Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1391 ggr
Thorsson
0

För stor häst? *bråttom*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag letar nu en ny häst att ha på foder alt. köpa sedan efter att jag är färdig med skolan. Jag och Lord gick omkull för ett tag sedan så han fick vila i 1 vecka innan vi började med promenader och skritturer. Han har blivit så himla konstig och har börjat stanna, går spänd och är stel. Vi ska ringa massören, men jag tror att han ska få vila från ridningen en lång stund, vi får se vad massören hittar och om det blir veterinären efter det. Hoppas inte. Men mamma säger att vi kanske ska pensionera honom, men han blir ju bara 12år, men det verkar som om han inte vill mer nu…

Jag sitter nu och letar häst, och hittat en jättebra som ägaren vill lämna ut 1år sedan ev. sälja pga skolan och utomlandsjobb. Den finns i Lund vilket blir långt att åka + att den är 165cm. Jag har ridit så stora hästar innan och det har inte varit problem, pall använder jag ju alltid hur som helst, så inget blir annorlunda och jag känner mig stor på Lord. Med dressyrläder så hänger fötterna vid hans mage, men med hoppläder i vad jag kallar mer normala skänkelläget. Jag har rätt långa ben och tycker själv att jag inte har några problem att rida så stora hästar. Min systers ens häst ligger på den höjden och den får jag rida.

Jag är själv 160cm och väger 52kg, hästen är 165cm.
Se bild på hästen.

Thorsson
0

Detta är nästan mina hoppläder
(bilden är tagen ur en film, samma dag gick vi omkull)

Thorsson
0

en barbacka, men med sadel så hänger dom precis vid magen vil dressyrläder,

Smex
0

en häst har det svårare att hålla uppe en ryttare om ens överkropp är för lång. Dina ben spelar ingen roll, det är väl om du skall hoppa och du råkar riva ner bommarna med dina fötter.

jag tycker du ser lagom ut på Lord. Eftersom han kan hålla uppe sin egen balans plus dig. Så den nya hästen är inte för stor för dig.

Men frågan är, har du råd med en häst till? Tänkte på om Lord är redan skadad och kanske behöver mycket hjälp av en massör. Dom är ju inte så billiga, och en häst till kan ju också kosta mycket.

Men det är inget som jag skall lägga mig i, bara undrade.

Annars så tycker jag att du kan ju alltid prov rida den nya hästen och se vad du tycker och känner.

Cilla89a
0

Du ska inte stirra dig blind på mankhöjden.. En häst som är 160 kan kännas jättestor att rida, medans en häst på 175 inte känns alls så stor..
Jag är 170 lång och min häst är 180. Det är inga som helst problem att rida honom.. Han känns inte som 180, otroligt smidig, lätt för samling trotts att han är en bjässe..

Du får helt enkelt provrida och se om hästen känns förstor eller lagom.. På bilden ser det ju inte ut att vara en grov häst heller..

Hoppas det löser sig med Lord.. Du har väl han bara på foder? Vad säger ägaren om den ev. skadan?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

du vänjer dig vid en stor häst =)

jag har alltid sagt att jag aldrig ska ha en stor, men nu har jag ridit min kompis klunsar på 168 resp. 170+ och det funkar =) jag är knappt 160 om jag sträcker på mig…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Marija
0

Hur stor är Lord?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Thorsson
0

#3. Klart du får undra! Jag ska ha honom hos mig syster, och får ha honom gratis där. Dvs att det bara är foder och spån + hovslagare som skas betalas.

#4. Det är sant. Nej jag äger Lord, har gort det i lite mer än 1 år ;)

#5. Det säger jag med, men mamma är så anti. -.- Bra sätt att övertala? Vill ju verkligen provrida, och jag lånar den ju bara!

#6. Lord är 153cm, och rätt smäcker.

scth
0

tycker som #4 , en stor häst behöver inte alltid kännas stor och tvärt om. Min syster har en häst på 174 och hon är ca 165, lite kämpigt ibland kanske men visst går det. Red tidigare en häst på 167 som inte alls känndes stor utan lika gärna kunnat vara en ponny.

så provrid hästar som verkar intressanta i varierande storlekar, sen känner du nog själv om hästen känns för stor för dig :)

Birke
0

Man vänjer sig. Från att adrig ridit en stor häst på riktigt höjde jag ribban (mankhöjden) med 30cm. I början var det lite läskigt, men som sagt - man vänjer sig vid känslan.

Lagerquist
0

Jag säger som ovanstående, höjden är inte alltid något problem (nu gillar jag förvisso stora hästar) Aprilla t.ex. är ca 180 (jag är 172) men hon känns mycket mindre för att hon är ganska smal, sen är det ju en vansesak också Flört

Thorsson
0

#10. jag gillar med stora hästar, men det är mamma som sätter sig emot vad jag säger… :) Men ska nog kunna övertala henne.

Scandi
0

Ska du bara ställa av lord då? Inte bättre att behandla honom, kan ju ha ngt med rygen eller vad som helst och sedan satsa på honom? Det tar ju rätt mkt tid med två hästar + att kostander som kommer utöver grundkostnaderna.

Trojaa
0

Min häst är 167 och jag 154 =) Går hur bra som helst! Han är dessutom lång som en tax och är ett Varmblod =)

Enligt mej, så kan inte hästarna vara för stora ;) Men du känner ju helt klart själv vad du tycker. Jag tycker INTE att du är förliten.

joooossan
0

Precis som du beskriver Lord blev Dite, efter sin skada. Visseligen handlade den om hennes ben. Men hon stod länge och på något sätt satte sig något i ryggen.
Det är inte förens nu, tror det är 4 månader eller något har jag kämpat med henne och hon går fantastiskt nu!

Men det kanske inte alls är samma endå, inte vet jag :) Men jag håller med, tror inte alls du blir för liten! Lycka till med allt!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Thorsson
0

#12. Jag letar häst men ska se om det går att göra något åt Lord, en massör ska komma ut och känna. Sedan får vi se om hon hittar något och om det bär av till veterinären. Ska förstårs göra det jag kan först, men jag tror att jag ska se vad massören säger, om det blir vet efter, och sedan låta han vila 1år med skogsritter och mycket träning från marken medans jag lånar en häst. Där Lord ska stå sedan är det helt gratis, bara foder och hovis som kostar, och spån. Min syster sa att hon kunde stå för honom då, Lord är verkligen inte hästen jag vill lämna bara sådär, mitt lilla hjärta som skule följa mig så långt det gick

#13, Tack! Då var det avklarat igen då ^^ Hästen som finns på bild som jag är intresserad av är med ett varmblod! :)

#14. Tack! Lord har ju haft väldigt mycket problem med sin rygg och jag jobbar allt jag kan för att hjälpa honom att sätta muskler, men vet inte om det tog knäcken på honom vid omkullåkningen och han är slut nu för gott… :(

joooossan
0

#15 Ni har ingen kotknackare i näheten som kan titta på honom? Det har hjälpt Dite otroooooligt mycket, verkligen sett resultat!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Thorsson
0

#16. Får se vad massören säger först, annars får en kiropraktor komma.