lamellrandssepration
Hej!
Min häst går utan dojor sen i somras. Vad jag har förstått så får alla hästar mer eller mindre skador på lamellranden om de går skodda i mer än ett år. Detta ska ju (om hästen verkas rätt) vara läkt efter 1 år ungefär när hoven har vuxit ut helt utan påverkan från sko o sömmar. Mitt sto har en liten lammelrandssperation på ena framhoven (på övriga tre också men inte särskilt mkt). Vet någon om det i regel tar ett år innan man ser resultat på barfotagången med tanke på lamellranden, alltså att den är läkt? Någon som har erfarenheter av detta? Tips?
mvh

Are you talking about Protein founder and where the hooves have these grooves in them ???

Du bör undvika torv som strö.

Varför ska man undvika torv som strö? Har inte läst det du länkade till. Det kanske står där. Men det är ju många som har torv i sina boxar. Jag tycker torv dammar för mycket för att använda. Hade det till min fjording förra året. Var ingen hit precis.
Carola

Torv är jord och en torvbädd bygger på att man spara piss i bädden. Då blir det bakterier och det tränger in i den spricka hästen har och ger då en infektion. Min hovslagare han tycker att om hästen har lätta att få hovböld eller bärrandsröta då ska den stå torrt och rent på spån i första hand och ingen bädd. Samma råd har en granne till oss fått då hennes häst hade hovböld, det är tydligen vanligare med hovböld för ”torv hästar” .

Ok! Då förstår jag vad du menade. Men jag hade inte bädd åt henne när hon hade torv. Tog bort allt blött. Tycker att det blir så himla äckligt blött om man bara har torv och bädd.
Men det är ju klart då att det är sämre när man har bädd.
Carola

#4 En bra skött bädd tycker jag ändå är att rekomendera.
Stall luften har tex förbättras på flera ridskolor där man tidigare mockat ut kiss, därmed spridit urin,amoniak upp i luften.
SVA har även gjort ganska färska studier om amoniak,bäddar osv.
En torr, bädd som är välskött är inget hot för hovarna snarare är vårt klimat vi har i sverige, växlande kallt, torrt och leriga hagar ett större problem.
Om möjligt så försöker vi krattsa ur hovarna, ev spola av dem innan de stallas in till natten.
Mvh Linda