Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 443 ggr
emsems
0

konstig bula

en dag när jag kom till stallet hade mirran en stor bula ( ca 2*2cm och 1 cm hög på nosryggen. jag antog att det var från grimman som kanske skadat henne på något sätt om hon fastnat eller så. efter ca 2 dar i princip försvunnen. men sedan kom istället något som typ ser ut som riktigt fastkletad lera, ni vet, som det kan se ut på kotorna å så ibland när dom rullat i hagen. men detta sitter typ fast, hon är lite öm och verkar vara skorpor i. verkar alltså vara ett sår elelr nåt? och hon har inte rullat i hagen och blivit skitig alltså, för inget annat är lerigt.

vad kan det vara? kan hon vara superkänslig för tryck och att nosgrimman trycker för hårt? (den är inte särskillt hårt spänd eg). någon som känner igen detta?

nu är jag säkert nojig om allt eftersom hon är ny.. ni får inte tro att hon är helt knasig över hela kroppen, bara jag som är petig!

Emmelie
0

Aldrig hört eller sett om ngt liknande. Bilder? Men ta det försiktigt och ha inget som trycker emot om hon nu ömmar vid det området. Om du tror att grimman är boven i dramat så försök att undvika att ha grimman på henne. Gör rent efter bästa förmåga, det är inget bra om det blir värsta bakterie härden däri. Det är mina råd iaf.

Emmelie

1111
0

Har du provat att försöka rengöra det ordentligt med någon sprit eller liknande?

Det som du tycker ser ut som fastklatad lera är inte ett huvlager som håller på att avlägsnas kanske?