Sätta igång sto m. föl ?
Hur långt efter fölningen kan man sätta igång stoet ungefär? 

Ganska direkt, bara fölet orkar springa med
man tar det ju lugnt i början 

det är ju som #1 säger, du kan börja väldigt tidigt med det!
ju mer du rider ut med stoet och fölet är med, desto bättre för fölet. då den tränas en del båda fysiskt och psykiskt med att få gå bredvid mamma på massa okönda spännande ställen!
jätte bra miljöträning från början!

glömde ju även att stoet bara mår bra av att få sättas igång någorlunda snart, under förutsänningar att hon mår bra efter fölningen då förståss!!

Mitt sto fölade den 20 maj, allt gick kanon och bebis är en riktig liten vilde, haha. ;) Jag har lett runt Ella i hagen, men det har gått sådär de senaste 2 gångerna när jag försökt trava henne, då hon är myycket pigg!
Vi har "gjort om" en liten dal av sommerhagen till en ridbana, som ligger vägg i vägg med hagen, så att säga. Min tanke är att jag ska börja rida henne där, då jag inte törs rida ut och ta med fölet, då jag är rädd att bebis ska springa ifrån mamma eller nåt, men jag kanske tänker knasigt?
Hur mycket längre bör jag vänta med att sätta igång henne?

du ska ha fölet i lina när du rider ut, min lilla hon går mer med dom andra än mamma, mamma är bara en mjölkcentral i hennes ögon.
Rida lite lätt i inhägnaden med löst föl kan du börja med redan nu, håll ett öga på hur trött fölet blir bara 

#5 Okej, tack. :)
(i inlägg #4 menade jag inte "dal", utan "del", haha) 
Och jag har en totalt motsatt åsikt, jag tycker att stoet ska få vara mammaledigt ordentligt efter fölningen. Åtminstone tills hon själv visar tydligt att hon är less på fölet.
Att rida och ha fölet med sig skulle inte ge mig något alls, eftersom stoet då har minst halva koncentrationen på var fölet är. Och ett ungt föl behöver inte mer träning än att springa runt själv i hagen.
Man måste också komma ihåg att stoets mjölkproduktion är oerhört näringskrävande, i 3-4e digivningsmånaden är stoets energibehov dubbelt så stort som normalt underhållsbehov och proteinbehovet är TREdubbelt mot underhållsbehovet. Om du dessutom rider under denna perioden måste ju stoet dessutom ha mat som täcker behovet för motionen också.