Hästars personligheter..
Vi i stallet såg för ett tag sedan en film om hästars personligheter, enligt Pat Parelli.
Sedan dess har det blivit mycket prat om det och vi har funderat över våra och de andras hästar.. Riktigt spännande. Och man lär sig förstå sin häst så mycket mer!
Vi har turen att ha en jätteduktig NH-instruktör i stallet som hjälper oss, så man lär sig hela tiden mer och mer.
Här är två länkar att kika på: http://www.parelli.com/content.faces?groupType=HORSENALITY
http://files.parelli.com/HorsenalityChart.pdf
Vad har eran häst för personlighet?
Min foderhäst är helt klart övervägande left brain introvert, men skiftar ganska ofta till right brain extrovert.
Puttar.
jag är ett Parelli fan jag åxå :) .
mina arab är mest RB extrovert, lite LB extrovert i vissa situationer.
mitt vbl ät väldigt LB introvert.
det som är väldigt bra med Parelli är att han inte bara kör med samma "träning" till alla hästar, utan tränar efter hästens personlighet!
det har hjälpt mig jättemycket!

Enligt vad jag har läst nu låter det verkligen som att min häst är LB extrovert ! Men vissa dagar är han även både lite LB introvert och RB extrovert:P
Hur blir man egentligen medlem i Parelli? Måste man vara det för att få tag på DVDerna eller? Är det Savvy Club då eller? Är standard medlem och har fått introduktionen men jag vill ju jobba m,ed min häst nu med alla manualer mm. Hur göööööör man? :)

Kalle stämmer inte till 100 på någon, men hmm… LB Introvert.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
min lånehäst är RB men mest LB introvert.
och den nya hästen verkar vara LB-RB extrovert :)
Det som är så kul är att när man vet hurdan personlighet just min häst har, så har man mycket bra tips hur man kan jobba med just honom!
TACK Pat o Linda Parelli för det!!!
Äntligen har jag hittat nått som stämmer med min egen filosofi :)

mycket intressant!
Försökte kolla hur Bellman är, men det är svårt då han är en oriden, knappt hanterad 3-åring som jag träffat endast ett par gånger.
Tyckte att på det lilla jag känner honom är han antingen LB eller RB extrovert.
#11 Jo, är ju lätt att se om de är extroverta eller introverta. Det svåra är att se varför de är det. Om de är rädda eller inte och sånt.

# 12, precis! Särskillt unghästar som man inte känner riktigt än heller. Fast vad jag sett är han nog inte den rädda typen, han är rätt kaxig fram tills mamma ropar på honom då han blir extremt mamma-gris ;)

#13 Hehe, då vet jag vad du har att göra med ;)

Jag tror att min märr är en salig blandning.. Nejmen, hon passar inte riktigt någonstans.. Och den där kartan kan jag inte öppna, eftersom jag har en dålig dator :P
/Natali
Sajtvärd Arabiska Fullblod
Horsenality-chart är verkligen en enormt bra "uppfinning".
Hur kan man jobba en häst som tex är RBE likadant som en häst som är LBI?? Det GÅR ju inte. De kräver ju helt olika träning.
Jag har läst mycket Parelli (och sett många dvd:er) och ju mer man lär sig om dessa horsenalities desto bättre. Det är verkligen grunden i all NH att lära sig det så gott man kan.
Jag har själv sju hästar så jag har allt från LBE till RBI.
exakt :)
Ett plus är att Pat och Linda är så himla duktiga på att lära ut åxå.
JAG HAR CA 20 DVD,ER SOM JAG GÄRNA KOLLAR OM O OM IGEN :)
ursäkta stora bokstäver
Jag saknar nr 1,2 och 3 i savvy-club dvd:er annars har jag alla. + en massa annat av Parelli förståss.