kostnad foderhäst?
Hej!
Jag försöker överatal mina föräldrar att ge mig ett lån för att ha foderhäst.Jag ahr kollat upp ett stall där det finns en ledig stallplats. hyran för box 1400 för häst 1200 för ponny och då ingår foder . täckesbyte, in- och utsläpp mm. avmaskn görs av stallägare125 kr/gång(3 ggr/år), vacc görs av stallägare 125 kr/gång, 1 gång/år. hovis kostar 500 för helskoning, pålle utan skor får verkning för 100 kr.
vad ska jag mer tänka på? Jag ahr sagt till dem att jag kan ge upp hela studiebidraget för hästen, jag struntar i födelsedagspresenter och julklappar, jag följer inte med på resor utomlands…
de har inte gett med sig för foderhäst men kan tänka sig att betala för ridlektioner åt mig, pengarna för bilen tor kostar minst 140 kr/gång och om vi räknar på 4 veckor= 4 ggr så blir j udet 560kr sen kostar ju lektionerna också och om de skulle bidra med 20 kr/gång så blir det bara 80 kr för 4 ggr men om de bidra med 50 blir det 200…dessutom tar det ju tid för dem eftersom demåste skjutsa mig till ridskolan och det är ingen mening med att åka hem så de måste stanna till jag är klar så de förlorar minst 2 h på min "rid-dag"…eg. borde de tjäna på att hjälpa mig ekonomiskt med foderhäst för då slipper de skjutsa mig fram och tillbaka och de borde inte behöva bidra med mer pengar för foderhäst(om det inte händer ngt, då går de självklart in och hjälper!)….
jag kan tillägga att jag inte kommer behöva hjälp med att sköta hästen, det är endast det ekonomiska! dessutom är foderhästen endast ett lån! jag har tänkt ha foderpålle tom juni 07, alltså inte särskilt lång tid. tycker ni att det är fel? att det är en for kort period för pållen?
vad tycker ni?
MVH frida

Jag tycker nog personligen att om du inte är inställd på att ha hästen längre är det kanske bättre du letar efter någon medryttarhäst. Min erfarenhet från de åren jag inte hade häst var att många gärna ville ha en medryttare. I mitt fall betalade jag överhuvudtaget aldrig något heller. De var nöjda med att hästen blev mer regelbundet riden.

Jag har inte haft ngn foderhäst…jag försöker övertala mor&far att låta mig ha en med deras ekonomiska stöd….jag ahr haft medryttarhästar tidigare men de två första såldes och den tredje hjälpte jag bara de som hyrde honom så han åkte "hem" till kristianstad i juni. jag har försökt att hitta ngn ny medryttarhäst men alla finns på "fel" ställe. Jag vill helst ha ngn i närheten eller på vägen hem med bussen. de jag har hittat har står så att jag måste åka buss åt "fel" håll och bussresan tar minst 1 h tor till hästen från staden, så att totalt blir det 2 h 30 min tor.
det är klart, du har räknat med en massa saker, och det är bra, men man får ju tänka sig att det kan ju tillkomma stooora kostnader om tex hästen skadar sig, blir sjuk, måste av någon anledning ha speciella tillgångar och ni måste byta stall eller annat..

hej igen!
tack för era svar!
men tänker ni hästägare verkligen på allt detta som att byta stall m.m.?
hur många av er kan slänga ut 20 000-40 000 om hästen helt plötsligt behöver opereras?
hur många tänker i förväg p åatt ni kasnke behöver byta stall senare? har ni i så fall vanliga inackorderingen + en kallhyra i etta nnat stall att betala var månad?
Era svar har varit bra och man ska självklart kunna ge hästen den vård han/hon behöver men hur många av er planerar med att hästen skadar sig och kommer behöva byta stall?
tack på förhand!!
Frida

Om du ska byta stall säger du ju upp dig i det du står i. Då behöver du ju inte betala på det också. En månads uppsägning brukar det vara normalt.
Ang slänga ut pengar när hästen är sjuk! Hästen ska ju självklart vara försäkrad. Då har du en självrisk som varierar mellan 1300-3000 kr tror jag ung. Sedan på vissa bolag är det 20 % uteöver det. Så om det kostar 25000 kr så är självrisken först säg 1900 kr. Då blir det ju 231000 kr x 20 % = 4620 kr till.
så du betalar alltså självrisk 1900 kr plus 4620 kr. Resten betalar försäkringsbolaget.
ja jag hade lagt av ca 5000kr för oväntade saker, när hon blev halt fick jag nog totalt betala ca 10.000kr ( då hade jag försäkring), och samtidigt drog hon på sig en svansklåda som jag lade ut ca 500 kr på).
vips så någon vecka senare var det vaccinationstider (750 kr). behövde dock inte byta stall, men eftersom vi bara hade en sjukhage och 2 halta hästar så fick jag åka dit på lunchen och byta häst (plus dom vanliga släppen) så bensinen blev dyr och jag tappade inkomsten från min medryttare eftersom hon inte kunde rida.
självklart har jag inte bokat två stallplatser, men man bör ju evta att sådant händer, och har man en tight budget så är man rätt körd.. jag menar absolut inte att alla som har hästar ska vara svinrika och ha mängder av pengar, men man ska veta att ofta tillkommer det kostnader man itne räknat med.
jag blev tvungen byta stall en gång då hästen hade en tendens att spränga hagen å eftersom att det fanns hingstar och annat där så flyttade jag till ridskolan stall som hade stålhagar. då blev det en dubbel stallhyra denna månad (upppsägnings tid m.m)…

Tack!
Nu känns det som att jag kan klara det med hjälp av mor&far!
Jag har börjat leta stallplats och satt ut annons om foderhäst. fått ett svar ang. foderhäst men det var en skadad pålle och jag letar efter en som är hel och frisk.
tyvärr finns det rätt lite foderhästar som är fina, hela, friska, snälla och fina att rida.. (beroende på krav och användningsområde).. mycket varmblod.. men man kan nog hitta någon trevlig om man har tur.. har sett en del på blocket, kolla där!
Lycka till!

#7 Både bukefalos och hastnet har sidor med foderhästar till utlåning, om du inte redan lusläst dem;)

Tänkte på en sak. Hur har du tänkt att ta dig till stallet? Tänkte så här, om du ska åka buss så kostar det också eller om du ska få skuts så blir det bensinpengar. Jag tycker att du ska försöka att bli medryttare i stället. Det är lättare att få tag i en sån häst som är hel och snäll, har du tur så är den kanske välutbildad! Pluss att du får känna på lite hur det är att ha handom en "egen" häst men allt ansvar mm.

Jag har varit medryttare innan. har haft tre medryttarpållar, men en åt gången då förstås!! har försökt hitta en efter att den senaste åkte hem(hjälpte de som hyrde honom) men nu verkar det inte finnas ngn runt mig….
ang. ta sig till stallet så har jag tillägg på mitt busskort från skolan som gör att jag kan åka hur mkt som helst inom kommunen:)

Hej igen!
vad tkr ni ska ingå i ett fodervärdskontrakt? vet att det finns färdiga att köpa men jag vill inte missa ngt!
Ett tips är ju att hyra häst från ett uthyrningsbolag. Då ingår försäkring och dom står för kostnaderna (utom självrisken) om hästen skadar sig. Då får du oxå en frisk häst

#13 Detta är en 3 år gammal tråd.. Frida har redan hittat sin häst :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
#14 haha okej :P