Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 729 ggr
Rexona
0

Kontroll på sommarbete

Jag undrar hur ofta ni kollar era hästar på betet, är det varje dag eller bara de dagar ni rider. Hur kollar ni? Tittar bara så de lever eller kontrollerar fästingar,insektsbett och kratsar hovarna?

sus-sharon
0

mina går på bete runt huset, så jag har full uppsikt precis när som helst=)

går runt i hagen varje dag och kontrollerar hästarna för insektsbett, brukar också lyfta hovarna (men kratsa behövs inte). fästingar existerar knappt där vi bor, så det brukar inte direkt vara något problem.

däremot brukar det vara skitmycket broms, och då får hästarna komma in några timmar när det är som värst.

kollar också vattentillgången och hur det ser ut i vattenkaren, fyller på 1-2 ggr varje dag och tömmer och skurar karen varannan dag.

varannan dag går jag hela varvet runt hagen och kollar upp staket, tråd, eventuella överslag eller om det ligger något i hagen som inte ska vara där.

vid hagbyte (ca varannan vecka) mockas den hage hästarna gått i ut helt.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Lorita
0

Det är faktiskt lag på att se till dom varje dag, mina går hemma så det blir flera gånger dagligen. Nu när det är varmt byter vi vatten morgon och kväll Flört just nu står/ligger dom i vindskyddet, svalt och gott Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Marrsson
0

Vi kollar varje dag och byter vatten. Under tiden som vi tappar upp vattnet så kikar man över hästarna och ser över staketet.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Smex
0

Vi är några stycken som byter av och kollar hästarna varje dag. annars så har vi hon som bor och äger betet (men har ingen häst) som ser till dom varje dag.

men då tittar vi på hästarna efter bett och liknade och sen är det att checka av hur deras bajs ser ut. vattnet fylls på då det är tomt annars så skuras hinkarna en gång i veckan.

Cilla89a
0

Flera gånger varje dag, eftersom jag har dem hemma.
Hästarna skall ha miniraler, och sedan visiterar jag alltid, smöjer/sprayar mot insekter.
Och vattnet skall också kollas varje dag.
Sedan rids Brimad.
Så det är inte annorlunda gentemot vintern, förutom att dem går ute dygnet runt (inte ännu)

När vi bodde i stan och hade Japp uppstallad, så var jag alltid på betet en gång om dagen och såg till att han mådde bra o.s.v.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AusaBausa
0

Kollar dem varje kväll..kollar vattenmängd och om de har fästingar o dyl. Går inte runt i hagen o kollar den.

Dock är hagägaren hemma så han/hon kollar dem flera ggr per dag hästarna..

HannaT
0

Jag kollar Kalle varje dag.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Repoort
0

Har hästarna hemma så är ute och kollar dem dagligen. Ryktar bara de dagar jag rider. Annars klappar jag dem över kroppen och kollar att skor och hovar är ok.

Fästingar är än så länge inget problem här i norr

jen
0

Jag har också mina hästar hemma, så jag kollar till dom 3ggr/dag eftersom Min ena häst är väldigt känslig för knott också

J-Parnebo
0

Jag kollar min hästar varje dag, det kan vara runt 1-2 ggr per dag jag kollar dom, ibland fler om jag är ute på promenad.
då kollar jag igenom dom, om dom har några bett, så att skorna är kvar, att dom inte är svullna någonstans och självklart lite gos där imellan