Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1423 ggr
PimTheGreat
0

Ömmar fram

Nu vet jag inte vilket ben jag ska stå på när det gäller Pim. Han har blivit MKT sparsamt riden nu och ömmar ändå fram. Han är jätteglad och VILL verkligen, men tydligen mer än vad benen klarar av…..han sätter ner sina framhovar jätteförsiktigt även vid tömkörning, så inte bara vid ridning. Har haft hovis ute idag som lagt gummisula, med silikon under, för att se om det kan hjälpa honom något. ATG kliniken får jag ej tag på och de har ej ringt mig tillbaka. Vet inte riktigt mer vad man kan göra för honom.Allt jag skrev innan…löshoppning. longering m m = går defintivt ej på pojken….. Kan det hjälpa med liniment efter ridning? Kyllera? Lindning? Finns det ngt för att han ska kunna få vara med som promenadshäst??? Vill ju inte att han ska gå och ha ont, annars finns kanske bara en utväg kvar och den vill jag knappt tänka på……Vad tror ni??? att endast gå i hagen skulle inte funka för honom, han har alldeles för mkt huvud, vilja och energi kvar…han skulle explodera…. Suttit och funderat hela kvällen här nu och nu vet jag inte vad jag tänker längre……

1111
0

Har han ont av att bara sätta ner hovarna - sitt inte på honom! Är ju MER vikt och mer belastning för hästen…

Är ni säkra på att det värkligen sitter i hovarna och itne någon annanstans i kroppen..?

NinaToy
0

hade gjort en utredning på honom om du inte redan har gjort det, min förra ponny ömmade på båda fram pga sadeln som tryckte och det hade sedna gått ner i benen. Ålder på hästen? Så länge hästen har livsglädjen kvar så ska man INTE avliva de enligt mig.

shirley
0

svarar åt sofie. han är 17år. vi har uträtt honom just därför vet vi var de sitter idag. innan visades symtomen i ryggen, å vi kom fram att det satt i hans ben. han har ju förslitningskador kotan fram…… va också innan reaktioner i knäna fram å ena hasen bak.

förslitningsskadorna försvinner ju inte….. vi har fått i uppgift att pröva oss fram å se vad han klara för ingen kan ju lova vad han klara… å nu vet vi inte vad vi ska göra för lilla pimmen???????

1111
0

Har han ont av att bara gå & det är uträtt att det inte kommer gå bort, skulle jag nog ta bort honom, ja. Håller han inte för arbete eller ens att bara gå runt och det finns chans att han står och har ont hela tiden, vad för livskvalité ger det honom..?

shirley
0

det går ju bättre på mjukt underlag men det är omöligt att rida på hela tiden där vi e iallafall…..

#håller nog tyvärr med…. snyft. men om en häst är halt på tex båda fram måste du ju kunna se ut som den ömmar????? lättare att se när det är ett tycker jag……

1111
0

#5 Är lite skillnad mellan att vara halt och bara öm i hovarna, men det kan ju se lika dant ut, absolut om hästen har problem i rygg och bak desutom och om hältan inte är alltför stor…

Men han är alltså inte utredd så att ni säkert vet att han är halt på båda fram, eller?

shirley
0

jo han är utredd….. inget i ryggen visade bara sina symtom från benen där…. jag fundera på om han kanske tom är hal igen i båda fram……. eller om han "bara" ömmar….

shirley
0

vi får ge honom lite tid me de nya skorna…. ömmar han "bara" kanske de hjälper… de se vi ju fort… han vill ju så mkt stackarn!

PimTheGreat
0

Ser ni skrivit en del….tack för hjälpen. En sak jag funderade på när jag läste ett annat inlägg här. Varför har inte Pim blivit utdömd då han har skador som aldrig kommer att försvinna? Eller han kanske blir det nu när jag pratar med ATG och berättar att han inte ens klara lätt arbete för att han ömmar…. alltså jag vet inte vad jag ska tänka/skriva nu. Känns som allt e hopplöst, att det bara finns en väg ut för Pimmen ska sluta lida…….

NinaToy
0

Har han livsglädjen kvar så skulle jag inte avliva honom. Kan ni inte gå ut på promenader? Har sett så många ponnyer och hästar i mitt liv som avlivats helt i onödan därför är jag helt emot det sålänge hästen är glad och trivs.

NinaToy
0

Min kompis ponny dömdes ut, är 17 år och de har lämnat henne på foder hos en liten tjej som vill ut  och skritta och rida henne lätt. Det går jättebra…

Shailina
0

jag räknar med ni har kollat han inte är skodd för trång i alla fall

nu finns det ju så många boots av olika karaktärer så att järnskor kan bytas ut om man vill det, boots där man även kan lägga inn sulor så hästen går på moln och sådana saker. kan detta va nåt att tänka på?

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

PimTheGreat
0

#12 kan du inte berätta lite mer om de där bootsen. Inte hört talas om det innan. Vad kostar sånt

Shailina
0

#13: jag använder sådana boots på min egen varmblod för att undvika vanliga skor :) hon går med andra ord barfota. Jag köper easyboots och skruvar i broddar i dom för vinterbruk, till alla 4 ben

Sen skal jag köpa ett par boots som jag inte sätter i broddar som jag kan använda på våren/sommarn. Hon med ömmar sig fram. Inte så mycket att hon går försiktig, men äfter ett tag när vi rider/promenerar utanför ridbanan så vägrar hon gå tillslut. Med dessa kjänner hon inte stenar rakt på strålan.

Vad jag har förstått värkes sulan på en häst när man skor med järnskor. Detta för att järnskoen förhindrar att marken kommer i kontakt med sulan och dödt vev slits inte bort så som det gjör från naturens sida. Så hovslagaren får värka litegrann av sulan.

Detta igjen medför att sulan blir tunnare enn den från naturens sida va tilltänkt att va. I normala fall brukar inte hästar ha nåt besvär sedan skoen tar av for stöt. Men några hästar kan ömma sig läste jag i en hovslagar artikkel i nån hästmagasin nån gong.

Du kan ju sammanlikna med din egen fot. Sedan du går med sko till vanliga fall är huden på din fot mjuk. Om du skulle tagit av dig allt och gått barfota skulle du utveklat tjockare hud på foten direkt, men inget skulle va dödt sedan det nöts bort av att gå :) 

Men boots.

Det finns flera olika slag. Easy Boots är nog en av dom mäst kjända. Den är av hård gummi, och om hästen inte går med den annat enn när man skall rida varar dom snabbt några år. Dom är beräknat en livsläng på ungefär 3-4 mnd om hästen skulle haft den på hela dagen och inte på natten. det går att fylla dom med medicin om hästen behöver det (ett stall hadde dom bomulstuss med jodopax i, satte booten på hästens fot, för att kurera en hovböld tex, dom hadde ingen tillgong på ren paddok)

Du har Old Mac

Du har BoaBoots

Easyboots är dom billigaste. www.easyboot.nu tar 360 kr pr boot om du köper dom låga.

Dom finns med gaiters monterat på, då kostar dom 460 kr pr boot hos easyboot.nu. gaitern skyttar balen och karleden litegrann och förhindrar även en stor del sten och smuts att komma inn i booten.

I booten går det att lägga två olika sulor. paddar nästan. Dom minskar storleken på booten, den stimulerar strålan (bra för strålröta eller fånghästar som behöver stimulans för bättre hovväkst säger vet) och dämpar även for stöt från stenar fïor kjänsliga hästar.

PHUH :D

jo altså, jag är inte en sådan som skriker "alla hästar SKA gå barfota", det får var och en bestämma om för sin egen häst själv, men tänkte i alla fall berätta att sådana boots finns om ni vill prova i alla fall :)

Om det skulle va fallet att han är skodd för trångt tex, eller bara helt änkelt ömmar sig så kanske detta kunne va nåt man kunne fundera på en ekstra tanke i alla fall :)

― J.R.R. Tolkien

shirley
0

vet min kompis ha nåt sånt… men min fundering är kan man verkligen passa utt dem exakt för hästens fot? foten växer ju me å de gör inte bootsen…… e det bekvämt för hästen…

Shailina
0

Min nikita klagar inte i alla fall :) Dom har olika storlekar, från 000 till 7, och man får ju få hästens hov värkat äfter som den växer. Min stallägare värkar sina själv, hon berättar hon raspar litegrann varje 14 dag. Oftare behöver hon inte raspa, då behöver hon inte ta många millimeter heller, men mer sällant så börjar bootsen bli trång.

Sen går det ju att justera storleken med spennan och vaiern man spänner inn dom. Hennes hästar trivs bätre barfota enn med skor säger hon. Jag tror nog kanske det stämmer, men jag säger absolut inte att det är fel att sko med järnskor altså, som jag sa tidligare tycker jag var och en får avgjöra själv va som är bäst för sin häst på den punkten :) När jag fick Nikita hadde hon gått barfota 10 år, så hon fick helt änkelt bara fortsätta med det hos mig, men jag vill inte halka på isen när jag rider, så då har jag anskaffat sådana med broddar :)

― J.R.R. Tolkien

PimTheGreat
0

oj detta var nåt att bita i. kan kolla med vad kliniken säger imorgon och tror.hon var på kurs idag när jag ringde. själv vet jag inget om detta med boots. vet ingen som har det heller….. men helt klart nåt att kolla upp och prova om kliniken tror att det kan vara en lösning

Shailina
0

ja om det kan va med och gjöra att din häst mår bättre i sina ben skulle ju inget va bättre enn det eller hur :D Jag hoppas detta kan va av nåt hjälp :)

― J.R.R. Tolkien

PimTheGreat
0

finns det något jag kan göra för att pim inte ska behöva ha ont och kunna finnas kvar hos oss och kunna arbeta lite så får det kosta vad det vill…..men jag släpper den frågan till experterna på kliniken så jag inte göra något som förvärra för honom, de vill jag absolut inte. tacksam för alla råd jag bara kan få…sen efter det kollar jag med kliniken

Shailina
0

det tycker jag du skall gjöra, om Kliniken tycker du kan prova så kör på! :)

― J.R.R. Tolkien

PimTheGreat
0

Det ska jag absolut göra isåfall….var finns dessa boots att köpa? Speciell stl man ska kolla då med hovis eller?

Shailina
0

du får köpt dom fler ställen :)

http://www.easyboot.nu är dom billigaste på easyboots som jag har hittat

sen har du http://www.naturligahovar.se som för även boaboots och oldmac (om jag inte minns fel)

Old mac får du väl även köpt från hööks om jag inte mins fel

men jag tycker hon på www.easyboot.nu är jättetrevlig och hjälpsam i alla fall. Storleksguide har hon även på sin hemsida

Hur du mäter: ta ett skyvmått  och mät bredden och längden på hoven. Gjör detta 3 gonger och dra ett gjennomsnitt.

Det kan va du behöver en storlek fram och en annan storlek bak då bakhovar ofte är mindre enn framhovar :)

Som sagt, om du lägger i en sula blir dom även trångare, detta funkar bra om hästen är bara 1 mm eller två för stor för en storlek 2, och därmed må ha en storlek 3a, som då lär bli stor om foten. En iläggs-sula minskar storleken en del :)

― J.R.R. Tolkien

Shailina
0

hur går det, Pim?

― J.R.R. Tolkien

PimTheGreat
0

De har inte ringt mig tillbaka från ATG. När jag ringer så är hon upptagen hela tiden. Ska ringa på måndag igen…suck

Shailina
0

en sak jag glömde nämna är att du behöver inte nödvändigvis dra av järnskor för att använda boots på utsidan. I alla fall Old Mac är gjord för att använda även tilsammans med järnskor om man behöver, jag skulle tro samma är för easyboots och BoaBoots med :) Med andra ord kan det användas som ett tillägg!

― J.R.R. Tolkien

horspawer
0

Jag var jätte orolig för min häst när han var ömfotad..det kom och gick och jag blev inte klok på det men är hovis la i gumisulor märktes det skilnad redan nästa dag. Så ha tålamod och gör inget förhastat hoppas att det blir bttre:)