Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2076 ggr
LinaN
0

Dags o flytta!

Den 28 eller 29e åker Harry till Vänersborg! Så då skas vi köra med lånad transport från nya stallet.

Har hittat en stallplats som ligger inom cykelavstånd från där jag ska bo, kostar 1400kr/mån inkl strö, foder, hö och in o utsläpp ev även täckesbyte…… men fri tillgång på allt det dära :) så inga max 10kg hö/dag itne! :D

Sen ahr jag fått tag på ytterligenare en medryttare verkar det som så harry kommer bli väl omhändertagen under den tid i dedcember jag själv inte är i vbg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Oj, vilken tur du hade då. Vet dom om att det är en stor häst, väldigt stor häst som behöver mycket hö varje dag. *ler* Tänkte på fri tillgång…….inte någon förtjänst knappt för dom inte.

Lycka till!

LinaN
0

Gejsa, jag ahr bara sagt at than är en kallblodskorsning. Men han får en standardbox 3x3 m. Tycker själv det är litet men idag är han ju stor som en d-ponny…..

tänker itne låta dem få reda på ännu på ett bra tag att han är shire/ardenner korsning ^^ o han sätter väl i sig en 10-15kg hö per natt. ^^

snart dags o hjälpa mig emd en ny foderstat :P Han är rund som en tunna min lille kille nu :P

gejsa
0

Hi, hi stackars stallägare. Dom får väl en chock när dom får se att han kommer att bli stor. Men hade jag haft fritillgång så hade jag ju givetvis först frågat vad det är för sorts häst. *ler*

LinaN
0

*fniss* men det har dom inte frågat så :)

sa att ajg hade en kallblodkorsning (glömde tillägga att han var vallack så man hörde att hon var skeptisk…. tills jag lyckades få in att han var kastrerad ^^)

sambon säger iaf att dom verkar vara trevliga därborta och så, så det bådar ju gott ^^

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nya stallet, kolla in hölagret på loftet!

Maja
0

#5 - Huuur får man upp allt hö dit? :| *förvånad* ;P

MiaMaria
0

Vad skönt att det löset sig! =) Vilket härligt stall det såg ut som, men inte vidare brandsäkert…

gejsa
0

Är det runda storbalshö som ligger där uppe?

LinaN
0

Gejsa, tror itne det, ser ut som om det är 4 kantsbalar…..

Juve, vet itne… men isch, jag vill nog itne vara med om hölässningen på det där stället :P

MiaMaria, säg inte så!!!! Nu blir ajg ju skitnojjig…… :/

tessa
0

Vad roligt Lina och Harry att ni har fått tag i en stallplats! Så nära och bra dessutom.. gissar att det är ute i Lilleskog någonstans? Hur ser stallet ut, och hagarna..? finns det paddock? Du måste ju berätta mer, nyfiken ju.. ;)

LinaN
0

TEssa, jag vet ingenting……. Har bara fått 6 bilder på interiören i stallet. Men smabon sa att det verkade fint, litet lerigt (menvilken hage är inte det nu?) folket där verkade trevligt, dom ska gruslägga en longervolt. Paddockfinns 15 minuter iväg…… bra ridvägar o så….

tessa
0

jo många av hagarna är rena lerträsk just nu! Tycker synd om ridskolehästarna på brätte, de har inga muntra hagar men å andra sidan finns det inte mycket man kan göra åt det, tyvärr.

Hoppas att ni kommer att trivas, så spännande det blir att komma dit! =) Hoppas det är bra folk där också, men det såg rätt litet ut så det blir nog mysigt.. ;)

LinaN
0

Tessa, det är itne för stort o inte förlitet verkar det som :P Så jag är rätt nöjd :P o dom hade bra hovis där också tydligen.

Så får vi komma o hälsa på dig o Yrla så får du komma o hälsa på harryputt också :P

tessa
0

Nej, det är oftast bara bra med lite mindre stall, - det var i alla fall vad jag menade i mitt inlägg.. ;) Bra med duktig hovis, sådant är mycket värt!

Klart att ni får komma och hälsa på, vore jättekul! och det vore jätteskojjigt att hälsa på er också, "lille Harry" är väl inte så liten längre misstänker jag när jag ser foton på honom.. ;)

tessa
0

Angående detta med begränsad/fri tillgång på hö… är detta vanligt att man har bestämt en maxmängd i stallet, oavsett häst? Har nämligen aldrig hört något om detta från vår stallägare, men tänker minsann inte fråga heller eftersom jag vill att min Myrvla ska ha så gott som fri tillgång på hö/hösilage - vilket hon har nu.. ;) Fast våra hästar har (ska ha) fri tillgång till hösilage i hagen, så en maxmängd på hö/hösilage är kanske inte så intressant i stallägarens ögon..

LinaN
0

Jag har förstått att det är vanligt förekommande i ridskolestall med inackorderingar o dyl…. skitläskigt tycker jag…. me nså är det…. Här i skåne är det väl någorlunda vanligt okcså på inackorderingsstall som drivs so mföretag….

bebbe
0

Lina, vi kunde inte ha Harald i en 3x3 box, han blev vit på rumpan , för när han vände sig i boxen rörde rumpan vid väggarna,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

LinaN
0

#17 *fnittrar hysteriskt* Men änsålänge är han liten… o hon som ahr stallet ahr själv halvblod på 175 som stått i just dom boxarna, o om ajg får som ajg vil lså kanske jag rentav flyttar till tegen sen… o då tänker jag PROMENERA med harry genom vänersborg….

lisette
0

så harry flyttar till vborg innan du gör?

LinaN
0

Lisette, jupp, tyvärr…… men det är för att ajg inte vågar vänta tills i årsskiftet för då KOMMER det ligga metervis med snö o vi kommer itne kunna komma fram med transporten…..

Men hans skötare är däruppe och står redan idag beredd o ströa boxen om vi skulle ringa o säga "nu kommer vi!" och de dagar hon itne akn så är hennes bästis och hennes ena granne redan inbokade…. :P Så det känns tryggt iaf…..

o som läget är nu så flyttar jag förhoppningsvis den 20 dec. Bor ev hos Helene mitt i deras flyttstök :P dom ahr fått en ny lägenhet nu :P

så ajg får litet hästsemester också…. inte hlet dumt men jag kommer ringa min stackars hästskötare i tid o otid o undra om min häst lever eller ej ^^

lisette
0

oj vågar du låta en helt främmande människa ta hand om honom så där?? nog för att jag är naiv av mig ibland, men det där hade jag inte vågat göra.. :D

ska hålla alla lediga tummar…

tessa
0

#18: hohoho låt mig inte missa den promenaden! ;D har du pratat med F på Tegen mer sedan sist då han meddelade att det var fullt?

"men det är för att ajg inte vågar vänta tills i årsskiftet för då KOMMER det ligga metervis med snö o vi kommer itne kunna komma fram med transporten….."

haha det är inte till Norrland du flyttar Räcka ut tungan Det är t.ex långt ifrån alla Julaftnar som vi har haft snö - tyvärr - så snö är inte självklart här uppe. Däremot brukar det ha kommit snö så att det både räcker och har blivit över, innan våren är kommen.. vilket man vill eller inte =)

Hoppas du hittat en bra harryskötare! Jag satte själv upp lappar i veckan angående skötare/medryttare till min Yrla, ca två dagar i veckan. Men jag skrev hur mycket hon betyder för mig och hur "bra" personen ifråga måste vara så vete tusan om någon vill eller vågar höra av sig-- Skrattande

LinaN
0

haha! fick svar av en tjej på medryttare.nu….. o hon fårgade litet om harry o jag svarade…… svaret jag fick tilblaka var ngt i stil med

"jaha, ja emn jag komemr gärna o provrider när han är i vbg."

provrida!? en 1½-åring? köss mig där solen aldrig….. har hon inget intresse av att vara emd från början vill jag itne heller ha hennes hjälp….

Emily som tösen heter som ska bli medryttare/skötare hon komemr följa emd ner til lskåne o vara med när vi lastar o allt. Och henens mamma är hästkunnig och så så jag känenr mig trygg. Och får en rak o ärlig känsla av tösen också…. Hon är liten, tuff och verkar vara väldigt lyhörd.

Jag är bara emst orolig för om hon har pondus nog att kunna säga åt Harry att hålla sig på sin plats så hon itne blir en liten flygande vante i andra änden av grimsakftet….. o.O

LinaN
0

Urk, bara 2 dygn til lden stora färden…. elelr ja nästan 3……

Ska åka o köpa hönät på måndag, så jag kan knöa dom med hö til lfärden upp, sen ahr jag 2 ikeakassar so mska fyllas med hö (egentlgien ensilage) o ha emd upp till nya stallet så jag får fasa av foderbytet nåttsånär…… samt ta med 2-3kg havre så ma nfasar av kraftfodret okcså……. så det inte blir chockartat foderbyte…. så han iaf får 2-4 dagars byte….. bättre det än inget alls…..

vatten tar vi inte med i bilen, har för erfarenhet att hästarna inte alsl vill dricka under långfärd. vad tror ni? ska ajg ha vatten med eller ej?

måste också köpa nya foderhinkar, dom gamla blev kvar hos fodervärden till min gamle häst…..

gejsa
0

Hur lång tid tar resan då? Vatten kan man ju ta med för att ge om man stannar till en gång. Vatten är ju det mest nödvändiga eg om dom får hö att äta under färden. Risk för kolik osv.. Men det där vet du nog redan.

Lycka till med resan ifall vi inte hörs innan dess. Skriv och rapportera sedan.

LinaN
0

gejsa, det är 45 mil dit, beräknad restid 7 timamr utan rast, så vi hinner precis innan dom lagliga 8 timmarnas transportsträcka…. inkl paus för att kolla hö o att hästen lever osv……

vatten är j uso msagt viktigt, men har aldrig vart med om att en häst velat dricka under färden….. även då den blivit bjuden vatten…..

gejsa
0

Ok det är långt det. Men ta med vatten iaf. Då vet du ju att hästen har fått chansen att dricka. Om den sedan inte gör det så är det ju inte ditt fel iaf. Min dotter körde ju ponnytrav förut och vi tog med vatten när det var varmt och så. Han drack iaf när han var törstig. *ler*

lisette
0

jättevattning betfor annars lina… det fick biggen när vi var ute och skulle på lopp med honom.

Emmelie
0

LinaN skulle man kunna få ngn bild av din häst? -Nyfiken-

Emmelie

lisette
0

jag ställer upp med en bild…

sovande harry

lisette
0

en till för inte så längesedan

LinaN
0

Emmelie, så, där fick du två av Lisette,Harry stod på bete hos henne i somras…. Så därför kan hon bara slänga upp bilder sådär :P

Men då köper jag en 25-l dunk på öb imorgon….. så vi kan fylla upp den, samt ska jag köpa dom här svarta hinkarna dom hävdar är för hästfoder, de är iaf jättebra som vattenhinkar….. stoa o rejäla.

Emmelie
0

Jätte fin färg han hade =)!

Emmelie

tessa
0

Hallå på er, hur går det för er?! Bra hoppas jag =) När åker ni egentligen, imorgon? Så spännande det ska bli, hoppas att kommer att trivas här i Vänersborg.. eller ja, i ert fall vargön ;)

edit: Nu läste jag HT, där står ju faktiskt 28:e eller 29:e.. Så här uppe i norr håller vi tummarna för er och hoppas på en trivsam resa =)