och verkning.
#34 Jag tävlar väldigt ofta meeting. Men jag ser till att mina hästar får minst en 2-timmars promenad om dagen och sedan 10-20 minuter max varannan timma på dagen. Jag tävlar då mellan 2-3 timmar om dagen med framridning inräknat. Det låter ju väldigt lite, men det finns inga hästar som går ut så mkt som mina på tävlingar.

#38 Jag har själv jobbat som hästskötare så jag förstår att det är jättesvårt på meeting! Man kan inte annat än göra så gott man kan för sina hästar utifrån de förutsättningar man har.
#39 precis. Jag har oftast med mig fler hästar än händer oxå tyvär…

jag förstår faktikst helt och hållet …., har man tävlingshästar som man är rädd om så ska de kanske inte gå tillsammans med andra hästar i en större hage med tanke på skaderisken.
så länge hästen får frisk luft och ser andra hästar tycker jag inte det är hela världen om de står själva i en liten hage. det är tio resor värre med dessa stackars ridskolehästar som bara ser manegen o kommer ut en gång/vecka (du vet vad jag menar ninatoy).
sedan håller jag inte med om det dock. helst hade jag velat att mina hästar skulle gå på lösdrift, men tyvärr har jag inte så jag kan låta dom vara ute dygnet om.