Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1242 ggr
SSAA
0

Ett litet problem...^^

Hej jag har ett litet problem…

Jag har länge letat efter en medryttar/foderhäst-ponny

nu har jag hittat en annons som jag gillar, ett 5 årigt d-ponnysto som tyvärr inte har blivit inriden pga sjukdom i familjen. Grejen är den att jag inte vet om jag är redo eller tillräckligt duktig för att rida in en unghäst…

Har ridit i ca 7 år på ridskola men en massa arbete och medryttarhästar däremellan så jag vet hur allt sköts.

Känner lixom att man vill hästens bästa, vet att ingen riktigt kan svara på att jag är duktig nog eller så utan vill veta vad ni tycker om att unga ryttare rider in hästr och liknande…

Julia-Sirocco
0

Svårt att säga om du är duktig nog… Du har ju ridit länge och verkar ha ganska stor erfarenhet, men det är svårt att veta när man inte har sett dig rida eller så. Känn efter själv om du tror du klarar av och fråga någon du rider för eller har ridit för. Det är ju ett väldigt ansvar och man ska kunna väldigt mycket för att kunna rida in en häst.

Jag tycker i alla fall att du ska fråga någon som har sett dig rida. Dom vet!

SSAA
0

#1 tack, jo jag har frågat ägaren till min gamla medryttarponny vilken i nte va speciellt lättriden…

Den kommer att stå hemma hos ägaren så det kommer inte bli lika mycket ansvar som en egen…

Alex
0

Hur länge du har ridit anser inte jag har så stor betydelse, frågan är om du har någon unghästvana? Och vet hur man förbereder inför och rider in en häst? För ska du rida in en häst bör du ha varit med och hjälpt till vid inridning av en eller flera hästar, är min åsikt. Hästar är ju dessutom olika, så kan du hantera det hela om hästen inte är en ängel och accepterar allt nytt?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SSAA
0

#3 hur länge jag har ridit kan bara ge en hum om att jag inte sitter och sparka på hästen och sådant.

Jag har tagit hand om en häst som är ungefär som en unghäst, rädd för nya saket och väldigt pigg^^!

hoppas även att jag kommer få till viss del hjälp av ägarna med henne nu till att börja med sp vi får hoppas att det inte är något problem, oxå att jag får tag på en bra tränare som kan se vad/om jag gör fel.

Alex
0

#4 Fast hästen är ju inte inriden, vilket jag tolkar som att den inte kan hjälperna, troligtvis inte haft ryttare på ryggen, kanske inte ens sadel eller annan utrustning. Då har det inte så stor betydelse om man suttit på en häst som beter sig som en unghäst. För att rida in en häst är inte samma sak. Går något fel vid invänjning av nåt så kan det mer eller mindre förstöra hästen för livet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SSAA
0

hästen har haft både sadel och ryttare på ryggen och har börjat lyssna på hjälperna men det blev ingenting mer då ägaren drabbades av en sjukdom. Men jag har skrivit till henne nu och så får jag se vad hon säger. Man kan ju iallafall hälsa på henne och se hur hon är

SSAA
0

Förlåt fel av mig, borde ha skrivit under inridning eller liknandeSkäms

Alex
0

Ja okej, då blir det ju litet annat läge. Glad Då kan du nog bara själv avgöra om du klarar av det eller inte, om du inte har någon ridlärare/tränare du kan rådfråga. Eller kolla med ägarna till hästen hur mycket de kan vara med och hjälpa till.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SSAA
0

# 8 Okej, tack för råden, det är ju alltid bra att veta riskerna! ^^

Lorita
0

Får du stöd och hjälp av ägaren eller ska du fixa det själv?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

SSAA
0

Det vet jag ine ännu, men kommer nog inte gå med på att göra det själv!

Lorita
0

#11 är det så att dom behöver en liten ryttare och är med som stöd, så är det så jag rider in mina (små) och då kommer du lära dig massor Skrattande om ägaren vet vad den gör så klart Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

SSAA
0

jag hppas det me :) jag vill utvecka hästen men även utvecklas i min ridning :)