Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5449 ggr
lisette
0

ekollon

stämmer det att ekollon är giftiga för hästar? jag hade ingenaning om det, det var en jobbkompis som berättade det för mig.

vilka växter/bär är med giftiga för våra vänner?

E_hjo
0

Ja, ek är ju farligt så då borde väll ekollonen ockå vara farliga. Eller?

Hmm.. Något jag vet är Idegran och Belladonna som är farligt…

elin
0

Smörblomma e giftigt också

/Elin

E_hjo
0

Juste ja… =D

zimba92
0

japp det är dom, vet om hästar och ponnies som har dött av att ha ätit ekollon.

[slo]
0

Oftast rör hästarna inte ekollonen, men det har hänt. I ett stall jag hade häst i förut hade dom ekar i hagarna, men hästarna rörde inte ollonen ;)

bebbe
0

jag har ekar i mitt största bete, men har inte sett att hästarna rör dom, hästar brukar veta vilka växter som är farliga, t.ex så står alltid smörblommorna kvar även om betet börjar tryta

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

Men ekollon tycker dom är gott. Får dom bara smak på det så kan dom äta av det och dö.

Hanna-D
0

Oftast så äter dom inte ekollon. Får de däremot smak på dem finns det en del hästar som blir beroende. Vi har en halvblodsvalack som är "ek-beroende". Då får man passa sig för allt som har med eken att göra - löv, rötter, bark osv. Inte bara ekollonen alltså.

Vi upptäckte detta när han fick kolik och vi började fundera på vad det kunde vara som han stoppat i sig. När vi sedan släppte ut honom igen såg vi vad som orsakat koliken…

trex
0

Min häst äter ekollon,han bara älskar det,går upp jättemycket i vikt på höstarna när ekollonen faller av,av gamla bönder,och veterinär,är det oftast inte farligt om djuren inte går över till en diet av enbart ekollon.Dom kan få berusningssymton också-har jag hört.

Har haft sammanlagt 5 hästar alla käkade både bark-löv-rötter och ollonen.Ingen har mått dåligt av det,tur?

Peppe
0

stormhatt ska visst vara vääldigt giftigt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[slo]
0

#10 aldrig hör talas om… Är det en svamp? :P

jen
0

ekollon är giftiga, även smörblomma och gullregn.

det här läste jag för ett tag sen där det står lite om växter på betet.

http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/1.asp

gejsa
0

Ja, jag skulle aldrig låta dom äta av det Anita! Det är livsfarligt. Det skadar njurarna bla. Du märker det inte förrens hästen är så sjuk så njurarna är nedsatta. Då är det för sent. Dom gillar även bladen och skotten med som är giftiga. Har man ek i hagen så ska man såga bort trädet eller omringa det med tråd långt ut så inga hästar kan äta av varken ekollon eller från blad.

Har läst om flera hästar som fått avlivas för att dom har ätit av ekollon.

Peppe
0

#11 hahaha jadu…hur e de me naturkunskaperna egentligen ;)

det är en blomma, kan bli uppåt 120 höga iaf och är vanlitgvis rosa/vita eller vita. sitter massa "klockor" i en lång rad längst upp.

Peppe
0

björnloka oxå

gejsa
0

Här kallar vi dom digitalisklockor. Har du hört talas om dom slo?

jen
0

ajabaja! geisa, man får inte såga ner en ek! dom är fridlysta.

man får helt enkelt sätta upp stängsel runt om så att inte pållarna kommer åt dom.

gejsa
0

Va! Det hade jag ingen aning om att dom var. Så om dom kommer upp mitt i hagen får man då inte såga ner dom? När man har egen mark? Tja, får jag välja mellan en död ek och en frisk häst så bryr jag mig nog inte om det iaf ärligt talat. hehe

lisette
0

mer som är giftigt?

linnea, en artikel hade varit skitbra om detta

Wiemona
0

Sprängört lär vara jättegiftig. Hittade en dålig bild på den i nån gammal bok, påminner lite om hundkex. Tror den växer bäst vid åar…

[slo]
0

#14 blommor och blad intresserar mig inte det minsta faktiskt, så jag står för att jag inte ser skillnad på det ;)

Om det är sånna jag tror så kallas dom rävsvansar eller lupiner här :P

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

haha, ja inte är det lupiner iaf…

trex
0

Tyvärr kan jag inte bestämma det själv,men nu har våra hästar bytt hage,och andra hästar fått våran.

Lorita
0

Ekollon är giftiga, kan skada njurarna på hästarna och det kan ta flera år innan hästarna blir så dåliga att dom dör. Men kan kratta runt eken när den tappar ollonen och få upp dom flesta och då kan hästarna gå i hagen utan problem.

Digitalis, fingerborgsblomma är giftig och det är bladen, den ökar hjärtrytmen och digitalis används som hjärtmedicin på människa.

En annan växt jag vill varna för det är idegran  , några få barr kan döda en häst, något att tänka på när det är dags att julpynta.

Giftiga växter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jen
0

tycker den här tråden är aktuell. så jag puttar lite…

vet någon pm stånds är farligt för hästarna?

Jag har hört att de är giftiga för hästarna tom om de hamnar i höet

Chestnut
0

#25 Stånds är giftigt..

Jätteviktigt att i kollar över era hagar och kontrollerar att hästarna inte äter ekollon!! En av våra var riktigt nära på att stryka med…

Med vänliga hälsningar
Chess

Lorita
0

#25 var det inte det det stod om i tidingen hästen? jag får kolla när jag kommer hem i kväll.

jen
0

#27 vet inte. jag har inte den tidningen.

Men jag har för mig jag har läst eller hört om att stånds är giftigt T.O.M när det har torkat

Sehvrin
0

#13 Man får inte såga ner ekar hur som helst, åtminstone inte om de är stora, då stora ekar har höga naturvärden knutna till sig.

Här i Linköping är många hagmarker fulla av ekar och vad jag vet så är det inga stora problem med ekollon och ekförgiftning. Och det är både ko-, får- och hästhagar jag sett. (Har inte själv häst här i Linköping)

#25 Stånds (alla arter) innehåller pyrrolizidinalkaloider, vilket tydligen orsakat dödsfall hos hästar: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/senec/senejac.html

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

jen
0

#29 där var svaret!  tack!

lisette
0

#29 usch, jag kan verkligen inte sånt här med blommor. kan du inte ta en tripp till skåne och gå över min hage? =)

hestellen
0

Jättebra tråd! Dock är jag SÄMST på växter och blommor..Skulle också behöva nån som går över mina hagar.. Visserligen har dom ju överlevt hitils, men har man otur så…

Caspianowner
0

Ekollon är giftiga. I höstas blev vi av med en liten 1 åring.

Här en bild på stoet som vi slet med i 2 veckor. Hon hade mkt dålig aptit vi försökte med allting. Kliniken tog en massa prover inkl parasiter och mkt annat. Man misstänkte någon förgiftning, men till börja med kunde vi inte komma på någonting hon kunde blivit förgiftad av. Vi upptäckte senare en mindre ek som hade släppt drösvis med ekollon.  Vi tog omedelbart bort hästarna där. Ytterligare två växande unghästar var drabbade, men repade sig, medan vi aldrig såg någonting på de äldre hästarna. Men de hade givitvis kunnat stryka med om de fått gått där en vecka till, eller två.

Det som är märkligt är att de har en oerhört stark aptit på just ekollon.

Sänder med bild på våran helt bedårane lilla 1 åring ett par dagar innan hon lämnar oss. , .

och Sänder med här några bilder på ekollonen från den hagen. För er som nu är osäkra på hur de ser ut.

Caspianowner
0

Bild på ekollonen från våran hage.

Caspianowner
0

En bild på eken de sista minutrarna på fast mark. Hjullastaren står i väntan på att få samla ihop delarna när eken sen var i bitar.

Kan tillägga att eken var inte lätt att såga itu. Trotts en skogshuggares utmärkta proffsmaskin., med dessutom splitterny kjedja.

jen
0

#33 stackars liten :(

såg verkligen inte ut att må bra.

Caspianowner
0

Här en bild på stoet ca 6 veckor innan insjuknandet.

Chestnut
0

Jag har upplevt att informationen om ekollon är bristfällig, många vet inte att de är dödligt giftiga. Är bara glad över att våran överlevde, han var bra nedsliten ett tag..

Med vänliga hälsningar
Chess

PillanN
0

Ett väldigt bra tips för att hästarna ska hålla sig från ekar och andra träd är att pensla på ordentligt med tjära.

Vet ingen häst som har gett sig på tjärade träd än så länge,sen skadar det inte träden heller.

Min erfarenhet/Mvh Pillan

Lorita
0

#39 det är nötterna som vissa hästar gillar mycket och som är dödande.

Caspianowner
0

# 19

Om ni får ihop en artikel om giftiga växter och tar upp om ekollon. Så får ni om ni vill, använda mina bilder. Även bilderna på stoet vårt, som visar hur illa det kan gå. 

PillanN
0

#40 Jo.jag förstod oxå att det var nötterna.Jag menade bara att dom brukar hålla sig ifrån träden pga av lukten och nötterna faller ju nedanför.Tänkte bara att det funkat för oss då dom även låtit bli nötterna då.Eftersom dom är så farliga vill man gärna dela med sig vad som kan vara bra att prova,inget illa menat