Häst i stallet är utdömd idag!
Usch och fy vad jag är ledsen nu. Och då ska man inte snacka om den stackars ägaren som har haft hästen ända sedan hon var liten.
Ett halvblod på 12 år blev utdömd i morse hos veterinären. Nu ska hon få gå fram till våren iaf. Sedan ska hon pröva att göra hältprov. Sedan får hon stå över betet. Är hon inte bra efter detta då hon stått i 1 år så tänker hon avliva henne.
Hon lånades ut till en ung tjej i våras för hoppning. Denna tjej hoppade henne väldigt mycket så hon blev överansträngd. Hon kom tillbaka till mig (står inackorderad) efter 2 månader helt halt. Nu har hon stått från juni och är inte halt när hon går i hagen men vid böjprov. Hon har fått någon sorts spatt som tydligen var ärftlig. Denna sjukdom hade ju kunnat komma när som helst när hon blev för mycket ansträngd. Nu är det i det andra benet med enl veterinären också början till spatt. Det är båda bakbenen.
Stackars häst! Hon är så fin.
Veterinären har skicka papprena till försäkringsbolaget så hon får avliva henne när hon vill nu. Men av förståliga skäl så väntar hon för att se om hon inte blir bättre iaf. Bara för skogsridning.
Carola

Nämen, gud vad tråkigt och sorligt. Och stackars häst och ägare. Hoppas det blir bättre efter vilan…
/Matilda

Ja usch och fy sånt där är jobbigt….alla "tänk om" och "kanske" som säkert snurrar i den stackars ägarens huvud nu !
Jag har aldrig behövt stå med ett sånt beslut om att hästen kanske kan bli bättre och det blir en långdragen berg-o-dalbana i känslor.
Jag hade "turen" att för mig fanns det bara ett alternativ när min gamle blev sjuk i tarmvred, jag behövde inte stå där och tveka och fundera på om han skulle kunna bli bra igen.
En kompis till mig hennes fd travare spräckte pannbenet i somras och fick ett hål i pannan och idag har han en lös benbit stor som en femkrona samt sprickor i nosryggen. Han har åkt fram och tillbaks några gånger till kliniken för han blivit väldigt hängig nån gång, en annan gång började han blöda ordentligt näsblod mm mm.
Han har jojjat fram och tillbaks med att klara sig utan smärtlindring och efter vila och igångsättningen känner ägaren att han känns vinglig.
Veterinärerna kan inte ge besked åt nått håll utan hon får svaret vänta och se. Hon är just nu i denna berg-o-dalbanan av känslor och tankar.
Ibland undrar man varför man håller på med hästar när det finns så svåra beslut och tuffa känslor med =o/
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Fy farao va hemskt!!! Jag satt med tårar i ögonen när vi regisserade försäljningsfilmen på Dibs… tänk om ngt sådant skulle hända…skulle nog bryta ihop!!
Mvh Wanilj

Ja, det är verkligen sorgligt. Vill inte att hästen ska tas bort. Hade jag råd så skulle jag ta henne. Hon är så himla snäll och fin hästen.
Carola

Jag är mot att hästar ska lida och det tror jag att de gör om de haltar och inte kan vara riktiga hästar..
-Jobbigast för ägarna dock..

Hästen haltar bara vid böjprov. Och det gör nog dom flesta hästar om man böjprövar ordentligt.
Hon haltar inte i hagen.
Carola

Okej..Vad tråkigt..

Vad menar du? Hästen haltar bara vid böjprov det är ju bra. Tror du läste lite väl snabbt nu.
Hon haltar alltså inte i hagen som du trodde först.
Men vet har ju alltid så bråttom med att döma ut hästar för dom tror inte att folk vill eller har råd att ge dom en chans till. Nu vill hon ju göra det vilket jag tycker är väldigt bra. Men det är ju för jäkligt om hon skulle halta i hagen. Då hade jag nog försökt att påverka henne att tänka på hästens bästa. Men som sagt hon ser ut som vilken häst som helst i hagen. Kan bralla och slå bakut osv. Carola

#8 ja förlåt det gjorde jag nog..
-Tycker också givetvis att ibland är både försäkringsbolag och vissa ägare snabba att att dömma ut därför är ju triangelmärkning bra alternativ för hästar som skulle kunna ha ett bra liv som skogsmullar osv..
mvh Linda
Att hästen är vinglig kanske kan bero på skadan hästen fick, kanske skada på någon del av hjärnan som påverkar balansen?
Nej nu ska jag inte leka veterinär :)
Men det är alltid jobbigt om man har chans att vela fram och tillbaka, det bästa är ju att man har två alternativ och ett av dem är uppenbart, alltså att hästen får lida för livet av någon slags skada eller somna in och "bli frisk".
Min systers pålle är triangel märkt. Fast han funkar som vilken häst som helst! För några veckor sedan löshoppa han 120 cm det tycker jag va grymt bra! Det märks att han har tävlat mycket förr. Han har tävlat LA/LA… (innan han blev triangel märkt)….
Hoppas verkligen att hästen blir frisk!
/Jag slänger me en bild på han!
Amanda

Jo, det beror ju på vad den blir triangelmärkt av också. En del spatt går att läka ut så dom går att ridas nästan normalt igen. En del går aldrig mer att rida. Vi får se om hästen får leva i vår efter böjprov. Då har hon gått sedan i somras bara i hagen.
Carola
söt häst! Är det en arab?

Ser ut som en connemara korsning tycker jag,jätte fin: )

Ja, en connemara är det nog. Lite för kraftig kanske för en arab.
Hej!
När det blir sådär att hästarna och andra djur blir dåliga då känns det faktiskt som att jag iallafall aldrig vill ha djur igen. Det är svårt. Men hellre en död häst en en häst som är stulen, stals en islänning inte så långt från mig i slutet av förra veckan. Jag skulle dö av ångest om min häst blev stulen, fy vad hemskt.

Ja, det är otäckt med tjuvar som stjäl hästar. Nu såg jag på buke att någon hade stulit ett fjordsto i dagarna också. Vet inte om det är sant. Men jäklar vad grymt det är. Skulle bli tokig om någon stal några av mina hästar. Tänk att inte veta om dom lever eller är döda.
Men du har väl en fodervärdshäst såg jag på din hemsida iaf.
Carola
Hej. jag har en fråga angående ordet "utdömd". Vad betyder det? Är det att hästen ska avlivas eller är den bara skadad för livet? Någon som vet? Måste den bara vila?

#17 "Utdömd", ja då kan ägare avliva och få ut försäkringen om hästen blir "triangelmärkt" då får ägaren ut halva försäkringen om hästen tex inte kan ridas på tävling men i skogen, då får den leva vidare men med en klausul i försäkringen om skadan och den får inte tävlas.
"utdömd" jag har uppfattat som trappalanda näste i alla fall :/
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Min gubbe är "utdömd" 3 gånger nu, men han liver och mår bra. Är pensionär - skritt och hage.
Blir hästen utdömd o avlivas får man ut hela försäkringsbeloppet. Blir hästen utdömd o triangelmärkt så får man ut hälften av försäkringsbeloppet….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag är ju7 i liknade sits med min första shettis som jag köpte för 12 år sedan… det är trist…
nu fattar jag vad bra. tack snälla. Det är nämligen så att en tjej jag känner har varit hos väterenären med sin häst och nu skriver hon i ett sms att hästen är utdömd. Hon är jätte ledsen och jag skulle vilja göra någonting för att visa att jag bryr mig. Snälla hjälp mig…

Du får bara vara och lyssna och förstå hur ledsen hon är, det är hårt att få ett sådant besked. Att bara finnas och låta henne vara ledsen det är mycket stöd det.
Vad hemskt, stackars häst…
Hoppas att hon reder sig!!
jag är inte alls särskilt insatt i detta kring utdömda hästar, försäkringsvillkor mm, men jag tycker att det är tragiskt om/när hästägare väljer att avliva en häst som skulle leva gott och smärtfritt som t.ex skogsmulle (men oduglig som t.ex tävlingshäst) just för pengarnas skull… förutsatt att hästen inte har ont eller på något sätt lider förstås.
dvs. att sätta det ekonomiska intresset före hästens, så olyckligt att ta bort en häst som skulle kunna ha ett gott liv, men inte på samma villkor som kanske tidigare.. men detta är vad jag tycker efter mina värderingar. Som parentes kan ju berätta att jag själv slipper att hamna just i denna sits som jag skriver om ovan, eftersom min tös inte är livförsäkrad. Väljer att lägga pengarna på en bra vet.vårdsförsäkring istället.. =)
Mandysan: Vad härligt att läsa om din systers häst, fin är han också! =)

Hästen som jag skrev om förra året är tyvärr död ändå nu. Hon dog den 1 augusti i år när det var åska. Hon fläkte sig i hagen och blev tvungen att avlivas. Fast hon blev bättre och började ridas under sommaren som var.
Vad ledsamt Gejsa..! såg inte förrän nu att tråden var väldigt gammal, missade detta-.

Ja, det är verkligen tråkigt. Hästen hade ju flyttat härifrån i mitten på maj eftersom den blev såld. Så den nya ägaren hann inte ha henne så länge. Jag blev verkligen ledsen när jag fick höra att hon avlivats. Hade jag haft råd hade jag köpt henne själv.

#30# Visst är det så. Veterinären trodde att hon ville tävla och dömde ut hästen för att hon skulle kunna avliva och få köpa en ny häst av försäkringspengarna. Nu gjorde hon inte det, tack och lov. Men hästen dog ändå ju. *snyft*
Men visst är det så att många hästar kan fortsätta att leva som hemmahästar iaf som mina gör fast dom är inte utdömda. Men jag tävlar inte och så….Därför ingen särskild förslitning på dom heller.

var med om en lite "omvänd" version av det här med utdömning.. En av ridskolehästarna, en stoor valack,har varit på utredning på djurjukhuset nu i höstas. Det konstaterades att han hade artoser och förslitningar i båda bakknäna, o han fick medicin o ordinerad boxvila/sjukhage i x antal veckor(minns inte nu hur länge det var). På återbesöket för kanske 1.5 månad sedan, var han ren rakt ut, men hade tydlig reaktion på böj. Veterinären sa att hon tyckte det var synd att få honom utdömd "när han nu var förhållandevis fräsch", o tyckte att ridläraren skulle vänta tills han blev ordentligt halt igen innan det var dags att döma ut..Nu har han bara gått i hagen/skrittats o travats igång mkt lätt i några få veckor, sedan blev han jättehalt, och nu är hans dagar räknade. Min fundering har varit att det kändes fel att låta hästen gå o få ordentligt ont Igen, ist för att ta bort honom när han ändå var pigg o glad o inte led så mkt, eftersom vet sa att skadorna aldrig kommer gå att behandla bort…Men det är svårt, både för hästägare o veterinärer, o avgöra vad som är rätt "moraliskt" sett. Inget lätt beslut direkt!
*kan tillägga att hästen i fråga inte är den sortens häst som fixar att bara gå i hagen o inte få arbeta*

#32# Ja, men hade ni inte väntat så hade ni ju inte heller vetat ifall hästen skulle bli bra. Eller hur?! En veterinär är inte synsk person utan måste ju vänta dom med för att se om det går att bota eller inte. Tycker att det döms ut för lätt i många fall. Särskilt bland ridskolehästar och tävlingshästar. För att man inte har råd att låta hästen stå för länge. Tyvärr!

#33, vet sa till oss att han kommer inte hålla mer än ett år, om vi hade tur. Förr eller senare skulle han få ont igen. Men det finns nog lika många åsikter som det finns hästägare o veterinärer. O håller med om att för många hästar döms ut för fort,ibland kanske bara för pengars skull.. Men denna häst, tycker Jag, borde ha fått sluta sitt liv medans han fortf var glad o smärtfri.

Om hästen kunde hålla ett år till så hade jag nog sålt den till någon som mig. Alltså inte en ridskola utan till någon som inte behöver rida varje dag utan låta hästen stå då och då. Då hade nog hästen kunnat leva ännu längre.

det var faktiskt vad ridläraren hade tänkt! Men han höll inte för igångsättningen ens. Sen hade hon iofs kunna strunta i att få igång honom, o sålt honom ändå, men antar att hon lyssnade på vad vet hade för åsikter ang det. Just denna hästen behöver mkt arbete för att hålla sej glad o nöjd o i hull,han har tappat precis allt nu under vilan,av det han hade, o ser ut som ett spjälstaket med lite större mage för tillfället, 1.75 i manken.Men som sagt,supersvårt att avgöra en hästs vara/icke vara o varför.

Ja, visst är det så. Är hästen avlivad nu då eller?

*känns lite som "trådnappning" nu för min del,ville bara komma med min fundering,ska inte sväva ut mer
*

#37 nej, inte än, men ridläraren sa till mej att komma o säga hejdå inom snar framtid..

Ja, för min del gör det inget om du tog lite i min tråd. Den är ju eg slut för min del eftersom den fina hästen är död sedan 1 augusti i år tyvärr.
Usch vad jobbigt att veta att en fin häst ska avlivas. Men jag tror att just dom stora hästarna växer ju så fort när dom är unga och många förstår inte hur och vad man ska ge unghästar. Alltså vad dom behöver i mineraler och annat viktigt som bär upp skellettet. Så dom stora hästarna får oftast förslitningar och sånt i relativt tidigt stadium pga det. Hur gammal är hästen?
Nu svävar jag också ut lite. *ler*

#40 jo, det är väl så! Han är dessutom grov o tung för att vara halvblod. han är född -93, så 13 år gammal!

Usch då vilket öde. Precis som den hästen som jag skrev om. Hon blev ju 13 år i år. Jag skrev ju tråden förra året.
Ju tyngre häst desto mer förslitning och ont gör det säkert också kanske.

Det blir inte kul när han tas bort, men det är väl lika svårt vilken häst det än gäller!
Hemskt det som hände hästen du skrev om, när den ändå hade fått en "ny" chans.

Självklart är det lika hemskt vilket DJUR den än gäller för mig med. Det var inte så jag menade utan att den inte var så gammal och redan utdömd. Jag har ju en snart 22 årigt halvblod/fullblod hemma som jag rider. Bävar för den dagen. Kollar varje dag om jag ser några ålderstecken osv…..
Precis så menar jag med. Hon lurade döden en gång men döden hann ifatt henne snart iaf. Ödet eller?!

#44 ja, förstod det;) nej, inte kul när dom blir gamla heller..Men härligt när dom håller sej pigga o friska trots ålder

Japp, visst är det det. Nej, nu ska jag sova. Natti natti och tack för pratstunden. *ler*

jag med tror jag^^ gonatt
Har ni provat någon alternativ behandling? Ibland kan tex massage ge en viss lindring och hjälp. Man kan alltid prova, om inte annat får hästen lite mysigt. Kom ihåg att kolla med veterinär först så det är ok.

#48# Hästen blev frisk men skadade sig i hagen i somras. Så hon var tvungen att avlivas.