Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 5709 ggr
RubHel
0

Hur lär man en häst skänkelvikning?

Som rubriken lyder, hur lär man hästen skänkelvikning?

Astra kan inte det, och då är det 2 kunniga ryttare som har ridit henne och försökt, men hon förstår det verkligen inte. Hon flytter sig för skänkeln, men inte i skänkelvikning och hon blir bara en banan i halsen.

Vad göra?

Alex
0

Det är väl bara att fortsätta, och se till att belöna i exakt rätt läge för minsta lilla. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

Ett bra sätt är att arbeta hästen från marken, man har ett kort spö som man vänder på och använder istället för skänkel.

Kräv inte mer än ett-tre steg i sidled till att börja med, beröm mycket och jobba korta pass.

Sen när du börjar jobba uppsuttet så rakrikta hästen, gör en halvhalt och ställ hästen som en volt, då den sen att flytta ett-tre steg åt sidan rakrikta och beröm.

Se också till att luta din kroppsvikt utåt, åt det håll hästen ska flytta sig så hon får plocka upp balansen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Kimpa
0

Är inne på det ovanstående skriver.
Min tränare lärde alltid sina unghästar det innan de ens var inridna. Han använde sig ibland också av ett svagt sluttande "dike" som han gick längsmed och på så vis kunde flytta dem lättare då det sluttade i sidled.
Hoppas du förstår hur jag menar.

sus-sharon
0

jag rekommenderar varmt att införa det på uteritt, använd vägbanan till hjälp och träna sidvärtes rörelse från dikeskant till dikeskant.

så har jag gjort med mina iallafall..

medarbetare på djurskydd.ifokus

RubHel
0

Tack för tipsen :) Har aldrig tänkt på hur man gör när man ska lära en häst det. Har vi lite mer att träna på :)

Tusen
0

Nästan allt är lättare att lära hästen från marken innan man sitter upp och gör det från ryggen. Det är den kortsate vägen till framgång för då förstår också hästen snabbare vad du vill.

Linnea
0

man kan även ha en medhjälpare som står på mraken. när du trycker med skänkeln, lutar dig lite åt sidan och tar ett ledande tygeltag så kan medhjälparen "knuffa" eller putta hästen lite försiktigt åt sidan. när hästen tar ett steg åt sidan, släpp efter och beröm. man kan ju även lära den vänster och höger samtidigt.

Skynda långsamt så går det fortare.