Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 948 ggr
JohannaK
0

Äldre häst

Jag har fått erbjudande om att ta hand om en 18-årig halvblods valack som har gått o "skräpat" med sin kompis i hagen de senaste 5-6 åren. Han har varit hobby riden innan dess, aldrig tävlat, vad ska man tänka på när man ska sätta igång honom igen efter så lång tid? Killen är stor, 180 i manken o pigg som tusan i hagen när jag var och tittade på honom igår.

Alex
0

Att ta det extremt lugnt och gå väldigt sakta framåt. Jobba honom gärna mycket från marken så han får bygga muskler och kondition utan ryttare.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AnnaBrandell
0

Frågan jag direkt skulle ställa mig är varför har han bara gått och skräpat?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

JohannaK
0

#2 Ägarainnan har varit länge sjuk i cancer och avled i vintras, nu vill hennes föräldrar inte göra sig av med hästarna (dom är två) utan vill att någon kommer och pysslar om dom. Den andra hästen är tydligen aldrig inriden ( 16 år gammal) utan bara uppsutten på.

AnnaBrandell
0

Okej. Det jag tänkte mest på var ifall det fanns någon skada eller dylikt att ta hänsyn till under uppträningen.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

JohannaK
0

# Nej nej, ingen skada utan hästarna har helt enkelt blivit "övergivna" pga sjukdom och ingen har haft hjärta att sälja.

jen
0

ta ut en veterinär och kolla upp hästen först, är den ok så kan du nog rida  i gång hästen. Fast vääldigt långsamt

jen
0

och som Alex skriver, träna upp den från marken först.