Nötter och andra tillskott?
Hej alla! Jag får hem min första häst i nästa vecka (peppar peppar) och är naturligtvis alldeles uppeldad över detta. Jag vill förstås göra allting "rätt", och till det hör att jag vill fodra så naturligt som möjligt. Men det finns ungefär lika många teorier om foder som det finns hästägare, verkar det. Jag tror i alla fall på att ge mer grovfoder och mindre kraftfoder och att undvika "konstgjort" kraftfoder. Men hur är det med alla fodertillskott? Kom gärna med åsikter om nedanstående "naturmedel", som jag sett rekommenderade i olika sammanhang!
Nötter (nyttiga fettsyror)
Nässlor (mineralrikt)
Olivolja (nyttiga fettsyror)
Äppelcidervinäger (ska vara bra för hovarna)
Nypon (vitaminer, bra för hovar)
Havtorn (antioxidanter, nyttiga fettsyror)
Lövträdsblad och -grenar (grövre än hö, bra för mage och tänder).
Eller ska jag bara ge upp och låta den käka hösilage och Krafft som alla andra i stallet?

Nötter???? Dyrt
rapsolja, det är nyttigare men inte i stora mängder
Nässlor ska inte hästen äta färskt.
äpplecider vinäger kan man ha i vattnet om hästen dricker vattnet
Nypon finns att köpa torkat, dyrt men i små mängder (jag tror inte stora mängder är naturligt)
Löv många träd är giftiga.
Vill du fodra naturligt så är bete på sommaren och torkat gräs (Hö/ensilae) det naturligaste för hästen. Arbetar den hårt kan man ge lite, kraftfoder från växter typ havre mm

Kul att du ska få en häst! :) Men först och främst, vad är det för typ av häst?
Mitt fullblod åt typ 12 kg hö, 2kg korn, 1kg pellets, 1kg müssli, 1/2dl biotion och diverse mineraler, medan min haflinger bara äter hö och får en näve havre som belöning.
Jag använder inget av det du har satt upp på listan. Mina hästar / Ponnyer lever gott på fint hö / ensilage. Om de inte är växande, dräktiga eller under hårdare träning.
Tillskott de får, året om är Salt, Mineraler,
Vid byte av päls så tillsätter jag lite extra B vitaminer.
Vid säsongstid : Äpplen morötter.
Dräktiga, Växande eller tävlande de får däremot kraft i någon form,
Det är ett oldenburgersto, 10 år, 170 cm. Där hon står nu får hon 10 kg hösilage och 1 kg havre per dag + mineraler, men där jobbar hon inte så hårt. Hos mig kommer hon att gå 1-2 timmar varje dag (dressyrträning, lite hoppning och utomhuspromenader för avkoppling). Fast jag tänker att det är bättre att hon i första hand får mer hösilage att tugga på under natten än att man ökar kraftfodret?
Så mycket hösilage som möjligt, absolut. Öka inte kraftfodret om det inte är nödvändigt, men för att veta vad hon sla ha och hur mycket behöver du ju en analys på höet och räkna ut en foderstat.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1: Förresten, vad är det för träd som är giftiga? I Sverige är det väl bara gullregn, benved och några till? Och så ska man väl vara försiktig med vide och pil, eftersom det innehåller salicylsyra. Men fruktträd, al, ask, lönn med flera?
Som du säger; det finns MÅNGA olika teorier om utfodring och ALLA vet vi bäst;)
MIN personliga teori är följande; 1kg havre per dag är på tok för låg kraftfodergiva till en stor häst som ska arbeta 1-2!timmar per dag, oavsett vilket grovfoder du ger. Dubbla kraftfodergivan är mitt tips, successivt givetvis.
Grovfodergiva 10-12 kg torrt hö. ( ger själv inte gärna hösilage till mina hästar av olika anledningar ) Tillskott; mineraler för arbetande hästar, finns utmärkta färdiga blandningar både på Krafft och Hippo bl a.
Jag är def ingen vän av alla dessa märkliga tillskott, en del har ju i efterhand visat sig vara direkt skadliga för hästar dessutom, e x vis vitlök.
Nötter är nog första gången jag hör talas om som ett möjligt tillskott till häst, hade jag aldrig vågat ge eftersom nötter är högrisk när det gäller allergier.
Är det första hästen och du står i ett större stall så hade jag lyssnat på den personen vars erfarenhet är längst, i kombination med att deras häst ser välmående ut, m glansig hårrem och god energi. Analyser i all ära men glöm inte att använda ögonen och sunt förnuft också.
Lycka till med nya hästen:)
Ja jösses, vad ska man tro? 
Jag har läst en massa böcker om holistisk foderlära med mera och vet snart varken ut eller in!
Det blir att prova sig fram och lyssna på dem som har erfarenhet. Huvudsaken är ju att hon inte får något som är skadligt. Är det vanligt att hästar är nötallergiska, alltså?

#7 hur menar du nu? på vilka grunder ska hon höja kraftfodergivan?
det finns numera studier som visar på att inte ens hårt arbetande tävlingshästar (som alltså behöver prestera väldigt mycket) har behov av kraftfoder så länge de ges ett kvalitativt grovfoder (Connyson 2009).
#8 du ska basera hästens fodergiva på grovfoder, precis som du tänkt.
om det grovfoder du ger efter analys visar sig vara i sådant skick att det inte "räcker till" kan du beräkna din foderstat med kraftfoder och eventuella andra tillskott som hästen då kommer att behöva.
nötter skulle jag inte ge hästen av den enkla anledningen att de är rätt små och kan utgöra orsak till foderstrupsförstoppning. nötter ingår heller inte "naturligt" i hästens födoval och födointag och det finns alltså ingen egentlig anledning till att ge hästen det.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#9 Som jag tydligt påpekade, jag grundar mig på mina egna erfarenheter ( över 30 års hästägande ) och utgår från det. Det finns massor med studier att hänvisa till, massor med olika åsikter etc etc - jag ger min syn på saken, varken mer eller mindre.
#8 Det ÄR en djungel, och det finns en hel del böcker som man direkt kan knyta till olika kraftfodertillverkare= icke tillförlitliga böcker o studier i mina ögon.
Nötallergiska hästar? Nej, inte vad jag har stött på, men jag har heller aldrig varit med om att ngn gett sina hästar nötter…nej, det jag syftade på var att nötter är ngt som anses vara hög risk när det gäller allergiframkallande födoämnen till oss människor. Bara det kan göra mig betänksam på hur risken ev ser ut på häst då. Det är för mig inget naturligt födoämne för hästar.
Återigen, lita till ditt eget öga på hur din häst ser ut och mår, vilken energi den har etc etc PLUS välj ut ngn i din närhet som har lång erfarenhet av hästar och lyssna på den personen/personerna istället för att läs olika böcker. Information och studier är bra men lite sunt förnuft och hästkunskaper är ännu bättre enligt min mening. Du kommer att få så många råd här att du blir ännu snurrigare, jag lovar;)

#10 erfarenhet är naturligtvis bra och ger en viss grund. erfarenhet innebär dock inte automatiskt rätt kunskap eller att man "vet bäst" bara för att man ägt häst eller ridit ett längre tag.
just när det gäller djurhållning har man ofta problem med att saker och ting görs pga tradition : "vi har ju alltid gjort så".
#8 fortsätt läsa böcker, studier, artiklar och vetenskaplig litteratur. det är aldrig fel att läsa för att lära! kombinera sedan gärna det med en erfaren person som #10 tipsar om, men glöm aldrig att själv vara kritisk till all information du hittar eller får och fundera över grunden till det hela.
#11 Nej inte vet man alltid bäst för att man har längst erfarenhet men CHANSEN för att kunskaperna är större ju fler år man har pysslat med något specifikt ökar markant enligt min mening.
Jag kan lyssna på en 14-åring, få nya infallsvinklar etc MEN logiken säger att personen ifråga omöjligen kan ha hunnit skaffa sig ngn större mängd kunskap o framförallt inte så värst mycket insikt.
Sen håller jag fullt o fast med dig om att man alltid bör vara kritisk eller rättare sagt granskande inför all info man får. Sen brukar jag försöka att enbart ge råd när ngn ber om det, som här t ex, hästfolk är ett känsligt släkte…
Självklart ska man läsa litteratur, det är alltid intressant - dock är inte allt solklart och fakta bara för att det står i en bok. Studier kan bedrivas för olika syften, det ska man ha i åtanke när man tar del av olika sådana.
Grovfodret ä viktigast.
Om det finns en analys på grovfodret som visar bra värden, så räcker det bra med bara det :) ca 12-13kg skulle jag nog ge till en så stor häst.
skulle det behövas protein tillskott så väljer jag gärna lusern..

#10 jag har också 30 år som hästägare och min erfarenhet är att man föst lägger en grund med hö/ensilage/beta när man inte kan hålla hästen i hull med basen, då kan man lägga till kraftfoder man absolut inte havre.
Har man för låg proteinhalt i grovfoderet så kan man gå lite lusern (ett klöver hö = proteinrikt grovfoder) i första hand.
Vetakli blandat ben lusern (blött) det har jag en väldigt god erfarenhet av om hästen behöver extra tillskott.
Skulle jag ge så mycket som en halv kilo havre till Gejsa skulle jag hänga under magen eller springa efter i skogen tror jag nog. För inte att tala om att hon hadde haft mer galler enn jag har celulitter.
Jag tror mängden grovfoder V kraftfoder varierar på bra mycket mer än bara hur mycket hästen rids. Jag kunne nog rida Gejsa 2 timar hårt på under en halv kilo kraftfoder exempelvis.
Jag känner hästar som behöver 1 kilo havre och 1 kilo kornkross för att inte tapa sig i hullet, trots fri tillgong på bra kvalitetsgrovfoder, och som knappast skulle orka normal hobby-träning utan exempelvis, och jag känner hästar som tränas 2 timmar hårt varje dag på 2 dl kraftfoder totalt.
Ge efter behov anser jag. Sen är det ju en annan diskution hur man vet att hästen behöver. Jag har alltid haft som intention att jag börjar riktig lågt och utökar vid behov. Vad man fodrar med avgjörs ju av vad man tänker uppnå. Jag anser kraftfoder borde va et komplement till grovfodret, vars hensikt är att förse hästen med den den behöver och inte får från grovfodret. Varpå man måste ha en nogrann analys av höet/hösilaget.
Jag tycker inte man skal fodra med havre bara för att "alla andra som tävlar" ger havre. Det måste föreligga ett behov för det man ger.
Jag har absolut inga 30 år som hästägare på baken och är långt därifrån någon expert heller, men jag anser jag ändå har en viss sunn förnuft att ta från på detta med fodringen. Vildhästarna äter inte en ända bit pelleterat kraftfoder, kornkross eller annat och dom klarar sig rätt bra. Grovfodret är grunden. Kraftfoderet et eventuelt supelement för att fylla ut ev brister eller behov.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#14 och 15;
Självklart är grovfodret basen, jag anser att 10-12 kg torrhö är en god bas att stå på till storhäst. Ang lucern så har jag mkt dåliga erfarenheter av det och skulle aldrig använda det igen. Så, återigen, när jag personligen ger råd så utgår jag från mina erfarenheter ( som är hyfsat många, många år samt flertalet olika raser, olika åldrar ), precis som du ger råd utifrån dina erfarenheter. Det är upp till var och en tycker jag att värdera råd man får och ta till sig det man tycker verkar vettigt. Har man ingen erfarenhet så gäller det att ta råd o hjälp utifrån för att kunna bedöma hur hästen mår och vad den behöver.
Att jämföra med vildhästar tycker jag är ganska ointressant och en haltande jämförelse. Våra hästar är förädlade, framavlade för våra olika syften och i och med att vi en gång börjat "manipulera" så får vi ta hand om "produkten" vi skapat. Resonerar man som du gör i det fallet så skulle vi varken sköta deras hovar, vaccinera, ge dem tak över huvudet eller stängsla in dem etc. F ö håller jag med dig om att man måste utgå från behov, det är det jag menar med att man måste använda sina ögon, TITTA på hästen, på hullet, hårremmen, vilken energi den har etc etc.
Vad det gäller analyser av grovfoder så tror jag personligen att där finns många sådana som är ganska missvisande. Har själv provat att skicka in flera olika prover från samma skörd, olika balar bara, och fått VÄLDIGT skiftande värden! Att ta ett prov på en skörd och sen utfodra enbart efter analyssvaret det tycker jag är ett märkligt sätt att utfodra sin häst på.
Ser rätt många omusklade hästar, direkt underviktiga, där ägarna klagar över att de aldrig sätter muskler trots träning…och jag tänker att hur i h-sicke ska de kunna göra det när det inte finns några byggstenar!? Ofta, är det samma hästägare som vräker på med bara grovfoder men inte ger mer än musportioner av kraftfoder med motiveringen att "hästen blir galen av havre" eller "man ska inte ge så mycket kraftfoder" osv. Jag har slutat kommentera andras utfodring, såvida de inte ställer en direkt fråga, men man undrar vart det sunda förnuftet egentligen tog vägen.
Och slutligen, för att stackars trådskaparen inte ska få ännu en av dessa långa och tjafsande diskussioner om rätt o fel i utfodringens värld så lämnar jag diskussionen här. Har gett de råd jag personligen tycker är användbara.
Det går säkerligen bra med din häst, oavsett många olika råd
"Ser rätt många omusklade hästar, direkt underviktiga, där ägarna klagar över att de aldrig sätter muskler trots träning…och jag tänker att hur i h-sicke ska de kunna göra det när det inte finns några byggstenar!? Ofta, är det samma hästägare som vräker på med bara grovfoder men inte ger mer än musportioner av kraftfoder med motiveringen att "hästen blir galen av havre" eller "man ska inte ge så mycket kraftfoder" osv. Jag har slutat kommentera andras utfodring, såvida de inte ställer en direkt fråga, men man undrar vart det sunda förnuftet egentligen tog vägen."
Finns det inga byggstenar för muskelsättning så saknas det främst protein. Vilket du hittar mest i grovfodret (bl.a. lusern) och inte i kraftfodret. Ett fullblod t.ex behöver oftast kraftfodertillskott för att hålla hullet. Men ett kg havre till en häst som arbetas 1-2 timmar om dagen? Och det tycker du är för lågt? Ja jag blir nästan mörkrädd, helt seriöst. Då ska du ha ett förbannat bra hö fullt i protein för att väga upp proteinnivån med energinivån, annars får du en fet häst som knappast lär bygga muskler…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Oj, det var många om budet
. Tack alla ni som delar med er av era erfarenheter. Nu föredrar ju jag välmusklade hästar framför feta, förstås. Så nu slänger jag in en brandfackla till:
De flesta andra hästarna i stallet (en ridskola) är maffigt välmusklade och lever på hösilage och Krafft grund med lite mineraltillskott. Det kanske inte är så illa att ge ett färdigt kraftfoder i stället för spannmål och tillsatser härs och tvärs? "Så naturligt som möjligt" är ju ledstjärnan för mig, men är verkligen havre (som av praktiska skäl är det enda realistiska alternativet till samma foder som de andra i stallet) mer "naturligt" än Krafft?
Jag tror det är smak och behag om man ger färdig eller pytsar själv. Det fins nog för och nackdelar vid allt där med.
Ofta är ett färdig foder snabbt och lätt att ge och fölger man produsentens rekomendationer är det en uträknad balans mellan innehållet samt hästen anslagsvisa behov av dom olika grejer i fodret. Men själv tycker jag att dom rekomentadioner som många kommer med är för mycket, inte alltid tar sådana beräkningar hensyn till lättfödda fjordhästar..
Fördel med färdig foder är att dom som gör foderet kvalitetskontrollerar alla bestanddelar själv och har kontroll på innehållet i dom. Typ hur mycket energi, stärkelse, kolhydrater, fett, hur torrt/blött det är osv osv.
Köper man korn eller havre av nån bonde kanske man borde köra nån analys själv för att värkligen veta eksakt hur kornet är och därmed kunne beräkna förhållanden av det ena mot det andra och så vidare. Och analyser så är det ju olika vad dom kostar och hur mycket det blir kollat efter. Så.. det är väl vad man vill.
Sen är det säkerligen en evig diskution om vilken produsent av färdig foder som är den bästa :) Smak och behag tror jag även där, samt vad hästen behöver (åter igjen tilbaks till detta)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#18 ska vi dra det så långt som man kan, så är det ju egentligen inte "naturligt" för hästen att äta kraftfoder alls.
behöver man kraftfoder till hästen ska man välja det kraftfoder som passar hästen bäst (med tanke på överkänsligheter el likn) och som ger den mest balanserade foderstaten.
är du dock ute efter att bygga muskler på hästen så är det inte säkert att kraftfoder är ett bra alternativ alls; då ska du hellre satsa på t.ex. lusern som är hög i protein. (om inte det vanliga grovfodret räcker till, alltså).
jag tycker du ska överväga nödvändigheten av kraftfoder till hästen. behöver den verkligen kraftfodret eller kommer den arbeta lika bra utan? med vilken motivation skall hästen ges kraftfoder?