reaktion av absorbine
solen steker och det är massor av irriterande flugor. Sprayar på som vanligt av absorbine ultra shield på båda grabbarna och går esdan och krattar upp lite gräs. Efter en stund märker jag hur ena hästen beter sig konstigt. Flemar, gnäller och backar bakåt. Går dit och ser hur det riktigt rinner slem ur näsan på honom.
Torkar näsan och mulen och ger honom vatten. Ringer ägaren och tar sedan ut hästen ur hagen. Ägaren kommer efter en stund och vi kontaterar att det enda tänkbara är att han fått i sig av medlet.
Slem fortsätter att rinna ur mun och näsa (mest näsa) och jag ringer vet. för säkerhets skull. Förmodligen har han kliat sig precis efter att jag sprayat och fått i sig medlet. Slemhinnorna har blivitt irriterade och producerar slem för att få bort medlet ur kroppen.
Otäckt var det. Min häst verkar lite fundersam och går fram till sjuklingen och kollar till honom och gnäggar åt honom i mellan åt. Nu står han i skuggan och tar igen sig. Slemmet börjar avta och han är inte lite skärrad.
Har någon varit med om liknande?
men fy vad läskigt!
jag har faktiskt tänkt på det där när jag swithar hästarna.. om det är farligt om de får i sig nått av det. Det är väl ngt liknande innehåll i båda

Läskigt:S
Jag har inte tänkt på att dom kan klia sig direkt efter och på så sätt få i sig det.. Men jag antar att det måste va blött för o få den reaktionen?. För man ser ju hur dom kliar både sig själva och varandra i hagen.. Jag har samma och speciellt min stora ponny har ganska mycket på sig..

Antar att just denna häst är lite känslig.
veterinären sa att de kunde få i sig bra mycket innan det blev farligt.
Vid halv ett tiden var han som vanligt igen. men det var riktigt otäckt!

Kanske beror på att du sprayade mitt på dagen i full solsken också. Plus att hästen är extra känslig.
Jag sätter på när jag tagit in mina hästar på kvällen och ibland på morgonen när jag släpper ut. Då är det inte full sol iaf.

nja, nio på morgonen kallar jag inte mitt på dagen.