Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 606 ggr
davidia
0

mina hästar rymde..

mina hästar rymde häromdagen.även den inhyrda.det slutade med att jag hittade mina två hästar på andra sidan stan,dom hade tilloch med hälsat på vid ok…..sammanlagt så sprang dom nog en mil.så min häst Arne fick korsförlamning och två gaffelband avslitna på bakbenen.så nu är han stående i boxen men är pigg som tur är.

bubbelbubbel
0

nämen ! skönt ändå att det inte hände nått mer allvarligt !

gejsa
0

Nej, men usch vad otäckt. Hade ju kunnat hända mer farligheter. Men hur blir det med gaffelbandet? Kommer den att bli frisk? Vad säger vet?

jen
0

nämen vad otäckt!! vilken tur att du hittade dom. Hur länge måste han ha boxvila?

PimTheGreat
0

men ojdå…..frågar som de andra. Hur mår Arne idag och kommer han bli återställd??? Tur det gick så bra som det gjorde

E_hjo
0

Frågar som de andra! ^^,

davidia
0

boxvila i 14 dagar.kan även stå i sjukhage ute eftersom han inte kan stå själv….men vill inte stå ute själv i sjukhagen heller så jag vet inte hur jag ska göra…får antagligen be om lugnande medel.lindning av ben morgon och kväll.ska även massera arne eftersom han är så spänd i kroppen just nu.benen är jätte svälda och hårda och varma.det läker om ca ett halvår.och det är inte säkert att han blir bra igen.så på onsdag kommer veterinären och ska ta blodprov.stackars hästar bara när ingen kan vara ute pga Arne……

gejsa
0

Vad är det för sorts häst du har som är skadad Ann? Nej, jag har också hört att det inte alltid läker. Usch igen!

davidia
0

arne är ett varmblod så det är ju tydligen vanligt att dom brukar springa av sig gaffelbanden……

gejsa
0

Aj då, hoppas att det går bra nu då. Låter otäckt.

MiaMaria
0

Huva, tur det ändå gick så bra som det gick, vågar inte tänka på vad som hade kunna hänt…

Hade själv ett varmblod som spang av sig gaffelbanden, dock hos fodervärd…

gejsa
0

#10# Hur gick det med den hästen då MiaMaria?

MiaMaria
0

Fodervärden tog själv beslutet att avliva henne, utan min tillåtelse… Fick redan på det försent.. Enligt veterinär skulle hon blir bra med boxvila/liten hage i 6 månader men fodervärden ansåg inte att hon skulle klara det "hon är ingen häst som man ställer av". Gissa om jag blev arg!! Fodervärden hade haft henne i 3 månader när det hände

gejsa
0

Nej, fy fan vad elakt. Är man fodervärd så får man ju inte bara avliva hästen. Jag blir mer och mer rädd för att sälja eller lämna bort på foder. Man är ju inte säker på något längre. usch och tvi!

MiaMaria
0

Nä man är verkligen inte de, har nog aldrig varit heller tror jag. Jag lämnar aldrig någon häst på foder efter det, möjligtvis till någon som bor i närheten och som jag vet vem det är men skulle aldrig göra det annars. Den här fodervärden va verkligen perfekt, verkade de som, hon kom ner till oss o provred och bodde kvar en natt och red sen yttligare en gång och hon passade hästen perfekt men tydligen så va det fel fodervärd… Sörjer hästen än, hon va helt underbar, högst speciell men de verkar va såna hästar jag faller för ;-)

gejsa
0

#14# Ja, samma här. Eller också blir dom speciella när man haft dom. *ler*

Men för mig känns det mer rätt att sätta ut på foder. För då kan man ju ta hem hästen ifall det inte fungerar. Sålt är ju sålt liksom. Men händer sånt här så blir man ju helt maktlös. Men å ena sidan får man ta med det i kontraktet isf. Att OM hästen skadar sig så måste dom kontakta ägaren innan det görs något drastiskt.

MiaMaria
0

Det stod i kontraktet men det hjälpte föga..

jen
0

stackars dig och din häst AnnaGråter!!   vi får hålla tummarna att det går bättre för din häst än MiaMarias…

(tycker att det var tråkigt för dig också Miamaria)Vad förbannad man skulle bli i den situationenSkrikandes

bubbelbubbel
0

men herregud minmaria, stäm henne !

lisette
0

#18 hade de varit usa hade det nog gått, men jag tvivlar på det när det är sverige…

bubbelbubbel
0

jag vet, men jag önskar man kunde. ibland. =/

gejsa
0

#16# Gjorde du inget fast det stod i konraktet? Hur vågade hon göra något dyl när det stod i kontraktet. Herregud säger jag bara.

MiaMaria
0

Jag ägde hästen men stod inte som ägare på hennes papper och ATG/STC så jag hade inget jag kunde göra, tyvärr. Annars hade hon varit polisanmäld. Den som stod på papperet brydde sig inte och kunde på så vis inte hjälpa mig

MiaMaria
0

@nn@ - Hur går det med din häst?

mazze
0

#0 Du skulle väl inte massera över korset på hästen? Hur är det med honom nu, hittat någon lösning på sjukplats?

davidia
0

jag ska massera=borsta honom två gånger per dag.alla hästarna får stå inne eftersom Arne inte kan vara själv…men det funkar bra ändå.dom andra två får en liten promenad men även dom behöver vila då dom ömmar väldigt mycket i hovarna och har varit lite svällda.