Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 998 ggr
lisette
0

vilket täcke när?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

imorse fick jag lite beslutsångest.

calippo har två täcken, ett termo och ett vintertäcke (antar jag att det är, det är det på bilden).

det regnade imorse och jag har för mig att termotäcke inte tåler regn så han fick på sig det gröna täcket…

när har ni på termotäcken? jag har jättesvårt för att bestämma vilket täcke som passar in på vädret…

LinaN
0

Alla thermotäcken jag har haft har vart vattentäta i viss mån…. Så jag ahr aldrig haft det bekymret……

urk, dags o börja täckesträna Harryplutt när jag komemr hem….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

mmm men i viss mån? vilken mån är det lixom? det  regnade en hel del imorse och eftesom jag inte har ngt regntäcke än så fick det bli det skitiga söndriga vintertäcket..

har mailat på ngr regntäcken idag.

LinaN
0

I viss mån, vissa termotäcken jag haft har vart bättre än mina regntäcken…. andra har sögit åt sigf vatten mer elelr midnre direkt….

svårt att avgöra faktiskt…. jag har regn o thermo strl 135 om du är itnresserad….. 200kr st elelr 300 kr st om jag lagar allt småfix…. (ngn inre söm som släppt osv….)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

får se vad hon svarar som hade här uppe i kristianstad.

LinneaG
0

Just nu har alla hästar regntäcke på sig.

På vintern har de antingen vintertäcke eller regntäcke+termotäcke. Om det är riktigt kallt kan de ha termotäcket inne också.

Luthien89
0

Jag har bara horsewear thermotäcke med 400 grams fyllning inomhus på min klippta häst på vintern, och utomhus har klippta hästen Pessoa utegångstäcke som också är 400 gram fyllning i och om det är neråt -10 så lägger jag på ett tjoockt fleecetäcke undertill.

Just nu när dte ligger runt +5-10 och runt 0:an på natten så har klippta hästen dolan fleecetäcke med hals och ett tjockt fleecetäcke med pilefoder inomhus och utomhus, vår/häöst täcke, typ 200 grams fyllnibg och ett tunt fleecetäcke under.

Min andra häst är inte klippt, han vantrivs med täcke så han slipper täcke :) Om det inte regnar! Han rids ju inte heller, så han får va långhårig :D

gejsa
0

Lisette köp nya i stället. Börjes är ju så billiga att du kan köpa ett nytt varje år i stället. Då är dom ju nyimpregnerade också. Håller tätt. Lagade och användna täcken håller ju oftast inte tätt. Man tjänar på att köpa nya istället.

MiaMaria
0

På Musse hade jag innetäcke (thermotäcke) när han va klippt och ner till -10 grader hade han regntäcke utanpå det ute och under -10 så hade han ett tjockt vintertäcke, blåste det mycket eller om det va under -20 så hade han även halskrage.

Skulle ha köpt ett regntäcke om jag va du, så kan du spara dom varmare täckena tills det blir kallare så hästarna inte blir "bortskämda" med för varmt nu

lisette
0

#7 beror sig ju helt och hållet på vad det är för sorts täcke man har hittat på nätet! men det blir nog börjes eller ullared för mig…

tessa
0

#9: Samma här Lisette! har samma funderingar som du.. Är det regn eller vintertäcke du tänker köpa?

PimTheGreat
0

Lisette…. du kan även tvätta täckena och impregnera de själva. Är täckena hela är det ju onödigt att hela tiden köpa nya täcken varje år, tycker jag i alla fall

lisette
0

regntäcke först och främst. provade de jag hade igår. har ett i 145 som är använt två ggr som jag ska byta med min pappa. han hade ett vintertäcke i 135. :D

#11 precis det jag tänkte göra. :D men man ska bara hitta det med. kostar täckena på annonsen 300 kan man lika väl lägga ner lite till pengar o köpa nya tycker jag.

gejsa
0

Fast å ena sidan kostar det ju att impregnera också. Det är inte särskilt billigt tycker jag.

emsems
0

impregnering till täcken kostar bara typ 50 spänn per flaska.. iaf det jag köpte

gejsa
0

Ja, jag gav över 100 kr iaf. Sedan är det inte lika effektivt som om täcket vore nytt. För varje tvättning blir det ju sämre tyget också.

Loa-bg
0

om hästen har mkt päls tycker ja att dt räckt med regntäcke, men min häst casanova som nt har nåt vidare med päls har alltid vintertäcke vid denna tiden :)

lisette
0

det är ju så pass varmt nu att vintertäcke inte behövs här nere. calippo har inte heller mkt päls o han har bara ett regntäcke.

gejsa
0

Så länge det är plusgrader behövs det bara regntäcke. Det skyddar mot regn och blåst.

Emmelie
0

Hjälp vilket täckesinferno! =P Jag tycker själv att det systemet som används på hästarna jag rider just nu fungerar aldeles ypperligt =)! De går utan täcke året om dygnet runt OM det inte är fler än två stycken väder-faktorer (kom inte på det andra ordet just nu). D.v.s. är det kallt och blåst så går de utan täcke. Är det däremot kallt, blåst och regn så har de ett varsitt regntäcke på sig under den stunden för att kunna hålla vätan borta. De går på lösdrift men går inte alltid i hagen med ligghallen utan går där endast kvälls- och nattetid. På detta sätt slipper vi täckes byten hit och dit. Shettisen skulle kunna vara någon ny slags ras typ angora häst, haha =). De stortrivs och har gjort det de senaste 2-3 vintrarna.

Emmelie