borelia/Erlichia

här kan du läsa lite mer om borrelios hos häst:
medarbetare på djurskydd.ifokus
#1 tack så mkt!
Jag vet inte något om borrelia på häst men Sa inte din veterinär något om sjukdomen?
Behandling,vila mm ?

Erlichia och borrelia är väl inte samma sak?
#3 Ska tilllbaka till veterinären på måndag och prata med honom,veterinären ringde idag till min pappa och sa att han hade ngt av de, så jag kunde inte prata med veterinären eftersom jag inte var hemma.
#4 nej,det är inte samma sak. men jag fick aldrig svar på vilket av de det var.

det är väl en viss skillnad på dem. erlichia försvinner väl aldrig har jag för mig.
jag har försökt att googla och kolla vad det står om dom, men det står olika på dom flesta sidorna, så tänkte om det fanns ngn här som har ngn häst som haft de.

hon som heter malinsvensson här har haft det på sin ena haflinger. det tog lång tid innan hästen blev fin i hullet igen.

Vår gamla hingst hade Erlichia för 9 år sedan. Han blev plötsligt väldigt sjuk, kunde knappt stå på benen. Veterinären misstänkte Erlichia direkt och behandlade mot det. Redan nästa dag var han betydligt piggare och sedan gick tillfrisknandet snabbt. Några månader senare var han helt återställd och har inte haft några problem sedan. Nu är han 25 år och pigg och glad.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Mitt sto som jag hade fick erlichia. Hon hade aldrig någon feber utan blev helt plötsligt väldigt stel i hela bakpartiet. Hon hade väldigt höga värden och fick behandling i en vecka. Efter medicineringen var hon mkt bättre och efter några veckor rörde hon sig som vanligt igen.

Båda mina islänningar har testat positivt för Ehrlichios, höga värden. Den ene blev ordentligt sjuk med till en början influensaliknande symptom, senare diffusa hältor och även fång. Då behandlingen vid den tidpunkten (1993) bestod i intravenösa injektioner med tetracykliner och flera hästar hade dött i samband med behandlingen(p g a kraftiga diarréer) valde jag att inte behandla honom. Symptomen avklingade så smånongom. Den andre islänningen uppvisade inga symptom alls, trots höga värden.
Länk till SVA:s sida om Ehrlichios www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Granulocytar-ehrlichios/
Min häst fick borrelia för några år sedan.
Symptomen var viktnedgång, nedstämt allmäntillstånd och ömmande leder. När vi fick reda på vad det var blev hon bättre ganska snabbt. Det tog dessvärre längre tid att få upp henne i hull igen.
Hoppas det bir bra!
Min ponny testades positivt för erlichia, men fick ingen behandling då -han redan "kommit över" sjukdomen. Hans symptom var att han blev- väldigt svettig vid minsta fysiska ansträngning. Sen har jag själv -haft borelia, Man blir väldigt stel i lederna, kan tänka mig att det är -samma på hästar.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
ni som har haft erlichia eller borrelia, motionerade ni era hästar under tiden? eller fick dom vila?

#14 Bara promenader, mest för psykets skull.
#15, okej. för jag har bara gått korta skrittrunder med honom i tre veckor, så fortsätter med det då, om inte veterinären säger något annat
Kan som sagt inte mkt om det, men om jag hade en häst med det hade jag låtit den vila, den mår säkert dåligt ändå och är kanske allmänpåverkad och ev feber, då gör det ju mer skada än nytta att motionera dem, onödigt att skapa lunginflammation också, sen hade jag haft inne den nattetid också för att den ska få riktig vila,
dom vilar ju inte riktigt bra ute alltid. Det är hur jag hade gjort.
Min, hon vilade i 3 veckor helt och hållet (4 v med medicinerings veckan), bara hagvistelse, det tog ju lite tid med provsvar och vi ville sen se om hon blev bra utan medicinering (på vet. inrådan). Då symtomen inte gått över på dessa 3 veckor så blev hon behandlad. Efter en veckas behandling var hon bra och jag började då att gå ut och gå promenader och sen tömkörde jag henne innan jag började köra och rida henne. Hon tog det lugnt i ganska många veckor alltså. Men det är nog olika från häst till häst beroende oxå på vilka symtom dom har.