Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1515 ggr
bubbelbubbel
0

jag hatar jul.

jag gör inte det egentligen..men ibland.

min familj är en gnutta speciell, det är jag, min mamma och moster, mot min andra moster, och mormor och morfar mittimellan..
min moster åsa som är problemet i det hela är en…översittare? tragiskt egentligen att man säger så, men när jag var liten så firades julafton hemma hos mormor och morfar, TILLS min moster fick barn, för då var det alldeles för jobbigt för henne att packa in 200 julklappar hon ger sina barn och barnen i bilen och åka till mormor och morfar, så istället får alla komma till henne.
hon är en kall människa, släpper aldrig loss, och allt ska alltid gå efter hennes pipa, och problemet är att ingen vågar eller säger nått, man vill ju inte ha en släktfejd i onödan lixom.
man kan bara ta ett sånt exempel som att min mormor och morfar har en stuga i halmstad, ett arv från min gammelmormor, vi ska alla ha tillgång till den enligt mormor och morfar, men min moster har valsat in där och tagit TVÅ av tre sovrum, för deras barn är vana att sova i ett eget rum, medans vi andra får trängas på ytan som är kvar. dom tillochmed skickade ut min mormor och morfar ur deras sovrum så dom kunde sova vägg i vägg med sina barn (10 och 8 år).
till råga på allt byggde dom en liten stuga utanför, där går en dubbelsäng in, men där måste min mamma och hennes man plus min 13åriga lillasyster bo, bara för vi har en stor äcklig hund som min moster vill kalla det, som hon tror ska äta upp hennes barn.

nu är det snart jul och samma problem återkommer varje år, mamma vill fira hemma, men då blir alltid min mormor och morfar så himla ledsna för dom blir sittandes mittemellan så det slutar med att vi måste åka till min moster iaf.

Johan, min sambo, berättade precis att han inte ens känner sig välkommen hemma hos min moster och deras perfekta lilla familj i det perfekta dyra huset. och det är ju HEMSKT ! mim mosters svärföräldrar behandlar oss alla bättre än hon och hennes man !
jag vill ju så gärna fira jul med mormor och morfar, och blir alldeles tokig i en sånhär situation.

johan yrkar på att avskaffa alltihop, men det vill jag inte.

hur sjutton ska vi göra ?!
jag vet ju att man borde prata med henne, men det går inte, hon blir astjurig och går, och hennes humör påverkar alla människor i hennes närhet, är åsa arg, är alla arga………

gejsa
0

Jag har lika jobbigt fast åt andra hållet. Dom flesta i familjen min och gubbens familj alltså, vill komma hem till oss och äta på julafton. Och jag vet inte om jag orkar det längre. Det känns jättejobbigt.

bubbelbubbel
0

det kan jag med förstå, om det är du som mot din vilja…
ja herregud, denna jävla jul….

gejsa
0

Ja, det är så jobbigt. Och jag som alltid varit en pedant hemma. Har släppt det för några år sedan. Du vet, bättre lite skit i hörnen……Men det vill jag inte att dom ska märka när dom kommer. Utan att dom ska tro att jag är likadan än. Präktig och duktig. Men jag lurar mig själv bara tror jag. Mcyket olika rätter vill vi ha på bordet också. pust!

bubbelbubbel
0

du får ha knytkalas ! :) dom får ta med sig själva, det är väl det minsta dom kan göra ;)

lisette
0

jisses vad långt. o jag orkade läsa allt… grymt.

din moster är en bortskämd snorunge (?) och likaså hennes barn.

hade barikaderat mig i ett rum. det är inte bara de som är där och ni får samsas om. hon kan ju bo i ett tält annars.

jag tror faktiskt ni får ta tjuren vid hornen och prata med henne för allt kretsar inte kring henne o hennes liv.

förstår faktiskt din sambo om han inte vill fira jul med din moster. jag hade nog inte kunnat hålla käften faktiskt. tråkigt bara att han inte känner sig välkommen..

andreas tycker inte om julen o vill aldrig fira. detta pga sprit och bråk på julen när han växte upp. han har inte bra minnen. han är dock så illa tvungen att fira. vi är alltid med mina föräldrar på julafton och juldagen/annandagen med hans päron. tycker det funkar bäst så.

gejsa
0

#4# Ja, vi hade så en jul men tyckte det var krångligt och jobbigt. Gubben och jag saknade mina rätter då. Alla lagar ju mat på olika sätt.

bubbelbubbel
0

min moster är konstig, och ja, tyvärr är det så mycket som ligger och bubblar under ytan att en dag kommer det explodera och då tar det väl hus i helvete…men det kommer ju bli så.

puuuh nu ska jag ta en välförtjänt dusch, godnatt gott folk, vi hörs imån! :)

gejsa
0

Förresten tycker jag att din moster kan fira jul själv med sina barn. Ni andra kan vara någon annan stans. Så får hon känna på hur det känns. *ler*

steffy
0

vad är det för hund ni har?

Lorita
0

Bubbelbubbel, vi i min familj har löst det bra i alla fall tycker jag det Oskyldig på julafton åker vi ingen stans. Det är årets farligaste trafik helg så varför ska man ut och köra då? Sen vill min mans syster bjuda på jullunch på juldagen det kan ju vara ok, så slipper man laga mat Skrattande

Ha, nu lite skin på näsan och säg som det är du och din kille vill bygga upp era egna jultraditioner därför kan ni inte komma Glad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Midlingur
0

Du och din sambo kan fira jul med din mamma, hennes man och din lillasyster. Man behöver inte vara många för att fira jul.

bubbelbubbel
0

hihi, så snälla ni är, ni får det att låta så enkelt ! :)
johan skulle inte ha nått emot alls att bara sitta hemma och titta på tv, men jag är lite för julig för det. ändå. haha.
självklart måste man inte vara många på jul men vi går från 17 personer till fem om vi ska stanna hemma, det är ett stort fall !
jag har inte nått problem med det heller, men det känns så jobbigt för jag vet att mormor och morfar blir så himla ledsna.
det hade varit en annan femma om vi skulle åkt nånstans, men nu är vi hemma, och anledningen till att vi inte vill till min moster är ju så rätt och slätt, hon är en surtant och mamma är trött på henne, trött på att inte få vara sig själv, att hennes lillasyster ska styra alla. och det är ju TRAGISKT ! och det funkar lixom en födelesedag, men på jul, då är det jul och alla ska vara glada.

men jag ska ut och prata med min mamma sen. i värsta fall åker jag till pappa :P
(för vi har ju bara tre olika familjer, plus ett julställe att fara runt till)

bubbelbubbel
0

just det steffy, det är en rottweiler/shäfer-flat coated retriver på 6 år. :)

steffy
0

okej.

lisette
0

det är klart att vi tycker det är enkelt. det är ju inte oss det gäller.. ;)

man med johans familj då?

gejsa
0

Ni får göra som så att ni turas om att vara hos varandra. Börja hos någon som ni aldrig har varit hos tex er. *ler*

Eve
0

Usch, så jobbigt :/ Jag har itne riktigt en lösning på¨problemet, men jag hoppas att det löser sig.

håller för övrigt med Gejsa, man får väl rotera?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

bubbelbubbel
0

ha rotera hade varit en idé, men det funkar nog inte…tyvärr..

nu har vi faktiskt haft familjeråd, vi ska fira hemma hos mamma,
jag, mamma, pelle, linn, johan, + johans mamma, hennes gubbe och tre barn. kanske kommer även min pappa med sambo och mina två syskon.

så kanske blir det bra, iaf tills nyheten kläcks för alla andra…;)

Qabang
0

Åh, jag som blev lite glad över din rubrik "Jag hatar jul" Generad Men det var man ju ensam om.. För er som undrar varför jag hatar den, så har jag faktiskt inget bra svar på det. Kanske beror det på att jag aldrig firat en riktigt jul - men mest beror det nog på all stress kring julen.

E_hjo
0

Jag ÄLSKAAAAAR jul! Det är ju så mysigt!!!!!!!
=)