Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5508 ggr
SaraHjelm9
0

Mygg spray!

Hej :)

nu har verkligen myggen satt igång här haha, något bra tips på någon bra mygg/flugor spray som funkar bra, ifrån hööks typ ?:)

Alex
0

Absorbine Ultra Shield (vi borde banne mig snart få nåt för all reklam vi gör för den här! Flört).

Kanonbra, finns på Granngården och de flesta ridsportsaffärer. Är dock livstids karens på hästen efter användning, men har man ändå inte tänkt slakta så kvittar det ju. Glad Fungerar kanonbra, så den är helt klart värd pengarna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tessa
0

Hur länge har sprayen effekt? *nyfiken*

Alex
0

#2 I flera dagar. Står väl på flaskan att man ska ha på var 10-14:e dag eller något sånt tror jag. Jag hade på 1-2 gånger i veckan på min häst förra sommaren dock. Men den har effekt länge i alla fall. Och bra effekt. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Repoort
0

exakt, absorbine håller i flera, flera dagar så länge det inte ösregnar eller att hästen får ett bad.

tessa
0

Det låter ju magiskt.. någon som vet vad Absorbine Ultra Shield kostar, i runda slängar?

Alex
0

#5 Runt 300 kr för en flaska ungefär.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

#5 jag betalade 189:- häromdagen. annars ligger de runt 249:-

mazze
0

Jag har kört med Absorbine tidigare och tycker inte alls att den är lika bra som den var från början. Så jag kör nog på egen hemmabrygd i år och, sjutton, kommer inte på vad det heter nu för det. Men man har på det längs mankammen, rygg och rumpa och gör om det efter några veckor. Har totalt hjärnsläpp just nu ;)

lisette
0

#8 switch. ;) det finns även som spray nu!

powderpuff
0

Flusa finns också. Står inget att man kan ha de på hästar men på mina funkar det och det är heltklart det bästa jag provat.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tin-Tin74
0

#10 Flusa är enligt min veterinär direkt giftigt för hästar!!! har hört talas om katter som råkat få på sig en enda droppe och dött! Andvänds endast till nör och får.

Förr hade vi hjortronolja utblandat i vatten och sprayade på hästarna. Mycket effektiv men går tyvärr inte att få tag på längre.

#8 Kan man få receptet på din egna bryggd? Please!

powderpuff
0

#11 varför skulle de vara mer giftig för hästar? Jag ringde till och med till grossisten just för att höra om det gick att använda till häst också. Det enda de sa var att man skulle prova spray en liten bit på hästen för att se om den tålde det, precis likadant som man ska göra med Switchen.  Har själv fått rådet av min vet att ha de till hästarna. Mina har inte dött ännu i alla fall.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Fiona
0

Jag kollade på våran Granngården och såg ingen Absorbine Obestämd Hoppas att det finns i någon annan affär här omrking…

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

lisette
0

#13 du kan beställa via nätet. google på namnet så hittar du många ställen.

mazze
0

#11 Jag ska ta och se om jag hittar receptet så ska jag lägga ut det till dig. Kommer inte ihåg exakt hur mycket och vad det var i ;)

tessa
0

Jag har nu också kollat på GG efter absorbine men då fanns det ingen. Nu står det i deras reklamblad att absorbine kostar 249 kr, annars 289 kr (har jag för mig. Ska åka dit och se om de har fått in.

Någon som prövat hööks SM FlyFree Field? *nyfiken*

Förra året hade jag switch och hemmagjord "häxbrygd" på pållarna men knotten, bromsarna och Gud vet vilka de var, blev för j*vliga!

Alex
0

Fråga personalen om du inte hittar den.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zaphix
0

Absorbine fungerar tyvärr inte alls på min häst.. Så jag tycker mest den är dyr och innehåller massa kemikalier..

#8 Vad för hemmabrygd? :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tessa
0

#17: Will do ;)

Jag är väldigt villrådig inför sommarens betestid. Hästarna började gå ute inatt men flyttar inte till betet förrän till helgen - så det är hög tid att skaffa medel! - Men vet verkligen inte vilket medel jag ska satsa på, de kostar ju rätt mycket så det går ju inte direkt att gardera sig med flera sorter för att pröva sig fram..

Tin-Tin74
0

#19 Switch on tycker jag är bäst. Sitter ju i flera veckor, drygt 1 månad.

Dyrt men effektivt. (+ att det skyddar mot ovälkomna gäster i pälsen som ex.vis pälsätare)

WhoCares-01
0

den jag använder är ganska dyr tror jag (moster köper den å mama betalar så ja vet inte rktigt). dr.schattes nått heter den tror de står fluga fast på tyska     funkr jättebra =D

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

jen
0

jag har testat swith igen.

Wambezi regerade på det sist för 2 år sen, men nu så tog jag bara lite i taget i stället.

det verkar gå bra!

Swithen är nog det bästa tycker jag

plus mitt hemmagjorda medel!

Smex
0

jo jag själv är inne på Switch i år me, men det är dyrt och så tar jag aldrig slut på en flaska innan det har gått ut, just för att det funkar alldels för bra på min häst.

Kanske skall testa absorbine.

jen
0

#23  Har du ingen kompis som kan dela med dig då?

när jag va inackorderad så delade jag med en kompis. Det var kanon!

Marrsson
0

Jag älskar Absorbine! Funkar kanon! Men nu i år kanske jag ska testa en typ av "frontline" för häst. Mina grannar har ett 20 tal islänningar och dem rekomenderade Frontline varianten. Jag hade inte hästarna där vi är nu i början av förra sommaren och de ska tydligen vara massor med knott och grejer! Usch!

Annars är Absorbine de bästa tycker ja och det är lätt att använda!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

IdaT
0

Recept på flugmedel heter en mycket läsvärd tråd på shetlandsponny iFokus.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Smex
0

#24 jo jag delade den första året med en tjej i stallet. Men då jag flyttade så lät jag henne få behålla flaskan. Sen har jag köpt egen men så gick den ut i år. Skall kolla med henne som äger hästarna Toni skall gå emd på betet om hon har en liten skvätt att ge mig =)

#25 Frontline på häst är väl receptbelagt? Eller har all frontline blivit receptfritt?

Marrsson
0

De är mycket möjligt att de är receptbelagt. Men är det effektivt så är de ju värt de besväret.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Birke
0

Citronella används här. Tror det hette så xD