Betfor?
En till om foder =)
Hörde att hästen kan bli pigg av Betfor, stämmer det?
Jag har ändrat så att hon bara får betfor på kvällarna, istället
för 2 ggr per dag.
Hästen är väldigt pigg, kan det bero på betforn? Eller kan de minska om man minskar på betforn?
/Linnea

-Jag tror inte att det beror på betforn, visserligen är det ett energiberikat foder.
Eftersom betforn är ett saftfoder,bra för matsmältning det övriga fodret tar bättre upp är det posetivt att ha en liten skvätt i varje fodergiva.
-Vad ger du för övrigt foder?
-Kanske är din hästs fodergiva för hög enegihalt.
-Fråga Gejsa om råd hon har ett foderstatspogram och är faktist duktig på foder tips.
mvh Linda

Jag tror det är en myt att betfor ger pigga hästar, det är bra för magen, men jag tycker inte man ska ge för mycket av det.

Jo då! Betfor är ung som om du äter godis. Du får en kick av sockret. Men bara för någon - några timmar. Så det bästa är eg att bara ge betfor på morgonen.
Men jag delar upp det och ger lite på morgonen och lite på kvällen.
För att hästen är pigg kan bero på andra orsaker. På vilket sätt är hon pigg?
Jag har för mig att det är mer havre i grov grund än det är i nya krafft grov. Det kan vara så att din häst inte tål havre.
Det kan vara så att hästen får för lite mat. Såg att du gav bara 8 kg till en travare. Kan ge ett ex. Min Gobban som är halvblod fick för lite stråfoder i ett par år av mig. Trodde att det räckte med 12-13 kg. Men när jag ökade höet till 15 kg och även höjde proteinet till bra mycket mer så blev han lugnare. En häst som är lite småhungrig kan bli väldigt pigg eller/och bråkig. Att äta stråfoder är hästen mest lämpad för och behöver mycket för att få stå och tugga mycket. Det gör dom lugnare. En häst producerar magsaft dygnet runt. Men får den inget att äta så får den tex magsår.
Carola

Har jag alldrig märkt! men du kan ju det här carola…. he he…
jag har hört att folk säger att dom kan bli piggare av det men ingen häst jag har haft har blivit det så man funderar ju om det bara är en myt, men o andra sidan så kan ju vissa vara känsligare än andra.
Men däremot så nu när du skriver det! så är det havre i krafft grunden, men mer fibrer i grov krafften hon kan ju vara som du säger känslig mot havre………

I think you need to long over all food you are feeding your horse check out which food has high energy contents beware of the grains as these are high slow releasing energy foods.
Only feed your horse the energy he requires … If he isnt in alot of work he needs bulk food More Hay. Hay is a slow digestive food. Becare of your linseed and certain oil containing feeds.
Perhaps your horse requires more hay and less grains.
Betfor I am not so knowledge on as in Australia we do not feed our horses this… Molasses is the sweetener we use often.

Betmassa, betfor, betfiber och melass är biprodukter vid sockertillverkningen. Huvudingredienserna är i dessa fodermedel förutom betfibern socker, och (förutom i melass) en fiber med hög vattenhållande förmåga.
Skrev av ur min foderbok.
Carola

Okie, så egentligen borde jag byta ut krafft grund?
Förra ägaren 'varnade' om havre för att hon blev jätte pigg då.
#1, Hon får ½L krafft grund, ½L kornkross, ½dl mineraler, 1 dl olja på morgonen. Och lika på kvällen fast med 3 dl betfor. Och sedan hö på det.

Ja, som jag skrev är Krafft grund mycket havre i. Byt till Krafft nya groov. Det är mycket bättre, ta bort oljan också det är mest energi i. Mer hö eftersom det också lugnar hästen. Varför ger du bara ½ dl mineraler? Eftersom du inte har analys så borde du nog ge 1 dl iaf. Det brukar bli så mycket fast olika färger när jag har analyserat. Alltså finns det röda, vita, blå och gröna mineraler.Det bygger upp skelettet bl a.
Carola

Okie, så byta grund mot groov och mer mineraler och ingen olja?
ska testa det. Tack!

Men byt försiktigt! Inte rent av bara.
Ge hälften av betforen på kvällen och den andra på morgonen också. Kan bli bättre. Annars har hästen överskottsenergi för att du rider för lite kanske. Kan ju vara pigg av naturen också.
Carola

Jag har just bytt till att ge betfor endast på kvällen, innan fick hon både morgon och kväll.