Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1541 ggr
Fiona
0

Exem & knottider

Jag har en shettis som har exem & har några frågor;

1. Vad anväder ni mot era hästar med knottallergi (exem)? Tänkte kolla upp om det finns något som hjälper bra. Dock är det ju ganska inviduellt mellan häst till häst men kanske finns något som har hjälpt många.

2. När kan man räkna med att knottiden börjar? Jag bor i Västargötaland, Falköping. Det är väl ockdå olika från år till år men på ett ungefär?

Jag brukar låta min häst stå inne om nätterna under sommaren vilkte hjälper en hel del då knott främst är framme i skymmning & gryning. Men hon kliar sig ändå lite under dagen vissa dagar, och jag vill inte ha täcke på henne för jag tycker inte att det är ett värdigt hästliv att gå med täcke 24/7 när det är stekhett ute, inte någon gång egentligen. Så täcke är inget alternativt skydd.

Tack på förhand MVH

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Chestnut
0

Även jag bor i Skaraborg, ska täcka min häst de närmsta dagarna med exem täcke. Blir inte så mycket varmare för dem. Har hört att Absorbine Ultra Shield ska vara super, men min häst tål inte riktigt det. Så jag kör på Renons flugspray och exemtäcke.

Med vänliga hälsningar
Chess

Fiona
0

#1 Okej, Absorbine Ultra Shield är det också någon lags spray eller ? Funkar det bra med flugspary & när brukar du börja att spruta på det?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Cilla89a
0

Mina hästar har inga problem med exem eller knott, dock har vi ENORMA mängder äckliga småkryp på sommaren, och knott på kvällarna så hästarna knappt vill vara i hagen.
Och jag har provat hur många olika spray som helst, och det enda som funkar riktigt bra är Ultra Shield, hästarna går i princip oberörda i hagen när jag sprayt dem, även på kvällen när det är knott.
Dock är det livstids karens på Ultra Shield, så man tänker på det.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0

Absorbine Ultra Sheild sprutar jag på varannan dag på min eksemhäst och så använder jag Horsol som lindrar klåda och som gör att det inte blir några sår. Sedan intag innan knott och mygg kommer på kvällen. Det gör susen. Min islänning har inget eksemtäcke.

Fiona
0

Det där Absorbine Ultra Sheild verkar ju bra finns det att köpa på Granngården? Vart finns Horsol att köpa?

Tack för svaren!

Jenny

Cilla89a
0

#5 jag köper Ultra shield på citygross..

Fiona
0

#6 Jasså jag visste inte att dom hade hästsaker där, dock har vi ingen sån affär i närheten…

Jenny

carrrrrooooo
0

åhh jag visste inte att citygross hade sådanna saker.. då måste jag dit och handla det!:) för min sötis häst har massa knott och flugor på sig:S

Cilla89a
0

#7,8 jasså? :P på den citygrossen jag besöker har dem jätte mycket hästprylar nästan i stuk med hööks + foder och tillskott..

carrrrrooooo
0

#9 oj jaha det har jag aldrig tänkt på men sak kolla runt nästa gång jag är där inne:).. hoppas dom har för jag måste verkligen köpa en flaska nu.. ursch hatar knott och mygger.. :S

Alex
0

Japp, Absorbine finns på Granngården. Och i stort sett alla ridsportsaffärer.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

J-Parnebo
0

Jag bor i göteborg och har en ponny med exem, han går ute dygnet runt på sommaren, då har jag på en ett exemtäcke från hööks för ca 1000 kr och sprayar in han med sommarflugspray för häst. finns att köpa på ullared för en billig peng.
han är dock mest känslig i man och svans inte så mkt på kroppen.

gejsa
0

Horsol finns på apoteket. En liten pytteflaska men räcker ett tag. :)

Repoort
0

Håller med övriga. Absorbine är överlägset alla andra produkter jag prövat.
Annars är det Rb86 som fungerar hyffsat

tessa
0

#14: rekommenderas Rb86 framför switch? *nyfiken*