punda..:s
Det blir ju vanligare och vanligare att punda. Känner ni någon som pundar?
Där jag bor får man nästan leta efter folk som inte gjort det:S
Hur är det där ni bor?

Tyvärr fins dom överallt…det är sorgligt att se.
Jag har familjehem för sånna ungdomar och här på gården med alla djur mår dom bra och kan komma tillbaka till ett vettigt liv igen. Så håll dig till hästarna och andra djur och må bra du 
jag tycker punda är ett så fult ord..
haha punda… som att röka på osv? haha skumt ord..
jo massor i alla åldrar.
får en stackars norrbagge fråga va punda är?
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
#4 haha, jag vet inte heller..
:)
Shailina, att punda = göra droger. Allt från hash till amfet och annat….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
aha!
då hänger jag med :)
det lär nog va fler hälsosamma här i Ljusdal fortfarande, men dom finns ju i stort anntal även här skulle jag gissa
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
bor granne med en fd pundare…… och i vår byaffär så är det ne kvinna med fotboja som jobbar och en som också pundat innan. så dom finns litet varstans….
sen ska man inte glömma att nikotin är legaliserad narkotika…. så alla rökare är egentligne pundare dom också! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag måste tillägga att jag aldrig provat. Jag har inte tatt ett bloss på en cigarett heller:)
Känner ingen (vad jag vet), men man hör ju rykten om folk på t.ex. skolan som gör det.. Vet inte om det är sant, men kanske..

en utav mina bästa kompisar höll på med knark i ca ett halvår, slutade dock för ca. 9 månader sen. Min brorsa har gått på allt möjligt, egentligen vet jag inte om han har slutat än…
som sagt det finns många i min närhet iaf som håller på med sån skit, fattar inte hur dom kan. Visst för mig är det ok att feströka med knark är en annan sak.

Jag har ingen jag känner, eller iaf som jag vet, som håller på med knark. Satt och pratde om det på jobbet en dag och i stan är det tydligen vanligt, tex en 14:årig flicka som va långt ner i amfetamin träsket, stackare, kan inte ha det lätt… En tjej som jag träffat några gånger på fest hade fått nå i en grogg på en fest en gång och hon blev helt knas, såg henne själv, helt uppspärrade ögon och hon hade noll koll, hon kommer inte ihåg något av det själv, läskigt att se

Här kan nog folk inte ens stava till droger. Jag har då inte sett nåt iaf. Men jag är å andra sidan rätt naiv och tankspridd =)
Däremot på jobbet, där misstänker vi flera stycken. Det är inte för inte som nyanställda numera måste drogtestas för att ens komma innanför dörrarna! Läskigt om nån skulle va påverkad av nånting o det smäller… en truck är både tung o stor.
vi hade ju personalfest i lördags, och jag full och go som jag var, hälsade på en kille som jag så väl vet vem han är, "men hej hej hej på dig", och han tittade på mig flinade väl till lite och sa hej hej. min kompis mia tittar på mig och säger, du borde nog inte prata med dom, dom är inte så trevliga.
Näääänääää, säger jag…
…idag kommer mia på jobbet och säger, jo, du vet han du pratade med i lördags ? -aah, mike ?
-aa…han tog en överdos och dog på kvällen sen…
eh. vad säger man ?
jag har vetat så väl i flera år vem han har varit, vi tyckte alltid att han var så snygg, haha, han såg så mycket äldre ut än vad han var. så himla läskigt.
men sen tycker jag det är så stor skillnad på knark och knark, och i detta land räknas man som narkoman trots att man kanske bara rökt på ett par gånger ! vilket jag tycker är knasigt.
#8 woho, då är jag också pundare…
Hallå där, ska vi vara så noga så är det precis samma sak med alkohol.

jag är emot allt vad droger heter. jag vill itne ens ta upp diskussionen…
jag tror alla jag känner har iaf rökt braj. sedan är väl typ 50 % av dem som har tagit tyngre saker som E, svamp m.m. jag har inget behov av sånt.. tycker vin är super! =)
ja, jag också då slo.
och jag kan inget annat än hålla med dig om alkoholen heller.

Min kusin Har knarkat eller knarkar (vet inte så mkt för träffar honom inte så ofta).
Kan säga att det inte är så kul… =/
jag har en klasskompis som ses ofta nerknarkad nere på "plattan" i Stockholm…
fasen vad ledsen man blir 

Många i mitt umgänge knarkar mer eller mindre, alla röker och alla super typ varje dag, men jag röker inte , har aldrig provat knark, och dricker bara på helgerna, vissa faller inte för grupptrycket. ^^, Många tycker jag är konstig som inte röker, men jag bryr mig inte, varför slösa pengar på att ta livet av sig själv? Jag är nöjd med mitt liv. :D

#21 smart brud! :D

Min dotter är snart 18 år blir det i april nästa år. Hon varken dricker eller röker eller givetvis knarkar heller. När hennes klasskompisar röker så står hon och viftar med handen för att det luktar illa. Då fimpar dom säger hon.

hur vet du att hon inte röker eller knarkar gejsa?

Ha, ha inte så svårt att veta. Hon är ju aldrig borta tex. Hon tar bussen hem direkt från skolan om hon tex inte går en liten stund för att handla kläder. Där knarkar man inte. Och jag både känner och ser på lukten om hon skulle röka. Har ju själv rökt en gång i tiden.

hihi ja då förstår jag att du vet om hon skulle göra något! ;)
men du, min mamma har tjuvrökt i snart 15 år.. pappa vet inget.. man kan göra så det inte märks… :D

Det märks. Jag gjorde det själv när jag var ung men mamma märkte det ändå för hon röker inte. Han vill nog inget säga bara. Din pappa alltså.
Hon berättar ju hur otäckt det luktar när dom röker. Hur ståndmässig hon är så det är uteslutet.
hah gejsa, min mamma sa till min moster en gång, "om karoliina skulle röka skulle jag känna det på eeeeen gång!!" attans så självsäker hon var ;)
nä,men det är bra ifall din Elin inte gör nått sånt. :)

gejsa - jag tror helt allvarligt inte han vet om det. hon röker bara när hon är ute. tuggummi o läkerol o handkräm med parfym på händerna… :D
men hon verkar duktig elin.. du är säkert jättestolt över henne.
haha lisette, skönt ändå, min mamma, jag och min moster tjuröker alla för min mormor och morfar. ;)

Ja hon är duktig. Kämpar som sjutton för att försöka få Mvg och Vg i alla betyg. Läraren säger jämt att hon är så glad och duktig. Att alla i klassen ser upp till henne. Hon stöter aldrig bort någon som är utanför. Tvärtom så säger hon till att dom är löjliga i så fall osv. På helgerna måste jag säga åt henne att sluta läsa för att göra något annat i stället. Tycker att hon läser för mycket faktist. Så inte är det jag eller gubben som peppar på henne iaf. *ler*

#30 *garv* så det är inte bara min familj som är lite lurendrejare då? vad skönt att se.. :D
#31 ojdå. vad skoj… vad vill hon bli då?
haha, det är det verkligen inte ! :)

Hon vill bli lärare.
peppa henne lite från mig ! sverige kan behöva bra begåvade lärare ! :)

Mmm fast jag tycker nog att hon är peppad så det räcker. Vi måste ju säga till ibland även hennes lärare. *ler* Är nästan rädd för att hon ska bli förläst.
haha, på så sätt :)

Ja, hon är inte alls lik mig. Jag var skoltrött redan i 7:an.
skönt att hon vill något speciellt då, då kommer hon ju komma dit ! :) jag gillade nog skolan men gymnasiet var roligare, då fick man ju lixom välja själv. mm…bild i tre år :)
och vad blev jag av det ? gummiarbetare HAHA..

Ja, hon går ju i andra klass i gymnasiumet nu. Hon har ett år och nästa vår kvar. Sedan är det ju några år till för att bli lärare.

#39 det kan ju inte vem som helst bli.. ;)

#40, vilken linje går hon ? :)
haha lisette, nä, kanske inte ;) man måste ju ha fullständiga gymnasiebetyg och ditten och datten. haha. nä, men jag är konstvetare, nått snyggt måste jag ju kunna kalla mig. :)
hmmm… ja droger finns i alla samhällsklasser och överallt… Jag har ju levt nära droger nästan hela mitt liv.. Min mor arbetade med drogrehab så jag har träffat missbrukare sen jag var liten… Dock var de tvungna att vara "nyktra" när de var på kliniken så jag träffade ingen som var påtänd… Gjorde tonåren i en härlig förort… Har förlorat flera fd vänner till drogerna…
Senast var 01 då jag satt med en kille på IVA… han hade tagit en överdos.. vilket resulterade i andnigsuppehåll och hjärnskador… Han var helt hjärndöd så de stängde av maskinerna… Mycket jobbigt, han var varm och rosig, svårt att förstå att han var borta när man satt och höll honom i handen, han såg ut att sova….
Har en usk utbildning med psykiatri som inriktning, specade på missbruk…
När man bor i ett mindre samhälle får man passa sig… det är så lätt att tro att det inte finns men de kan sitta och röka braj i grannens källare och föräldrarna tror att min lille eller lilla håller inte på…
Det syns inte på utsidan vem som kommer att bli drogmissbrukare inte heller är man skyddad för att man lever svensson….
Jag har inte missbrukat själv… Dock är jag fd rökare och dricker, när jag inte är gravid, gärna ett glas vin eller två till maten!!

#42# Tror det heter Baf. Får sommarjobba på dagis bl a när hon har sommarlov med betalning.

#45, okeey :) har aldrig hört talas om den linjen ^^

Smbo heter den frågade min dotter nu. Vet du då? Det är barnomsorgsprogrammet här i stan som är specialutformat.

okejokej, som Barn och Fritid då ?! fast special :D
Tror jag vet då :)

Ja ungefär. Går du också i gymnasiet eller ska du börja samma som min Elin?

Jag går första året nu, på handel :) :D
#49 - Hälsa Elin lycka till från mig då.. ;)
#50 - :D Pang* Hahahahahaha.. Titta en get!! ;P

Jag har själv aldrig haft närkontakt med droger, däremot vet jag om folk som tagit det. Jag har aldrig varit med om att folk tagit det i min närhet i min vetskap och skulle definitivt inte accpetera det heller. Jag är totalt emot droger. Rökning och alkohol har jag däremot en annan syn på. Jag anser att är du så pass ung att du inte kan införskaffa alkohol eller cigaretter lagligt så skall du inte heller bruka detta. Jag kan inte svara för dem som enligt lagen kan få ut något av detta. Jag skulle själv aldrig komma på tanken att börja röka (eller för den delen ta droger) men däremot kan jag inte ärligt svara på om jag aldrig kommer att dricka. Jag kan däremot ärligt säga att jag aldrig tagit droger, rökt eller druckit under mina 17 levnadsår.
Emmelie
Sandra - SKOJAR DU MED MIG?? haha.. Bålsta är ju värsta Knarkhålan i Sverige.. Finns jättemånga som går på sånt skit.. En av mina "kompisar" gör det, tyvärr.. Hon är till och med hög i skolan ibland, skitläskigt att se.. Hon är i min ålder, 17 år.

Elin min dotter berättade i dag att hennes ena klasskamrat fyller 18 år i dag. Vet du vad det första hon skulle gå och köpa sa Elin till mig. Nej, sa jag. Cigaretter sa Elin. (Jag visste inte ens att man var tvungen att vara 18 år för att få köpa cigaretter.)
Hur har hon gjort förut då frågade jag. -Jo, då köpte hennes mamma ut cigaretter sa hon. Herregud vilka mammor. Dom köper ut gift så ungarna kan få cancer. Vad är det för föräldrar eg?????
Det var flera mammor som gjorde det sa hon. 
Gejsa- Nä, det är hemskt, det tycker jag också.. Men å andra sidan så hittar de i alla fall andra som köper ut åt dem om inte deras mammor skulle göra det..
#54 Säger som Eve, det är inte svårt att få tag på cigaretter/snus om man är under 18. Jag själv är 17, har rökt några år. Det är inga som helst problem att hitta någon som köper. Dessutom är det många tobaksaffärer som inte kollar leg.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ja, och det är ju jäkligt synd att det är så. För är det förbjudet så är det ju för att det är farligt för lungor osv…..

Kanske inte så smart o säga detta här på internet men min mamma köper ut ibland lite på systemet till mig. :P Hon tycker det är bättre att jag dricker det hon vet än att jag dricker ur andras som kan va HB. :D Och det är inga stora mängder…

min mamma gjorde likadant nina. hellre det än HB och jag kommer att göra likadant för mina barn. då vet jag vad de får i sig.. om de nu måste dricka.

Beror kanske på hur mycket man dricker alkohol. Är det bara ibland så är det väl ok. Jag tycker att det är värre med cigaretter.
Jag fick också dricka alkohol hemma. Mamma tyckte det var bättre att vara hemma än att sitta i skogen. Likadant rökningen. Men då var det ju inte förbjudet som det är i dag. Då kunde jag gå och köpa cigaretter när jag var 7 år. Det kommer jag ihåg att jag gjorde till min pappa nämligen.

#60# Rökningen hade min mamma aldrig tillåtit men jag hade samtidigt inte vatrit så dum så jag börjat med det iheller. :D
Idag kom A Non Smoking generation till min klass för 2:a gången ;)

#61# Nej, det är bra. Själv rökte jag ju tidigt. Började som 12 åring. Gick i 6:an för att vara tuff förstås. Jag hann röka i över 20 år. Ett paket om dagen. Usch jag undrar hur mina lungor ser ut nu.