Brytet ut i bland vid longering
Min unghäst har ibland när jag longerat honom brutit ut och kastar sig bakåt, innan han gör det så går han som en klocka och allt funkar kanon bra. Kan det vara så att han tycker att det räcker när han bryter ut, måste avbryta longeringen när han gör detta, fortsätter jag så krånglar han hela tiden. Eller ska jag fortsätta och inte ge mig, ajaj ont i armarna..Tips??

Vet inte om det är rätt. Men nog skulle jag fortsätta tills hästen gör rätt en gång till iaf. Det tar ju tid att lära hästen vad man vill. Är det svårt så ta en medhjälpare till hands som går bredvid hästen och håller i grimman så att hästen inte kan bryta ut.
Carola

Oki tackar tackar
Ska höra med killen om han kan hjälpa till, jo jag käner att jag gärna vill fortsätta tills han ej bryter ut, det händer bara ibland, som om han tröttnar.
Men känner att om jag slutar när han bryter ut så vet han ju att om han gör det så slipper han…en ond cirkel antar jag..Men jag ska tasta att ha en medhjälpare till hands om det behövs.

Jag har hägnat en rund hage samma radie som logeringslinan = hästen kan inte bryta ut.
Sen är din häst ung och man ska inte hålla på länge med någonting, försök att känna av hästen och av brytt innan han tröttnar. Man kan då gå ut en sväng i skogen och sen ta ett kortare pass till. Byt varv ofta och fokusera på mer kort och intensiv träning av din ung häst. Min tre åring henne logerar jag max i 2*5 minuter och sida det blir 20 logering allt som allt.

japps, jag har inte longerat honom länge, max några minuter. Men ska prova att inhägna! =0) Som sagt han gör det inte varje gång. Tackar för tipsen

-Förmodligen förstår inte din unghäst vad han ska göra och ev. är du fel plaserad.
-Se alltid till att stå plaserad i mitten så häst och linförare bildar en triangel.
-Står du för långt fram plaserad och driver framåt blir det lätt "svårigheter med språket".
-Lycka till och se till att din säkerhet går först och du andvänder väll hjälm, handskar?
-Vi har alltid medhjälpare vid första tillfällerna..

Hejsan! Japps ska testa allt detta när jag kommer hem! Tackar så mycket för tipsen!