Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1093 ggr
davidia
0

korsförlamning..

hur påvärkar korsförlamning hästens rygg och bakdel.eftersom det finns båda svåra fall av korsförlamning och lätta?vad lång tid tar det innan det släpper?

mazze
0

har hästen korsförlamning el misstanke om det så bör man ta blodprov inom 1 dygn för att se hur pass stor skadan är. Vid mkt lätta korsisar så kanske de inte ens märks medans dom vid en kraftig börjar svettas, kuta rygg o bli ovilliga att gå framåt.

Att säga hur lång tid det kommer att ta att bli bra igen beror ju på hur svår skadan är.

davidia
0

arne fick korsförlamning i onsdags men vet ska komma och ta blodprov på onsdag.

mazze
0

Ok, men det bästa är att få provet gjort inom 1 dygn sedan tar man nytt prov om ca 10 dgr för att se hur bra det gått. Du har inte masserat el något över korset på honom?

davidia
0

såhär står det på pappret hon skrev ut åt mig.=varmt över rygg."massage"=rykt 2 gånger per dag.jag borstar hela hästen men inte direkt mitt på så hårt  då jag märkt att han drar öronen bakåt och att han även har ont i bakbenen.

mazze
0

Du ska absolut inte massera över korset men håll honom varm.

davidia
0

ja han har fleece täcke på sig dygnet runt.men vad lång tid tar det tror du innan det går över i ryggen?

mazze
1

Det kan ju inte jag svara på, vet ju inte hur svår han har haft. Men är värdena bara ok så kan du säkert börja skritta honom men viktigt är att man tar det väldigt lugnt vid igångsättning. Har du dragit ner på kraftfodret någonting?

davidia
0

han får bara hö.han har boxvila i 14 dagar så han får bara skritta 2-5 minuter per dag när han är pigg.