Inridning av unghingst
Hejsvejs! Sitter hos min mamma 60 mil ifrån min underbara unghingst nicke..Har abstinens!Är ju van vid att vara i stallet varje dag, har bara hunnit vara här i två dagar och klättrar redan på väggarna..Suck bara åtta dagar kvar…Hehe
Men men nu till "tråden"
1.När är det "ok" att börja rida för instruktör, i dressyr och hoppning? (Har en tre åring som är sutten och riden på små rundor ute i skogen, har ingen paddock! Så man får rida i skog och på ängar, hehe.. har longerat och promenerat honom massor) 2. Vågar man ta tag i tyglarna när han "trotsar" och drar, ingen risk för att han blir hård i munnen eller "rädd för bettet"? 3. Hur långt vågar man gå, kan man börja träna trav i båda varven, att forma honom, träna galopperna osv nu när han fyller tre?
Detta är min första häst som jag rider in helt från grunden..Därför en aningen "korkade" frågor..hehe hoppas att ni har överseende med det…
Ha det gött!!

You can ride for an instructor when you like, tell them how old the horse is and what you have done with them… if they are any good they will give you lessions that are suited to you and your horse… hoipefully they will allow you and your horse to develope at the rate you need.
A horse does not become hard in the mouth through correct education they become hard in the mouth if you incorrectly full them around in the mouth …You must always be soft in your hands and give and take bend and flex this you can start with straight away…. your instructor should be able to help you with this and tell you when you are doing things incorrectly… That is why especially being the first horse you ride from the start of its education you should find an instructor who is highly recommended.

Tack så mycket för tipset! Ska kolla upp vilka instruktörer det finns på min ort! (Är nyinflyttad)
Ha det bra!

Vi kommer förhoppningsvis att starta vår ridning genom att rida för instruktör, ju mer och ju tidigare du får hjälp desto bättre. Du måste känna av hästen vad den är mogen för och gå långsamt fram, lite i tagen men att säga att då och då ska du vara där eller där i din träning det leder inte till något bra slutresultat och det är det som räknas. Sätt upp delmål och arbeta fram mot dom men låt det ta den tid det tar.
Sen är det ingen skillnad att ridain en hingst eller en annan häst det är samma princip. Jag är lite nyfiken på varför du har kvar honom som hingst, det är ju bekvämare att ha en valack och vad jag förstått så har han ju grå papper. Egentligen tycker jag att det är snällare att låta honom slippa sina drifter om han inte ska gå i avel.

Hejsan!
Hehe ja han är ingen blivande avelshingst direkt, hehe. Jag har haft kvar honom som hingst nu pga att jag ville att han skulle växa till sig och få lite hingst kropp. Sen har det inte varit några problem med hans "könsdrift" han har inte fattat vad han ska använda pickadollen till.. Han är så pass snäll och lugn i sig själv att det är därför jag "sparat" honom. Men han skall kastreras.

Jag har inte problem med min hingst heller men grannarna tror att han är livsfarlig och att han kommer att rymma och
. Ändå är det deras ston som rymmer till oss…nu ska han visas som hingst så mina grannar får vänja sig.

#4 Lite "myt" är det att hålla hingstar längre för att få dem "finare" , valacker blir oftast större och rejälare faktist.
-Men som mitt svar på dina funderingar är att ta god tid på dig nu under vintern,våren och fram till sommaren och få honom van vid ryttare och kunna gå i alla gångarter, därefter som 3,5 åring sensommaren, hösten börja "kräva" lite mer.
-Och använda vintern till mer och mer riktiga tränings pass.
-Men ta hjälp av instruktör för vägledning och formning av din fina unghäst redan från början om du känner dig osäker.
-Eller lämna honom på tillridning till sommaren.
-Lycka till massor!
mvh Linda