Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2188 ggr
SSAA
0

Avlivning

Pratade med min kompis igår och hon berättade att en av ridskolahästarna skulle avlivas då han inte kan äta längre, dfen ponnyn lärde mig allt, rida vara bestämmd mot hästarna, trilla av och sånt…

Jag vart skitlessen för han är helt j''''a underbar (shetland) han blir bara 21 år…

Sen snackade jag med samma ttjej igen och då berättade hon att en till ridskoleponny skulle avlivas efeter en senskada som inte läker ihop nu efter ca 7 veckor, dom har varit pöå klinik och sånt men han blir inte bättre.. det som är svårast för min är att det var jag som red honom när han blev skadad, han landade fel efter ett hinder och sträckte väl någonting men han fortsatte ändå hela banan utan att jag märkte någonting mer än att han bytte galopp… sen på sista hindret kände jag att han började vingla men visste inte varför, vi krashadein i hgindret men som tur va sa alla att ingen skadade sig, sen visade det sig att han hade fått en senskada som inte VILL läka… ska dock ringa idag och fråga om jag kan ta hem honom hit för att läka i en bättre miljö… vet inte vad jag ska göra, älskar dom båda så enormt mycket och att få veta att båda ska bort  i slutet av veckan… går inte att beskriva!

vill inte finnas längre…Gråter

Alex
0

Usch då, vad jobbigt. Men det är inte ditt fel att hästen fick senskadan, det var bara otur för dig att det var du som satt på ryggen just då. Så det ska du absolut inte känna dig ansvarig för! Kram.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jen
0

nämen fy vad tråkigt för dig.

Och självklart är det INTE ditt fel att det hände. Det kunde lika gärna hänt i hagen om den hade busat eller rejsat.

kram på dig!

SSAA
0

#1 jag vet att det inte är mitt fel men det är så svårt att acceptera att han är borta om några dagar, man tänker tillbaka och undrar hur det skulle ha varit om jag inte hade ridit den dagen. jag vill ha hem honom så att han kan läka i en bättre miljö men anar nog att klubben vill ha slaktpriset istället för att låna ut en oduglig häst helt gratis. Gråter

han va dessutom inte jättegammal och hade fin stam, synd att han inte va hingst eller sto…

Bostorps Bravur
Född 1993
Mollegaards Orion Surprise RW 81
Coed Coch Barwn RW2
Ägare GRK

Tack Skäms det stärker när folk bryr sig…

SSAA
0

#2 Tack, men somsagt svårt att acceptera att han ska bort…

starcatcher
0

Vet precis hur du känner, fick ta bort mitt fullblod i början av månaden… Om det är någon tröst (vilket det nog inte är) så fick han bara bli nio år. Shettisen har säkert haft ett långt lyckligt liv!

Och jag säger som de andra, det är verkligen inte ditt fel att det blev som det blev! Det kunde varit vem som helst! Men fråga dem om du får låna honom! Du kanske kan betala slaktpriset om inte annat? Har svårt att tro att han får slaktas dock, har han varit på klinik är han säkert behandlad, och då är risken stor att man inte får.

SSAA
0

Jag har pratade med tjejen idag och hon visste inte så mycket, dock va det ett tag sen dom va på kliniken och hon sa att dom redan hade beslutat att avliva honom… hur mycket brukar slaktpriset ligga på (dessutom vill dom nog oxå ha försäkringspengarna) … vet inte vad jag ska göra Gråter

swedensess
0

tycker det är lite lite med 7v med en senskada min för min tog det 4 MÅANDER innan man såg någon förbättring och efter 6-7månader kunde jag börja skritta igång henne och nu mår hon prima, senskador tar ju ett bra tag innan de läks ihop och innan senan har fårr tillbaka sin ursprungliga styrka.

slaktpriset här omkring ligger på 2000-3000kr

SSAA
0

Nu har jag snackat med dom och troligtvis var det en gammal skada som hade gått upp igen vid slaget. Hur gärna jag än vill så kommer han inte bli bra igen… Gråter

jackiejohn
0

usch va tråkigt! "/

Vet inte hur det är med hästen men han kan inte gå som t,ex sällskapshäst elr någonting? tkr inte om när man måsta avliva så unga hästar…för om ja fatta rätt så va han inte så gammal?

kram på dig!

SSAA
0

# 9 han är ridskolehäst och dom vill heldre ha försäkring och slaktpriset…

Hade gärna köpt honom men har inte råd :( jag ska ta massor med kort på honom…

jackiejohn
0

10# jaha ja då va de ju en annan femma…tkr jätte synd om dig men ta massa kort på honom och minns honom med glädje! vet hur du känner dagen innan ja fick ta bort min första häst satt ja hos henne hela källen och tog massa kort somjag nu drygt 2 år senare kan sitta och titta på fälla någon tår och minnas allt ROLIGT och FINT vi hade tsm hon blev bara 14år inte så gammal skylde mig själv för henne död men (hon fick fång) hm nu kom ja av mig…de va inte ditt fel att det hände och han får de bättre i hästhimlen! styrkekram!

SSAA
0

#11 Tack, cet ska jag verkligen, det vaar bara synd att han inte fick finnas i mitt liv så jättelänge… Han har bara stått på ridskolan i ca 1 år.

jackiejohn
0

12# ja det är verkligen synd när såna här saker hände Rynkar på näsan

SSAA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på pållen i sjukhagen idag (24/5)

SSAA
0

En till :'(

SSAA
0

Underbara :'(

WhoCares-01
0

jag förstår hur du känner. eller a ja kan ju iaf tänka mig hu du känner. Min Robin blev sjuk för snart två år sedan och ingen visste vad det var. vi hade lagt märke till att han blev flåsig snabbt när man red i padock eller när jag hopptränade. men vi trodde bara det var dålig kondis…

Vi fortsatte rida och hålla igång honom för han var pigg och glad och han gjorde allt för att vara till lags. Jag åkte på en tävling i November det året och han var jättefin. det är en av de finaste rundor jag haft, vilket bara gör det hela ännu jobbigare.

någon dag senare hade vi tid på en klinik som behandlar hältor men som även tar blodprov. då¨fick vi veta att hans blodvärde var lika illa som en aidssjuk människa. men de visste inte anledningen. de misstänkte ringovirus men det var för sent för att de skulle kunna bevisas.

vi försökte behandla och behandla men inget hjälpte. vetrinärerna kunde inte hitta annat än det som blodsvaren visade och eftersom man inte visste vad det var så var han inte sjuk i pappren. därför fick vi inte avliva honom för föfrsäkringsbolaget. men i slutet av sommarn 2008 fick vi beskedet att vi fick ut försäkringen och att han skulle tas bort. detta betyder att han gick och var sjuk i nästan ett år utan att visa det.

usch ja blir sorgsen bara jag tänker på hur han måste ha känt när jag köpte en ny häst…

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

jackiejohn
0

Jag förstår verkligen hur jobbigt de här är för dig =( men kan säga att det var en väldigt fin häst =) vet inet riktigt vad ja ska säga…styrkekramar!

SSAA
0

#17 Så enormt sorgligt, hoppas att den nya blir bättre, dock vet jag att den ladrig kommer att ta den förres plats. dom går inte att ersätta!

#18 Han är helt sjukt underbart snygg, tack för det du säger det är så enormt skönt när människor bryr sig! Kramar tillbaka!

WhoCares-01
0

#19 jo visst är det sorgligt men nu när han är borta och allt är överstökat är jag faktist lycklig (eller nåt) att det är över. att han slipper känna smärta och lidandet är över. nu vet jag att han har det bättre

// Alexandra

Riqueza
0

#17 Fick ni inte avliva honom? :S Är det inte bara så att man inte får ut försäkringspengarna om man avlivar en "frisk" häst?

WhoCares-01
0

#21 ja vet faktist inte =( va mamma som hade hand om allt så hon sa bara att vi inte fick ta bort honom. men det kan säkert vara som du säger. pengarna gick ju liksom till att betala nya hästen så…

// Alexandra

Riqueza
0

#22 Aha, jag menade inte att anklaga er, absolut inte :P men jag undrade bara för jag praktiserade på en bondgård/travstall för något år sedan. Där hade de ett varmblod som hade varit väldigt svårhanterad vid brunsten så de valde att sterilisera henne, men ingreppet blev fel och hon fick någon infektion tror jag.. I vilket fall som helst så skulle de inte få några försäkringspengar om de avlivade henne då så han valde att vänta. Sen så fick hon så ont och fick gå på smärtstillande att han valde att ta bort henne ändå..

Det var väldigt hemskt att se henne, hon hade verkligen ont :/

WhoCares-01
0

#23 usch aa de lät inte kul =/. ingen fara   jag tog inte illa upp. vi försökte med massa olika behandlingar för att få robin bra så de va ju inte så att han bara gick där. vi försökte verkligen

// Alexandra

Riqueza
0

#24 Det är så tråkigt när sånt händer :(