Jaha! Nu har det hänt IGEN!
nej vad tråkigt 
min syrra har får. För ett par år sedan hittade hon kroppen i fårhuset, och huvudet utanför hagen. men det såg ut som om någon huggit av det med yxa 
så visst kan djur vara grymma, men de grymmaste djuren är nog vi homo sapiens iallafall….
Fy, vad hemskt! Läste en artikel i en gammal tidning från -94 idag om att strikt ägarskap inte gäller hästägare. Ska ta med mig artikeln hem och citera lite så får ni läsa, rätt intressant

Håller med om det. Tyvärr är det ju vi som är dom värsta odjuren.

men…har folk ingen koll alls på sina hundar längre…. känns väldigt otäckt detta….
#4 nej, inte alla tyvärr 

#4 Tänkte bara fylla ut med att det absolut inte gäller alla hundägare. Det finns faktiskt flera av oss som har aldeles ypperlig koll på våra hundar. =)
Emmelie

min första tanke var
"säkert någon som bussat hundarna på fåren"
sen kom jag till att ägaren var 45 år gammal, då håller man kanske inte på med sådant.

#6 det tror och vet jag absolut att det finns! Menar mer att det är otäckt när man läser mer och mer om hundar som attackerat! Borde vara hårdare koll på de som köper hundar så att de verkligen kan ta hand om de och uppfostra de, blir farligt annars.

#8 Absolut skall det vara hårdare kontroller av nyblivande hundägare. Jag läser en bok för tillfället som heter Djuren- I människans klor. Grymt bra bok som behandlar många frågor som hur vi bör och skall behandla djuren vi åtagit i våran ägo. Men dit jag ville komma var att man i boken tar upp om det borde finnas "körkort" på husdjur. Varför inte tycker jag? Det skulle inte bara sålla bort de som inte har tillräckligt med kunskaper utan även sprida mer kunskaper. Sedan vet även jag att detta idag inte någonting man varken har tid eller pengar att satsa på idag, men tanken är banne mig inte dum!
Emmelie

Men eg är det nog inte fel på hundarna. Utan är dom flera så eggar dom varandra och dom blir som vargar till sist. Dom tänker inte utan bara dödar. Hundarna var ju ändå välskötta verkar det som. Var chipsmärkta och hade halsband allihop. Men dom råkade väl rymma eller något.

#10 Nejdå, hundarna var det nog inget större fel på alls (kan eg. inte uttrycka mig så mkt på den punkten då jag inte känner hundarna). Men med tanke på att det är fullkomligt naturligt för hundarna att döda för att överleva, så är jag inte jätte förvånad. Visserligen är det inte speciellt naturligt för våra tamhundar att jaga på detta sättet, då de får all den föda de behöver för att överleva av oss. Men instinkten som finns kvar hos dagens tamhund säger den att den skall jaga, den vet inte att fåren tillhör någon och att den inte får döda dessa utan fåren ses endast som bytesdjur i hundens ögon. Detta beteende finns kvar mer eller mindre i alla raser och det är inte helt bortavlat hos någon. Det tar inte mer än några generationer för en tamhund att bli vild igen om den t.ex. rymmer från matte/husse och lyckas att föröka sig i det vilda. Man har bara hört alla dessa historier om jakthundar som försvunnit under jakt och som sedan återfunnits men då varit förvildade och otroligt skygga för människan. Sedan kan jag inte svara på om alla dessa historier är sanna eller bara myter.
Men pågrund av att vår tamhund idag har kvar så pass mycket av vargens beteende så borde vissa hundägare verkligen bli mer uppmärksamma. Man kan nästan tro att de antar att hunden alltid skall lyda och vara duktig medans det egenligen ligger ett litet "vilddjur"" och snarkar på bädden =P.. (Ironi i all ära)
Emmelie

#11# Helt rätt! Det ser jag bara när jag släpper ut båda mina hundar samtidigt. Då ska dom skälla och morra och hoppa på varandra. För någon ska ju var först när dom springer. Det låter väldigt otäckt ibland kan jag lova.
Men det värsta är ju att har en gång en hund dödat tex ett får så vill dom gärna göra det igen. Eftersom det sitter i ryggraden sas.
Ett par grannar några km härifrån hade två hundar som alltid smet hemifrån. En gång hittade dom får i en hage. Dom dödade flera stycken. Folk ville att dom skulle avlivas men det gjorde han inte. Efter ett år ung smet dom igen. Och gissa vart? Jo, till fårhagen och dödade några fler får. Denna gång gick han med på att avliva hundarna.