Transportera häst 180 km
Jag och hästen kommer flytta upp till Varberg över sommaren om vi hittar bete där uppe, det är en bit upp närmre 180 km. Jag har aldrig transporterat en häst så långt och skulle behöva lite tips och råd.
Det längsta hästen har åkt är från Landskrona till Malmö och han har nog åkt max 10 ggr i sitt liv.
Det jag tänker på är:
-Linda istället för skydd (Inbillar mig att det både sitter bättre och är bekvämare för honom)
-Ska jag införskaffa mig ett svanskydd eller det går bra att linda svansen också, vilket material, flecee?
-Ska han få hö i transporten eller det är bara en onödigt stor skaderisk med tanke på att han kan fastna i nätet?
-Täcke eller ej? beror helt klart på vädret såklart men hur mycket varmare/kallare blir det i transporten?
Dela gärna med er av era egna erfarenheter.

Min förra häst körde vi Stockholm-Lidköping i ett svep. Vi stannade dock på halva vägen och gav honom vatten, samt hö vi hade i bagagen. Hönät tycker jag absolut inte att du ska ha, hellre en ikeakasse i så fall, men jag tycker att det är bättre och stanna och mata. Vår resa tog väl kanske fem timmar, och det var inga som helst problem. Hade honom lindad med paddar och med stalltäcke. (Det var typ november och kallt, fullblod är ju lite gnälliga också) Han var lugn och fin hela vägen. :)

hö ska du inte ha i släpet. risken för att fastna är stor.
Gällande skydd, plocka av skorna, det tycker jag är det allra bästa. Sen kan du ju ha nåt skydd också om du vill. Täcke anser jag inte är nödvändigt nu, tror snarare det bara är risk för att han blir för varm.
Jag har kört min häst närmare 40 mil, då stannade vi halvvägs så hon fick vatten (fast det vill hon aldrig ha i transporten ändå), och hon hade en Ikea-kasse med hö då hon inte hann få frukost innan vi åkte. Fast nu är ju din häst snäppet större än min, så det gäller ju att man kan hänga upp det såpass högt att det inte är nån risk att det hamnar nåt ben i det. Men kan man undvika hö i transporten är det väl det klart bästa.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Det blir inget hö i transporten.
Skorna kommer han få behålla, annars va de ett bra tips.

I ridtravarföreningen var det en tjej som transporterade sin häst från Linköping till Skellefteå. vet inte hur långt det är men de mellanlandade hos mig över natten så hästen fick vila. De hade också stannat efter vägen och låtit hästen ta igen sig och fått beta i en timme.

jag skulle nog hellre använda transportskydd än lindor. om en linda går upp och hästen trampar runt med den så kan han troligen skada sig mycket mer än om det "bara" är ett transportskydd.
ha inte hö under transporttiden! det är inte bara en fråga om att hästen kan skada sig, utan också en hälsofråga. du tar större risker vad gäller hästens luftvägar om den har tillgång till hö under färden. (även om vi inte tycker att höet är dammigt så innehåller det faktiskt en del damm och mikrosporer, som lätt sätter sig i hästens luftvägar. detta kan orsaka luftvägsinfektioner och hosta.)
är vädret varmt = inte täcke. det blir bra mycket varmare i transporten än man tror.
vad gäller övre luckan på transporten, försök att se till att inte ha denna öppen. ventilationen bör tillfredsställas utan denna öppen, eftersom man i en studie (Strömberg, 2003) sett att det förekommer relativt mycket avgaser i transporten (sugs in pga undertryck) = obra för hästen.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag skulle aldrig få för mig att köra med bakluckan öppen kommer det en lastbil så är edt lätt att hästen blir skrämd och hoppar över bommen. Jag har både öppningsbara fönster och taklucka på transporten.

Åh, såg att det var 18 mil och inte 180 mil.
Det tar ju bara lite mer än 2 -2½ timmar att köra. Du behöver nog inte tänka på så mycker mer än om du kör till en träning.
Är du osäker så stanna till halvvägs och kolla så han mår bra. Att hålla på stanna flera gånger och greja med hö och vatten stressar nog mer än det gör nytta.

Absolut inget hö i transporten hästen är skapad för att ät från marken och mår inte bra att äta högt. Ingen häst kommer heller att svältaihjäl under en resa.
Sen är det som #8 bara en kort resa, mina hästar åker ofta 4-5 timmar

Höet var mest tänkt som sysselsättning så han inte börjar hitta på en massa skit, men som jag skrev innan så skippar vi höet.

#10 jo det är så som folk tänker, men det finns något som heter transportsjuka och det får hästar som åker långt och har hö att äta, nu talar vi om 8 timmars transporter, det är alltså inte bra att stå och äta hö högt för en häst, dom sväljer inte riktigt utan kan få förstoppning i strupen.
Därför skriker jag 
varje gång jag lästaer att någon rekomenderar hö när hästen ska åka transpoert

Eftersom det bara är 18mil tror jag inte att du behöver göra så stor grej av det. Är det första gången ni åker så långt kanske ni behöver stanna till och vila lite. Men du har redan fått massa bra svar ovan, så tack för mej!
Å Lycka till!

det är bara att tuta och köra :P 18 mil är ju inte särskilt mkt, stanna någongång och se att han står bra och kanske slabba i han lite betfor vatten..
får man fråga vad du ska hitta på där uppe? nå sommarjobb kanske?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

aa de blir jobb för min del där uppe. Jag kommer jobba som brandskyddsvakt på Ringhals, kärnkraftverket.

har kört min häst skåne-åland och tillbaka. 70 mil enkel resa. han hade hö i hönät, han kan inte vara utan mat i 12 timmar! han hade dock inte hela tiden. vi stannade två gånger på vägen då fick han komma ut och röra sig och så fick han extra blöt betfor för han ville inte dricka. han hade lindor på vilket jag aldrig har annars. på färjan hade han hö och lilla luckan stängd för det låter så mycket nere på bildäck, men det blev väldigt varmt i transporten. annars hade jag lilla luckan öppen faktiskt för den transporten, liksom många andra hade inte så bra ventilation. han är inte rädd för lastbilar etc.
Skynda långsamt så går det fortare.

#15 Inget illa menat åt dig men jag undrar om du enl lagen får lov att ha öppet bak?
Jag har aldrig öppet då jag har fått för mig att lagen säger att den ska vara stängd.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

vet ej men ventilationen i släpet var inte tillräcklig med luckan stängd. viktigt när man kör så långt.

#17 Nä de kan vara så men det ska räcka att man har öppet lite grand uppe vid luckan. De brukar ju vara ställbart. Sen kan det som #6 har skrivit dra in avgaser = INTE BRA
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Hö kan man väll ha i hönät? Det har jag iaf när jag ska tävla och vi ska åka långt..

#19 det är inte bra för dom att äta högt och absolut inte när dom inte kan sänka huvudet till marknivå. Hästar är inte skapta för att svälja nedåt.

#2o men om man har en höpåse vid boghöjd borde ju fungera? hästen sväljar ju varken neråt eller uppåt. Bara en tanke..

#21 Ganska stor risk att dom fastnar då kanske? :O Men beror klart på hur man sätter upp det :) Men det är individuellt för varje häst vad den behöver och trivs med ;) Så finns väl inge rätt eller fel egentligen :)
Själv hade jag lindat, känns som att benen får stöd på ett annat sätt då, och blir inte tjocka om man ska åka 4.5 timmar eller mer =) Men arton mil är typ vad vi har till närmst tävling så det är säkert ingen fara :) Lycka Till!
#21 Fast då måste du ju ha hästen ganska löst spänd, samt bommen rätt lågt ner för att hästen ska kunna nå, väl?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nja min är så stor att det hade funkat för oss, inget jag kommer att prova på under färd i allafall.
18 mil till närmsta tävling?!
jisses var bor du?
Här behöver vi inte åka mer än 20 min för att ha säkert 10-15 föreningar som håller tävlingar regelbundet.

#16 helt otroligt nog är det faktiskt tillåtet enl lag att ha övre luckan öppen för att tillgodose ventilationsbehovet.
det är dock långt ifrån bra eller hälsosamt och man bör se till att man tillgodoser ventilationen utan att ha luckan nerfälld.

#21 dom bör kunna få ner huvudet till marken, en häst äter normalt och är skapt att äta från marken (dom är betes djur)

Jag vet att hästar är betesdjur men att dem skulle ta någon skada av att äta från boghöjd under en transportresa eller mellan klasserna på en tävling eller vad det nu kan vara har jag svårt för att tro. Däremot kan jag tänka mig att det i längden kan ge skador på framför allt rygg och nacke om dem äter från en helt onaturlig ställning.
Att släppa lös hästen i transporten för att den ska få äta i sin naturliga ställning ser jag som större skaderisk än att ha den fastbunden och låta den äta från boghöjd. Sen om det hade gått att lösa så hästen kan få äta från marken hade ju såklart varit det optimala men det är inte alltid det går att lösa.

#27 varför ska den äta? Det finns något som kallas transportsjuka och kommer av att hästar som transporteras långt får foderförstoppning, för dom äter men kan inte få ner huvudet och svälja riktigt. En häst svälter inte ihjäl på 8 timmar och det är max man kan får transportera utan rast

Men jag tror knappast att den får foderförstoppning om den äter från boghöjd, det gör de flesta hästar varje dag då nästintill alla monterar krubborna i den höjden om inte högre.
Är man t ex på en tävling över en hel dag så bör man ge hästen hö. Precis som vi så behöver hästen ny energi och vem vill prestera på tom mage?

#29 kruxet är att den inte kan sänka huvudet och svälja
men du gör som du vill jag säger bara vad jag vet 
Vårat hänät sitter rätt lågt, ungefär i höjd med bommen fram.

#31 fundera en stund på vad jag skriver, hästen behöver få ner huvudet i makplan för att kunna svälja rätt 

#29 men det går att stanna och utfodra eller utfodra på tävlingsplatsen om man anser att hästen är i behov av detta.
att vi monterar krubborna för högt säger väl mer om människans kunskapsnivå än hästens behov? utfodring i krubba är egentligen väldigt galet, just för att det blir fel ätposition för hästen (och foderstrupsförstoppning förekommer ju en del)..
och vem är det som säger att hästen måste utfodras med kraftfoder? många gånger är det en fix idé för hästägarna. nyligen gjordes en studie på Wången där man kom fram till att även tävlingshästar klarar sig på enbart grovfoder så länge detta är av god kvalitet. (finns publicerat på SLU, kan kolla referensen om det är intressant)
#31 det är olämpligt att utfodra under resa dels för skaderisken (häst hängande i hönät är inte kul), dels för risken för foderstrupsförstoppning som Lorita påpekar och dels för att man utsätter hästen för en himla massa damm och mikrosporer som kan ge den problem med luftvägarna och hosta.
#33 Det håller jag med om att hästar klarar sig på bara på grovfoder. Min ponnyn jag hade förr tränade jag mycket med och hon fick hösilage av bra värde + 4dl betfor om dagen. Och hon var nästan lite fet.

#30 men jag kan lova dig att hästarna kan svälja när de har sina huvud i boghöjd.
#33 Det är inte alltid det finns möjlighet att utfodra utanför släpet på tävlingsplatsen.
Har man inget hö med tillräckligt bra värden måste man komplettera med kraftfoder.

#30 kan tillägga att dem sväljer säkert lättast med sänkt huvud och det blir svårare ju högre upp de håller det, det köper jag men inte att dom inte kan när dom håller huvudet i boghöjd.

#36 det är inte det att dom inte kan, utan det att det blir fel, riskerna är som störst när hästen transporteras långt. Det är ett problem just vid långa transporter som med lastbil.
Åker hästen under 8 timmar så behöver den ingen mat, åker den över 8 timmar så bör man lasta av och ge hästen en mat paus.
Transportsjuka är INTE foderstrupsförstoppning..
läs här
Det finns ju de där hopvikningsbara plastkorgarna.. dem borde man kunna lägga hö i och utfodra ur utanför transporten?
Super att utfodra kraftfoder ur är de där mineralbyttorna.. breda och låga = super + inget handtag de kan slå in ett ben i..

#38 ny rön tyder på att en bidragande orsak är just att hästar får hö och inte kan svälja på rätt sätt (lindrig form av foderförstoppning)
Varför man ska ha hö och hönät i en transport det fattar jag inte riktigt, det är ju en skaderisk på många sätt.
#40 hänger kanske ihop med vätskebristen som nämns här.
Jag har heller aldrig hö i transporten, dels pga att jag också hört om foderstrupsförstoppning samt vill inte ha hö som kan damma i näsan på hästen heller.
Men dålig luft och ventilation samt för lite vätska i komb med stress kan ge transportsjuka..

Jag läste det ganska nyligen och då om ny rön, om uppkomsten, alltså ny forskning om orsaken och där rekomenderade dom att inte ge hö alls under (längre)transporter.
Jag får se om jag kan få fram artikeln, men forskningen går alltså framåt. Pusselbit lägs till puselbit och hästar kan få foderförstoppning av att tvingas svälja fel. En av orsakerna att jag avskaffat alla krubbor i stallet tex
Hm… Nu är ju jag norrlänning och jag vet att vi åker betydligt mycket längre sträckor än alla andra… Men jag körde mina hästar flera gånger om år sådana sträckor. Till tävlingar bland annat, hade någon tävling bara ca 1 mil bort, resten är undefär från 17 mil och längre.
Jag har alltid transportskydd (bra, tjocka ordentliga och höga över hasarna), ett tunnare täcke som sitter bra, ett stort hönät som sätts fast i båda ändar, lädergrimma och svansskydd.
Brukar aldrig vara några problem alls. Brukar normalt sett stanna en gång på vägen och kolla så dom står bra och så.
#42 Mina fodras ur hink både kraftfoder och vatten. Viktigt också för tändernas skull..

#38 Bind inte upp hästen för kort
lustigt, för det är ju precis det man får lära sig, binda kort för att hästen inte ska kunna få huvudet under bommen osv.

#45 du binder anorlunda i lastbil 

ah ja det är ju sant.
Har bara skumläst tråden så ber om ursäkt om någon annan har rekommenderat detta:
Hösegel. Hamnar i boghöjd, låg risk att fastna. Nu har du iofs tänkt att skippa hö men något att tänka på för er andra som diskuterar hö i transport eller inte.
Sen föredrar jag lindor i transport, tycker att det är lättare att få till bra än klumpiga transportskydd.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar
Chess
#48 Transportskydd är inte klumpiga om dom är av bra kvalite och passar hästen.
#49 Då kanske du har tips på transportskydd av bra kvalité? Har testat Mark todd, Pessoa, Horseware, billiga från hööks och börjes..
Med vänliga hälsningar
Chess

det är klart att risken för foderstrupsförstoppning finns när hästen äter i transporten men jag gav en hel del betfor när vi pausade så den borde ju skölja ner det mesta plus att man minskar risken för vätskebrist. som sagt, vi körde i tolv timmar och skulle hinna med färjan. vi körde halv fem på morgonen så skulle vi stannat och låta honom äta ordentligt med hö i pauserna så skulle det tagit flera timmar extra. amn vill ju komma fram så fort som möjligt, så himla kul är det inte för hästen att vara ute ch åka.

då är jag med dig, men förklara gärna varför det blir svårare när hästen transporteras långt med lastbil.

ojdå vad många inlgg det kommit. Mitt svar var menat till #37

#52 det är för att hästen just äter under längre tid med huvudet högt uten att kunna sänka halsen för att svälja. Det misstänks vara en bov när det gäller transportsjuka.