Vad smörjer du med?
Vad har du för favoritsmörjmedel? Olja? Balsam? Annat?
Något du INTE gillar? och varför?

Olja har jag hört att det inte är bra, vet inte varför. :P Smörjer med Stübben läderbalsam typ…? :P
jag smörjer mina sadlar och träns med läderfett, jag tycker det ger bäst skyddande yta mot regnet.

När jag hade Musse kvar så smörjde jag med en gul flaska, kommer inte ihåg vad det heter nu (kanske effax) o på slutet så använde jag stubbens sadeltvål o så Morris & nolans läderbalsam, super bra. Nya saker oljade jag in med ekololja.
När jag ridit Jätten rengör jag tränset med stubbens sadeltvål o fettar in det vid behov men nå medel jag inte tänkt på vad det är för något. Sadeln smörjs med Passiers egna medel vid behov.
Vad tycker ni INTE om då? Är alla oljor av ondo?

Jag använder olja på träns o anant som är snustorra. fick ett Kandar av Lisette som var torrt o eländigt. 3 dygn i oljebad (ekol) så var de mjuka o fina igen (o hala sjuttsingen!)
Ananrs anävnder jag standardlädertvålen o oljar med ekol elelr läderbalsam…..
Vi använder olja (ekol) jag tycker att läderbalsam verkar ta så ytligt…. oljan ser jag att lädret tar åt sig (vi putsar inte så ofta eftersom varken jag eller min syster är hemhemma så ofta, så lädret hinner bli lite torrt)
När det gäller sadeltvålar kommer jag aldrig köpa nån annan än ekols, köpte hööks en gång och den luktade citrus och skummade inte alls mycket och kändes allmänt inte bra.

#6# Det ska ju inte skumma jue. ;)
Ekol har jag hört dåligt om, att det skulle innehålla dåliga saker för läder - så det sista av den svarta ekol-oljan, som jag haft i hundra år hällde jag över mina stigläder som behövde en uppfräschning och sedan vart den oljan slut ;D just nu kör jag tvål och balsam i sprayform, köpt på Granngården. - kan just nu inte svara på märket men det funkar fint och är smidigt att använda.
Fast helst vill jag ha utrustning i syntet och jobbar på att fixa det! =)
Stübbens vita tvålburk och gula tub med gegga :D Så ofta smörjer jag mina grejer 

#7 det är väl klart det ska skumma? eller löddra ska det ju.
har tvål och olja. har alltid använt det o funkar bäst.

Ett hett tips är att dränka in tex träns och lädergrimmor i vanlig matolja under några dygn. Det är billigare iom att det går åt endel.
Jag plockade upp en kasse med snustorra träns och en lädergrimma från förrådet och var rädd för att de var utom allt hopp.
Men jag gjorde rent det med lädertvål som jag sköljde av direkt under kranen i badkaret. Torkade av och lät det bli torrt innan jag la allt i en hink och hällde på ordentligt med matolja och kladdade in så det kom överallt på lädret.
Efter första dagen i marinaden så hade all olja sugits upp i lädret så jag hällde på mer.
Dag två började lädret bli mättat så jag behövde inte hälla på fullt lika mycket ny olja.
Tredje dagen var lädret helt mättat och jag tog en torr trasa och torkade av överflödet.
Lädret blev hur mjukt och fint som helst efter det.
Ett annat tips är att om lädret möglat så lägger man det i en hink och häller ättika över. Det dödar mögelsporerna så de inte lever kvar i lädret och dyker upp igen efter att man smort.
När det legat i ättika ett dygn skäljer man av, tvättar med lädertvål och smörjer.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
jag har haft MASSOR som möglat när jag smörjt med olja men inte dom jag använt tex läderbalsam eller Cho-Cau-Line (används det fortfarande?)… Rött smörjgegga…
Lädertvål å sen läderbalsam:)
ja använder cho-cau line ibland och de äe faktiskt bra ! annars har ja tvål och läderbalsam.. alla mina är bra eller tänker inte så mkt på de,,, hehe,
#11: Jag gjorde faktiskt något liknande nu när jag köpt en remontnosgrimma (för att testa bettlöst). - lade nosgrimman i en liten hink och hällde över ekols svarta läderolja, lät det sedan ligga i 1-2 dygn och torkade sedan av det = mjukare.
Det där tipset med ättika har jag också hört. Har en gammal sadel som jag ska testa det på så får man se om det funkar.. =)

Ska man ha så att lädret badar i matolja eller ska man ta på jättemycket bara?

stübben lädertvål och sen nåt läderbalsam i en brun burk (balsamet är gult) båda luktar fruktansvärt gott, speciellt tvålen. brukar stå och bara lukta på den ibland..haha 

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#16: Vet inte om du frågar mig eller CBA men själv hällde jag över olja så att allt läder i princip låg och badade i det.. =)
"17 hihi, ja ibland blir man jue smått beroende

först med sadeltvål passier o sedan får sadeln "vila" lite, o sen om det behövs smörjer jag med läderfett, osså passier. man kan också använda nåt köksvara el va dt heter o smörja in med o man har problem med att lädret börjar mögla el vitna. :)

grumme grönsåpa och vatten i en sprayflaska… spraya på å torka av funkar finfint:D

Det är mineraloljor som inte är bra för någon hud, vare sig läder eller vår egen. Molekylerna är helt enkelt för stora för att göra nytta där de ska. Däremot är matolja helt ok, men risken finns ju att den härsknar. CBA - har dina prylar börjat lukta konstigt? *ler* Ska tydligen finnas produkter med animaliska fetter på marknaden också.
Själv använder jag sadeltvål med lanolin, enkelt och billigt.

har alltid kört med ekololjan…jag har varit nöjd men man får ju smörja ofta…. kanske ska prova nåt annat om det kanske inte är bra för lädret. Ska prova med matoljan CBA skrev om, men de här balsam som ni skriver om vad är det???

#22 Nix det kommer ingen konstig lukt från dom :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.