Vi -då och nu
När jag fick hem Crackson visste han inte vad ordet dressyr betydde, och ännu mindre sammarbete. Första gången jag red honom på ridbana tog det ca 15 minuter för honom att ens följa fyrkanten, och ännu längre att klara en någotlunda runt 20-meters volt.
Under senhösten/vintern fick han för sig att han helt enkelt inte ville lyssna på mig längre. Han stannade mitt under arbetet och VÄGRADE gå frammåt. Jag fick lov att peta till honom med spöt vilket han inte gillar, så följden av detta blev en himlans massa spark och bocksprång. Detta kunde upprepas säkert 4-5 gånger under ett träningspass. Jag var helt slut! Jag visste varken ut eller in. Ett tag funderade jag på att lägga av med hästar helt, men tack och lov rotade sig aldrig den dumma idén. Jag gjorde helt enkelt det jag var tvungen att göra -skaffa hjälp! Jag började rida för instruktör varje vecka, och till min lättnad började problemen försvinna, ett efter ett. Det började till och med gå bra, så pass bra att jag fick tillbaka ridglädjen och började gilla, rent av älska, att rida honom. Han har inte stannat en enda gång på säkert 4-5 månader nu, och det känns fantastiskt! :)
Nu har jag haft honom i ganska exakt 8 månader, och det är dessa månader som kommer ligga i stor grund till en stor del min framtida ridning. Det har börjat gå så bra och vi har utvecklats så otroligt mycket, att det kommer bli jättejobbigt att behöva förlora honom i höst.
Jag har fått massor med beröm för min "fina", "orädda" och "välutbildade" travare, från folk jag aldrig tidigare träffat. :) Såna kommentarer kan man aldrig få för många av!
Detta är nog ganska ointressant för er, men jag ville bara skriva av mig lite :)

Har varit nästan samma sak för mej! Då min häst inte ens kunde fatta vänster galopp, var rädd för exakt ALLTING! Väldigt kul när det går frammåt!
Vad vacker din häst är =)

#1 Det är otroligt kul. Allt känns så meningslöst när ingenting fungerar.. Å tack så mycket! :)
din häst är så otroligt vacker! :)

#3 Tack. :)
Inte alls ointressant, bara inspirerande att läsa! Bra kämpat tycker jag.

#5 Kul att höra, å tack :)

Härligt att ni "klickat" varför blir du av med honom?

#7 Ja, det är jättehärligt! :) Jag har honom bara på foder sedan augusti 2008, och kan inte ha honom längre än till september, då vi nyss fick fått föl, så jag kommer varken ha tid eller plats för honom sedan. :(

#8 ja så är det ibland. Men ett lärorikt år för er båda ser det ut att ha varit :)
Då kan hästägaren glädjas åt att du gjort ett fint jobb med deras häst - det måste kännas bra att lämna tillbaka hästen med lite bättre utbildning i bagaget än när den kom!

#9 Jo, tyvärr är det ju så. :/ Det har varit ett MYCKET lärorikt år! Har nog aldrig ridit en häst som har varit så upp och ned, haha. ;)
#10 Jag hoppas det. :) Jag är jätterädd för att ägaren ska hitta fel på honom på uppstått under den tid han varit hos mig, tex ovanor som han inte haft tidigare osv.
Kul att det går bättre. En enorm skillnad mellan förr och nu!