Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 13169 ggr
lisette
0

muskelbristning?

hur yttrar sig en muskelbristning på en häst?

stora hästen har en håla på halsen som jag funderar på om det är en bristning. eller kanske en spark?

hon har inte ont och har haft den ett bra tag nu.

CelsiusT
1

Min häst har en muskelbristning och det yttrar sig i en fåra/grop som går rätt över muskeln.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lindbygarden
0

det kan bli en grop ja..

lisette
0

men varför får de muskelbristnngar? och på halsen känns ju konstigt att få en bristning?

JenD
0

Muskelbristningar kan dom få av ansträngning eller en "sträckning" av muskeln. Massera med liniment så är det borta på några dagar. Mycket vanligt tyvärr på travet

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

powderpuff
0

Har ett sto som var på Flyinge på betäckning/seminering och när hon kom hem så hade hon en muskelbristning på bogen. Undra vad som hänt igentligen…. Vi har hållt på att massera med liniment men hon har ändå en grop kvar där Gråter

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

CelsiusT
0

Det kan bero på olika saker, dels kan det bli en skada i muskeln av felansträgning/sträckning m.m. Men som i min hästs fall så är det en pinne som slet sönder del av muskeln och han fick sys, dock la veterinären inte tid på att sy ihop själva muskeln vilket gjort att man ser "trasigheten" under huden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

lisette
0

jag tror inte det är en skada, borde ha sett något sår då.

så, bara massage som gäller? hon verkar ju inte ha ont av det hela.

har det egentligen någon betydelse om gropen är kvar? tänker på sista meningen i #5.

powderpuff
0

Det ser ju inte så snyggt ut precis. Men huvudsaken är ju att hon inte har ont av det.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

JenD
0

Då har hon säkert gjort någon gympa eller något i hagen kanske :) Dom brukar inte ha ont om det är inte är en skada då som #6 häst eller kraftig bristning. Massera på bara så brukar det försvinna eller iallaf minska tydligt även utan liniment är det bra att ta en vända över det då och då med fingrarna :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Lindbygarden
1

det är jättevanligt med gropar/bristningar i hamstrings på hästar.. Alltså baksida lår från svans och ner, ser man ofta.

Royalz
0

Ponnyn jag hade för ett tag sen hade en muskelbristning på "sidan av rumpan" Det var en massör som sa att det var det, för jag hade aldrig hittat den om inte hon visade mig. Ochd et var som en grop.

[Grabbarna-A]
0

Mitt russ har en grop i halsen, den fick han efter en sommar på hingstbete. Vi vet inte vad han gjort, någon kanske sparkade eller bet honom, vi vet inte för han hade aldrig något sår. Sen har han en grop i låret efter en svår korsförlamning för två år sedan.

CBA
0

Mirabil har en muskelbristning på undersidan av halsen som resultat av en spark han fick när han var runt året gammal.
Han var rejält svullen och öm ett tag och när svullnade hade lagt sig så hade han en bristning.
Jag har försökt att massera och greja men det fungerar inte, så den får vara där den är ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lindbygarden
0

förstår inte hur det ska kunna bli bra med massage då det är muskeltrådarna som gått av? Ska det stimulera ngn form av läkning då eller hur är det tänkt?

För jag har heller aldrig varit med om att de växer ihop när de gått isär sådär…